بیوگرافی آگاتا کریستی

آخرین ویرایش: 12 ماه قبل
Agatha Christie (آگاتا کریستی)

بیوگرافی و معرفی آگاتا کریستی

در این بخش از شهر کتاب به معرفی کامل یکی از سرشناس ترین و معروف ترین رمان نویس ها یعنی آگاتا کریستی می پردازیم.

آگاتا مری کلاریسا میلر با نام هنری آگاتا کریستی در دون شایر انگلستان متولد شد. او فرزند پدری آمریکایی و مادری انگلیسی و اشرافی بود. کریستی در زمان جنگ جهانی اول در بیمارستان‌های جنگی و سپس در داروخانه‌ها کار می‌کرد و به همین علت دانش بالایی در علم دارو و سم‌شناسی داشت. او از همین علم در نوشتن کتاب‌هایش استفاده می‌کرد و به همین علت است که بیشتر قربانیان داستان‌های کریستی بر اثر سم می‌ میرند.

آگاتا کریستی در هشتم دسامبر سال 1926 برای مدت ده روز ناپدید شد. بعد از پیگیری مطبوعات و روزنامه‌ها درباره‌ی این موضوع اتومبیل او در یک گودال پیدا شد و خود او نیز در هتلی پیدا شد. خود کریستی درباره‌ی این اتفاق می‌گوید برای مدتی و تحت فشارهای روحی ناشی از مرگ مادرش و خیانت شوهرش حافظه‌اش را از دست داده بود. جزئیات و اطلاعات دقیق از این ماجرا همچنان در هاله ‌ای از ابهام قرار دارد. این اتفاق بعدها تبدیل به فیلمی به نام آگاتا شد.

کریستی در سال 1930، زمانی که چهل سال داشت با مردی به نام مکس مالووان که از او چهارده سال جوان‌تر بود ازدواج کرد. آگاتا و مکس بعد از ازدواجشان به شهر‌ها و کشورهای مختلفی سفر کردند که رد پای این سفر‌ها در آثار کریستی قابل مشاهده است. البته آگاتا گریستی قبل از ازدواج با مکس مالووان، در سال 1914 با یک سرهنگ نیروی هوایی به نام آرچیبالد کریستی ازدواج کرد که ازدواجی ناموفق بود و بعد از یازده سال خاتمه یافت. حاصل این ازدواج یک دختر به نام روزالیند بود.

Agatha Christie %D8%A2%DA%AF%D8%A7%D8%AA%D8%A7 %DA%A9%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C12

سبک نوشته های آگاتا کریستی

آگاتا کریستی مشهورترین نویسنده‌ی زن و یکی از پیشروان ادبیات جنایی می باشد. کریستی در خلق شخصیت بی‌نظیر بود و شخصیت‌های جاودانه‌ای مانند کارگاه هرکول پوآرو و خانم مارپل از شاهکارهای جاودانه‌ی او هستند. جالب است بدانید زندگی شخصی او هم مانند داستان‌هایش بسیار پیچیده و معما گونه بوده است.

بیشتر شهرت وی برای نوشتن رمان‌های پلیسی و جنایی است؛ اما جالب است بدانید که او تحت نام مستعار مری وستماکوت داستان‌ هایی عاشقانه و رمانتیک هم می ‌نوشت.  آگاتا کریستی 66 رمان جنایی نوشته است و شخصیت اصلی داستان‌های او یعنی هرکول پوآرو، به اعتقاد خیلی‌ها مشهورترین کارآگاه ادبیات است، یعنی حتی از شرلوک هولمز هم مشهورتر.

شهرت آگاتا کریستی در ادبیات انگلستان بسیار زیاد است. در حالی‌که او واقعا سبک جدیدی به ادبیات اضافه نکرده است، قتل در داستان‌های او معمولا در خانه‌ هایی متروک و دورافتاده اتفاق می افتند و یک کارآگاه آخر داستان پرده از قتل برمی‌دارد؛ اما نکته ‌ای که داستان‌های آگاتا کریستی را با بقیه‌ی داستان‌ها متمایز می‌کند، این است که کریستی کنجکاوی عادی و همیشگی خواننده را هدف قرار می‌دهد و به همین دلیل است که خوانش کتاب‌های او بسیار لذت ‌بخش است.

Agatha Christie %D8%A2%DA%AF%D8%A7%D8%AA%D8%A7 %DA%A9%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C

محبوبیت  آگاتا کریستی

برای معرفی آگاتا کریستی همین بس که او در کتاب رکوردهای گینس مقام اول در میان پرفروش ترین نویسندگان کتاب در تمام دوران‌ها و مقام دوم “بعد از ویلیام شکسپیر” در میان پرفروش ترین نویسندگان در هر زمینه ای را به خود اختصاص داده است. تخمین زده شده است که یک میلیارد نسخه از کتاب های او به زبان اصلی “انگلیسی” و یک میلیارد نسخه دیگر در ترجمه های گوناگون به ۱۰۳ زبان دنیا به فروش رسیده است.

محبوبیت جهانی آگاتا کریستی به آن درجه‌ است که به طور مثال در کشوری چون فرانسه تعداد کتاب هایی که از او تا سال ۲۰۰۳ به فروش رسیده بالغ بر ۴۰ میلیون جلد بوده ‌است. نمایشنامه‌ ی تله‌ موش یکی از آثار کریستی است که در سال 1952 برای نخستین بار به روی صحنه رفت.

از آن ‌پس این تئاتر همیشه روی اکران بوده است. این یعنی بیش از شصت سال! آگاتا کریستی رمان قتل در قطار سریع السیر شرق را در سال 1934 و در استانبول نوشت. او هنگام نگارش این رمان در هتل پرا پلاس استانبول اقامت داشت. کارکنان این هتل اتاقی را که کریستی در آن اقامت داشته به عنوان یادبود و با همان حال و هوا حفظ کرده‌ اند.

Agatha Christie %D8%A2%DA%AF%D8%A7%D8%AA%D8%A7 %DA%A9%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C9

نکات جالب درباره زندگی آگاتا کـریستی

  • آگاتا کریستی در سال 1926 به مدت ده روز ناپدید شد. شوهرش در زمان ناپدید شدنش مظنون به قتل او شده بود.
  • بعد از ژول ورن و ویلیام شکسپیر، آثار آگاتا کریستی رکورددار ترجمه به زبان‌های مختلف هستند.
  • کریستی به عکاسی علاقمند بود و در طی حفاری‌های همسرش او از اشیا‌ی هنری عکس می‌گرفت.
  • آگاتا با خواهرش برای نوشتن رمان پلیسی شرط بسته بود، مارگارت خواهر آگاتا معتقد بود که او نمی‌تواند یک رمان پلیسی بنویسد.
  • چهره‌ی شخصیت هرکول پوآرو از میان پناهندگان بلژیکی انتخاب شد.
  • کریستی، شخصیت محبوبش یعنی هرکول پوآرو را در یکی از داستان‌هایش به قتل رساند، البته این داستان هرگز منتشر نشد زیرا خانواده، دوستان و ناشر آگاتا معتقد بودند که این کار درست نیست.
  • آگاتا کریستی دارای لقب «بانو» از سوی دربار انگلستان بود.
  • کریستی هیچ تحصیلات دانشگاهی نداشت.
  • آثار آگاتا کریستی تاکنون بارها تبدیل به فیلم و سریال و نمایش شده‌اند.
Agatha Christie %D8%A2%DA%AF%D8%A7%D8%AA%D8%A7 %DA%A9%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C14

راز موفقیت این نویسنده

اگر نویسنده و کارآگاه عزمشان را برای به خطا انداختن خواننده جزم کرده باشند، گاه حتی هوش فوق‌العاده‌ی شرلوک هولمز نیز به خواننده در حل معما کمک نمی‌کند. راز محبوبیت آگاتا کریستی احتمالا در این نکته نهفته است که وی مقوله ‌ی قتل در ادبیات جنایی را به میان شهروندان عادی جامعه آورد، آن‌ را از حالت جنایی زننده و هولناک بیرون آورده و با تحلیل سرشار به آن شکلی زیبا بخشید بدون آنکه از هیجان ضروری آن بکاهد.

اما عنصر «برانگیختن هیجان» به آن مفهومی که مثلا در آثار ادگار والاس دیده می‌شود در رمان های کریستی به ندرت به چشم می خورد. یکی از همکاران جنایی نویس وی در معرفی آگاتا کریستی یکبار قاعده ی موفقیت او را با این جمله وصف کرده است: آگاتا در آثارش مستقیما کنجکاوی ذاتی و صادقانه ی ما انسانها را مخاطب قرار می دهد.

آگاتا کریستی در ۱۲ ژانویه ۱۹۷۶ در ۸۵ سالگی به مرگ طبیعی درگذشت. او تنها یک فرزند به نام “روزالیند هیکز” داشت که او نیز در ۸۵ سالگی به تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۰۴ درگذشت. در حال حاضر تمام حقوق مربوط به نشر و فروش کتاب های آگاتا کریستی در اختیار و مالکیت نوه ی او ماتیو پریچارد است.

Agatha Christie %D8%A2%DA%AF%D8%A7%D8%AA%D8%A7 %DA%A9%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C10

آثار آگاتا کریستی

این نویسنده در طور عمر خود بسیار فعال بوده و نوشته های متعددی از خود به جای گذاشته است. در کارنامه وی چند نمایشنامه ؛ داستان و رمان های معروفی ثبت شده است که در زیر به چند اثر برتر او اشاره می کنیم:

Agatha Christie آگاتا کریستی7

تعداد بازدید: 1,864 بار

نوشته‌های مشابه

دکتر هرمزی جنگی در فروردین ماه 1371 در دل سرزمینی از سرزمین های کویری ایران زمین پا به عرصه وجود نهاد. دوران کودکی و نوجوانیش به منوال کویرنشینان به آسمان آبی و بی پروای نامدار کویر پیوند خورد...
بروزرسانی: 2 روز قبل
تعداد بازدید: 354
می‌خواهم در آستانت بگریم پیش از گمرکی شدن اشک‌هام، می‌خواهم دوستت بدارم ای بانوی من، تا بر ارابه‌ی زمان، تقویم‌ها را بگردانم، ماه‌ها و روزها را به نامی دیگر بخوانم. ساعات جهان را تنظیم کنم، با کوبه‌ی...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 559

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *