پنج بامداد پایان پیام

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
پنج بامداد پایان پیام (nbookcity.com)

دانلود کتاب پنج بامداد پایان پیام

کتاب پنج بامداد پایان پیام یکی دیگر از آثار معروف و جنایی آگاتا کریستی می باشد که به عنوان یکی از کتاب هایی که قبل از مرگ باید خواند معرفی شده است!

کارولین همه خبرها را بی‌درنگ به برون از خانه منتقل می‌کرد وی به جای خبرآوردن به خانه خبر از خانه به بیرون می‌برد. حتی خواهرش هم نمی‌دانست کارولین چگونه با این سرعت و دقت به سری‌ترین خبرها دست می‌یابد. از این رو خواهرش سعی می‌کرد کمتر با وی در مواردی که می‌خواهد راست و دروغ را به هم ببافد و از آن خبر داغی بسازد، صحبت کند و بیشتر طفره می‌رفت. راستش ما در روستا زندگی می‌کردیم و بی‌پرده باید بگویم که دهاتی محسوب می‌شدیم، و خوب می‌دانید در دهات هم به علت فقدان سرگرمی های خاص، بهترین، ارزان‌ترین سرگرمی آن‌ها گپ زدن است که در نهایت به غیبت می‌انجامد.

بخشی از متن کتاب

ده ما یعنی کینگزآبوت هم از این زندگی مستثنی نبود زیرا که کینگز روستایی کوچک با جمعیتی محدود بود. در کینگز آبوت دو خانه خیلی انگشت‌نما بودند، یکی از آنها خانه‌ی آقای راجر بود که به دلایل مختلف از تمام خانه‌ها شناخته شده‌تر بود، معلوم است که با این وضعیت چقدر شایعه و حرفهای راست و دروغ پیرامون این بنا و ساکنین آن بود و خوراک خوبی برای غیبت‌کنندگان محسوب می‌شد. به هر حال هر چه را که در مورد آن خانه می‌گفتند می‌شد، بدان شک کرد، مگر در مورد پسری که در آن خانه می‌زیست: رالف فرزند خوانده‌ی آقای راجر به تأیید و تصدیق تمام اهالی خوشگلترین چهره‌ی کینگز آبوت بود، ولی این زیبایی ظاهری بود…

خلاصه کتاب

جنایت در یک روستای دورافتاده انگلیسی و در محیطی نیمه اشرافی رخ می‌دهد. “راجر آکروید” در اتاق کارش به قتل می‌رسد و نویسنده، بنابر سنت متداول «عصر طلایی»، نقشه منزل را در اختیار خوانندگان می‌گذارد، پرسوناژهای رایج رمان کلاسیک معمایی هم همگی حضور دارند، از سرپیشخدمت عصا قورت داده و مقرراتی (که رفتارش مشکوک است، ولی خواننده به او سوء ظن نمی‌برد) گرفته تا مستخدمه‌ها و آشپز و سرآشپز و سایر خدمه که جزو ملزومات این گونه آثارند.

خواهر راوی داستان (دکتر دهکده که نقش دستیار کاوشگر را نیز ایفا می‌کند) یکی از بامزه ‌ترین شخصیتهای رمان است، زیرا این زن خوش نیت و بی اندازه فضول مدام شایعه‌های مضحک و بی اساس را که با پشتکاری کم نظیر از اینجا و آنجا گرد آورده‌است، نقل قول می‌کند و باعث انبساط خاطر خوانندگان می‌شود. کارآگاه ماجرا، جناب “هرکول پوآرو” که در همسایگی دکتر منزل دارد و راوی داستان او را «مرد کله تخم مرغی» می‌نامد، به شیوه‌ای کاملاً شرلوک هولمزگونه سؤالهایی ظاهراً بی ربط می‌کند که در آخر معلوم می‌شود تا چه اندازه مهم بوده اند؛ نظیر توجه خاصی که به رنگ چکمه‌های مظنون ماجرا نشان می‌دهد.

همه رمانهای معمایی موفق این دوره، به نحوی به خواننده کلک می‌زنند و ترفندی که آگاتا کریستی در اینجا به کار بسته‌ است، برای آن ایام بی اندازه بدیع و بی نظیر بود. این شگرد مورد قبول بسیاری از اصولگرایان نیفتاد، چون یکی از قواعد دهگانه را که حکم می‌کند راوی هیچ مطلبی را از خواننده پنهان ندارد، زیر پا می‌گذارد. اعضای «باشگاه پلیسی نویسان اصولگرا» ـ از جمله خود آگاتا کریستی ـ سوگند خورده بودند در روایت پردازی «روراست» باشند، حال آنکه در پنج بامداد پایان پیام، آشکارا، از این میثاق تخطی شده‌است.

نقد کتاب پنج بامداد پایان پیام

کریستی که پیش از نگارش این رمان، در «باشگاه پلیسی‌نویس‌های اصولگرا» سوگندنامه “صداقت با خواننده” را امضا کرده بود، در این اثرش به روشنی از عهد خود برگشت و با پنهان کردن جزئیاتی از معمای قصه، دم به دم خواننده را شگفت‌زده می‌کرد. “دوروتی سایرز” از نادر کسانی می‌باشد که این شیوه بدیع را مجاز شمرده است. آگاتا کریستی اگر هم قبل یا بعد از نگارش پنج بامداد پایان پیام، داستان پلیسی دیگری ننوشته بود، باز هم به خاطر این اثر جایگاه مهمی در تاریخ داستان‌های پلیسی داشت.

پنج بامداد پایان پیام، به قواعد مرسوم و دیرپای قصه‌های جنایی پشت کرده و از این لحاظ بین خوانندگان و کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد. کریستی در زندگی‌نامه‌اش به این اختلاف‌نظرها اعتراف کرده و نوشته است: “خیلی‌ها معتقدند کتاب مذکور، تقلب است، ولی اگر داستان را با دقت بیشتری بخوانند، می‌بینند که اشتباه می‌ کنند. انحرافات زمانی مختصری که در داستان وجود دارد، بخوبی در جملات دوپهلو نشان داده شده”.

در کنار “هرکول پوآرو”ی همیشگی قصه‌های کریستی شخصیتهای رایج رمان کلاسیک معمایی هم همگی در این قصه حضور دارند و برای علاقمند جدی رمان معمایی، فضایی ملموس و پرکشش را رقم می‌زنند. اکثر خوانندگان و منتقدان، کتاب پنج بامداد پایان پیام را شاهکار آگاتا کریستی و جزء برترین های ادبیات پلیسی جهان می دانند.

تعداد بازدید: 1,987 بار

Agatha Christie آگاتا کریستی3

عنوان کتاب: پنج بامداد پایان پیام

نویسنده: آگاتا کریستی

مترجم: بهرام افراسیابی

تعداد صفحات کتاب: 186 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 29.3 مگابایت

نوع فایل:PDF

منبع: شهر کتاب

نوشته‌های مشابه

کتاب نایاب " تار عنکبوت " یک رمان جنایی بسیار هیجان‌انگیز و جذاب از اسطوره داستان‌های پلیسی، آگاتا کریستی می‌باشد که توسط زهرا عباسی  به فارسی برگردانده شده است.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1599
این کتاب بین بیشتر خوانندگان محبوبترین آثار این نویسنده است. عجیب آنکه این کتاب از نظر آگاتا کریستی هم محبوبترین رمانش می باشد. این داستان در میان زن ها طرفداران بیشتری دارد. شاید مهمترین دلیل آن این است که این یک داستان لطیف عشقی است.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *