مادر دوستت دارم

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
مادر دوستت دارم (nbookcity.com)

دانلود کتاب مادر دوستت دارم

در کتاب مادر دوستت دارم، دیالوگ هایی از یک مادر و دختر را خواهید خواند که خیلی جذاب و دوست داشتنی هستند.

ویلیام سارویان در خصوص چگونگی روی آوردن به نویسندگی گفته است: در زمان تحصیل در مدرسه، روزی یکی از معلمانم با خواندن و آشنا شدن با یکی از کارهایم گفت که من  می توانم یک نویسنده شوم اما برای این کار می بایستی زبان یاد بگیرم و مطالعه زیادی داشته باشم. من سعی کردم درباره آنچه در پیرامون من بود و می دیدم، چیزی بنویسم. البته به شکلی که آنها در واقع هستند.

بر همین مبنا یک نامۀ انتقادی دربارۀ ثروتمندان و مستمندان نوشتم که پس از انتشار سروصدای زیادی کرد. انتهای این نامه، سردبیر نام  اصلی مرا قید کرده بود. صحبت دربارۀ من همه گیر شد که او کی است، او چه مرد ارمنی است که به کالیفرنیا آمده و از ما و قوانین ما انتقاد می کند. لیکن نویسندۀ آن نامه  که سیزده سالگی را تازه پشت سرگذاشته بود، من بودم.

خلاصه کتاب

کتاب مادر دوستت دارم، ماجرای تلاش پیگیر و خستگی ناپذیر مادری است که همراه دختر کوچکش، که البته خود راوی این داستان پرماجرا نیز هست، برای راه یافتن به تئاتر برادوی، عازم نیویورک می شود. او که به تازگی از شوهرش جدا شده، همه کوشش خود را به کار می بندد تا با توسل به وسایل و شیوه های ممکن راه توفیق را بپیماید و دختر شیرین زبانش، بزرگ ترین محرک و مشوق او در لحظه های ناکامی و دل افسردگی وی به شمار می رود.

سارویان از همان ابتدا انسان را همراه با غم‌ها و خوشحالی اش از دید یک انسان معمولی، عشق به انسان، اعتقاد به بهترین آتیه برای انسان‌ها را برای  آثار خود برگزید و این دلیل جذابیت آثار اوست. وی می گوید: «من به شرافت انسان ایمان دارم، من معتقدم که سرنوشت انسان سرنوشتی شریف است. من از آن قدرت‌ هایی که شرافت آدمی را پایمال می کنند، متنفرم.

اسلحۀ من در مقابل قدرت های عفونی، یک نگاه بزرگوارانه و باعاطفه، تفکّری صادقانه، قلب بی شائبه و روحی پرمهر است که مرا مجبور به نوشتن می کند. من می خواهم که انسان باشکوه باشد و می خواهم که زندگی او از بدو تولد تا زمان مرگ هر دقیقه و هر سال سبک، شاد، جذاب و پرمعنی باشد و من معتقد هستم که او چنین خواهد بود.» رمان مادر دوستت دارم نوشته چنین شخصیت نامداری است!

بخشی از متن کتاب

«وقتی آقای مک کلچی دست به کار تهیه و اجرای نمایشی نباشه، اینجا بی روح و خالی از تفریحه. اون یه تهیه کننده مادرزاده و برای اینکه سرحال باشه باید سرگرم تهیه نمایش باشه. ده ساله که پیشش کار میکنم و هیچ وقت این قدر خوشحال ندیده بودمش.» هلن به من لبخند زد و گفت: «اتفاقاً می دونم که هـمـه ایــن چیزها به خاطر تو خانم کوچولو و مادر زیباته. می دونی، خبرها زود به گوش من میرسه.»

مادرم گفت: «هلن دلم نمی خواد منتظرشون بذارم. خواهش میکنم کمکم کن، تو خیلی تجربه داری. تا پیش از این لحظه هرگز چیزی نظیر این برام اتفاق نیفتاده بود. خب، بگو باید چه کار کنم؟» هلن خنده کنان پرسید: «از من می خواهی بت بگم چه کار کنی؟ پونزده سال قبل پاشدم از آریزونا اومدم اینجا که هنرپیشه تئاتر بشم، حالا اینجا کار میکنم و از بودن در اینجا هم خوشحالم. اگه برای مایک کار نمی کردم در عرض دو دقیقه می رفتم خونه. باور کن که هیچ جای نگرانی نیست.»

«هلن تو مامان ترین دختر روی زمینی، میدونم که تو هم از ما پیش مایک ـ آقای مک کلچی ـ تعریف کردی.» جداً همین طوره علتش هم اینه که هیچ دلم نمی خواد پس از این همه سال بیکار بشم. اگه این نمایش آقای مک کلچی نگیره یه نفر باید بره. تا حالا هرچی نمایشنامه به اینجا اومده خوندم، اما این یکی یه چیز دیگه س – منتها یه چیز کم داشت که شما بودین، شما دو نفر. خب دیگه برین تو که شمارو ببینن.»

«قیافه جدی بگیرم؟» «هر قیافه ای که بگیری خوبه، عجله کنین. اگه آقای مک کلچی بفهمه که من شمارو یک دقیقه اینجا نگه داشتم ناراحت میشه و من خوشم نمیاد آقای مک کلچی از من ناراحت بشه.» من و مادرم به هلن گومتس تبسم کردیم، و مادرم دست او را فشرد، و بعد داخل شدیم. عده زیادی مرد و چهار نفر زن در آنجا بودند.

وقتی مایک ما را دید به سرعت از پشت میزش بلند شد و شتابان به طرف ما آمد. همگی لبخند زدیم و مردی که دوربین عکاسی داشت گفت «مایک می شه همون طور وایسین؟» بی حرکت ایستادیم و او یک جای دوربین را فشار داد. نوری درخشید و سپس لامپ را از فلاش دوربین باز کرد. پس از او دو مرد و یک زن از ما عکس گرفتند…

نقد کتاب مادر دوستت دارم

در رمان مادر دوستت دارم، نویسنده به طرز لطیف و استادانه ای توانسته است دنیای پر مخافت کسب و کار در آن جامعه را از درون منشور سادگی و صفای راوی داستان در برابر خواننده به نمایش بگذارد. ویلیام سارویان نویسنده ای پرکار بود و به نوشتن خاطرات و زندگینامه دلبستگی فراوان داشت. نثر شاعرانه در زندگینامه نویسی از ویژگی های بارز این نویسنده آمریکایی است.

۲۵ نمایشنامه، بیش از ۲۵ رمان و ده ها داستان کوتاه در کارنامه نویسندگی او جای گرفته است. آثار این نویسنده آمریکایی – ارمنی ساده و روان‌ هستند و شخصیت‌ هایش را غالباً مردمی عجیب، احساساتی و اساساً خوش قلب تشکیل می‌دهند.  آنها عموماً از جامعه و اصل خود طرد شده‌اند و در محیط جدید احساس غربت و بیگانگی می‌کنند.

با توجه به اینکه سارویان در سال‌های میان ۲ جنگ جهانی پا به عرصه نویسندگی گذاشته بود، او در آثارش می‌خواست ثابت کند که هیچ چیز در جهان کنونی سرجای خود نیست. او در جوانی به این نتیجه رسید که دنیا فانی است و همه‌چیز نابود می‌شود اما شاید افرادی و چیزهایی باشند که مانع نابودی شوند که یکی از آن‌ موانع، هنر است.

نویسنده کتاب مادر دوستت دارم در سال ۱۹۸۱ میلادی بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. نیمی از خاکسترهای او در کالیفرنیا و نیمی دیگر در ارمنستان به خاک سپرده شد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 163 بار

William%20Saroyan%20(%D9%88%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%85%20%D8%B3%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86)

عنوان کتاب: مادر دوستت دارم

نویسنده: ویلیام سارویان

مترجم: سید مهدی منزوی

تعداد صفحات کتاب: 356 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 26.35 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

اگر تاکنون به زن بودن خود می بالیدید، با خواندن این کتاب احساس رضایت‌تان چندین برابر می‌شود، اما اگر این‌طور نیست، پس از آشنایی با کتاب نسبت به توانایی‌ها و مزایای زن بودن خود آگاهی بیشتری پیدا می کنید و احساس بهتر و لذت‌...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1568
براساس داستان این کتاب تا امروز دو فیلم سینمایی ساخته شده است. نویسنده از استعداد نویسندگی خود به خوبی بهره جسته است، به گونه ای که مسائل جدی را با زبانی طنزآمیز و همراه با شوخی...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 414

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *