کتاب جنگ جهانی اول

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
جنگ جهانی اول (nbookcity.com)

دانلود کتاب جنگ جهانی اول

یکی دیگر از آثار پرفروش رابرت گرین، در ایران و در جهان کتاب جنگ جهانی اول است که به تاریخ می پردازد.

جنگ جهانی اول در سال ١٩١٤ به بهانه قتل فرانتس فردیناند ولیعهد و وارث تاج و تخت امپراتوری اتریش– مجارستان در سارایوو آغاز شد. قاتل از صرب‌های بوسنی و عضو جنبش زیرزمینی بود که برای استقلال این کشور با امپراتوری اتریش– مجارستان مبارزه می کرد. این قتل ممکن بود در حد حادثه‌ای کنترل شده باقی بماند ، اما چنین نشد و کشورها را یکی پس از دیگری درگیر کرد.

خلاصه کتاب

جنگ جهانی اول تحت عنوان «جنگ بزرگ» و یا «جنگی برای پایان دیگر جنگ‌ها» به مدت چهار سال و از ماه اوت 1914 تا نوامبر سال 1918 به طول انجامید. به دنبال این رخداد بزرگ، بسیاری از کشورهای جهان درگیر جنگ شده و بسیاری از سربازان در سرتاسر جهان جان خود را از دست دادند، به‌ طوری‌ که تلفات این جنگ در تاریخ جهان بی‌سابقه بوده است. بر اثر جنگ جهانی اول، برای نخستین بار از سلاح‌های شیمیایی استفاده شد و همچنین برای نخستین بار مناطق غیرنظامی زیادی براثر بمباران‌های هوایی نابود شد و خون و خونریزی غیرنظامیان در ابعادی وسیع صورت گرفت. ازجمله دلایل تمایز این جنگ با جنگ‌های قبلی در استفاده از شیوه جنگ خاک‌ریزی است.

دلیل اصلی و اولیه شروع جنگ جهانی اول را می‌توان در ترور آرشیدوک فرانتس فردیناند؛ ولیعهد امپراتوری اتریش در تاریخ 28 ژوئن 1914 و به دست گاوریلو پرنیسپ؛ ملی‌گرای هجده‌ساله صربی جست‌وجو نمود. به دنبال کشته شدن فرانتس فریناند، اتریش به صربستان التیماتوم داد. از طرف مقابل امپراتوری روسیه که در آن زمان با امپراتوری صربستان متحد بود به نیروهای صربی پیوست و از همین جهت موجبات نگرانی متحد امپراتوری اتریش؛ یعنی امپراتوری آلمان را به وجود آورد. در این زمان آلمان برای جلوگیری از جنگ دو جبهه‌ای به فرانسه که در آن زمان متحد روسیه بود، حمله کرد. ارتش آلمان در روند حمله به فرانسه از خاک بلژیک بهره برد و همین امر موجب حمله امپراتوری بریتانیا که متحد امپراتوری بلژیک بود به آلمان شد.

به جرئت می توان ادعا نمود که جنگ جهانی اول از برجسته‌ترین رخدادهای تاریخ بشر به شمار می رود، به‌ طوری‌ که نمی توان از آثار مستقیم و غیرمستقیم آن در تعیین تاریخ سده بیستم چشم پوشی نمود. جنگ جهانی اول زمینه‌ساز انقلاب روسیه شد، امری که بر آینده جهان تاثیر گذاشت و از چین تا کوبا به انقلاب‌های سوسیالیستی دامن زد و از سویی زمینه‌ ساز تبدیل شوروی به یک ابرقدرت جهانی شد. همچنین قابل‌ ذکر است که به دنبال جنگ جهانی اول و از طرفی نابودی امپراتوری عثمانی، کشور جدیدی تحت عنوان ترکیه شکل گرفت. بخش‌هایی از خاک امپراتوری‌های آلمان، روسیه و اتریش-مجارستان استقلال خود را پس از دو قرن بازیافت.

بخشی از متن کتاب

مصر برای امپراتوری بریتانیا اهمیت خاصی داشت. کانال سوئز، که دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می کرد، برای این امپراتوری نقشی حیاتی داشت. کشتیهایی که از بریتانیا به مقصد هندوستان حرکت می کردند، به جای این که راه طولانی دور آفریقا را طی کنند، از این آبراه ساخت بشر عبور می کردند. از این رو، حفظ آن برای بریتانیایی ها به هر قیمتی ضروری بود. آرچیبالد ويول، یکی از فرماندهان بریتانیایی در مصر، نوشت: «هدف اصلی ما از حفظ نیرو در مصر کاملا ساده و روشن بود. نقش این نیرو حفاظت از شاهراهی ارتباطی و حیاتی بود.»

ترکها برای نخستین بار در اوایل فوریه ۱۹۱۵ در میانه طوفان شنی گزنده به سوی کانال سوئز پیشروی کرده بودند. آنها در مسیرشان از سوریه، که در آن زمان یکی از ایالتهای عثمانی بود، با مقاومتی روبرو نشدند تا این که از شبه جزیره سینا گذشتند و به کانال رسیدند. اما هنگامی که به آنجا رسیدند با نیرویی بریتانیایی و قدرتمندتر و کشتی های جنگی متفقین روبرو شدند که می توانستند در دریاچه های کانال با توپ های خود مواضع ساحلی را هدف قرار دهند. اندک ترک هایی که توانسته بودند از کانال عبور کنند به سرعت به دست بریتانیایی ها کشته شدند و نیروی عثمانی به صحرای سینا، که از آن آمده بود، عقب نشست.

کانال سوئز می توانست برای ترک ها، همانند تسخیر استانبول برای متفقین، هدفی ارزشمند باشد، اما به همان اندازه قماری خطرناک به حساب می آمد و به شکست نیز انجامید. بریتانیایی ها، به سبب در تهدید بودن کانال، نیرویی را از خود انگلستان به مصر فرستادند و در همان حال سربازان شرکت کننده در عملیات گالیپولی نیز به منطقه رسیدند. در نتیجه این بسیج، نیروهای متفقین دیگر با حمله ترکها روبرو نشدند. بنابراین بریتانیایی ها بر آن شدند تا حمله دیگری را به قلمرو در اختیار ترکها آغاز کنند. آنها سربازان حاضر در مصر را در نیرویی اعزامی از مصر سازمان دادند که فرماندهی آن را، در آغاز، ژنرال آرچیبالد ماری بر عهده داشت.

نقد کتاب جنگ جهانی اول

تسلیحات فراوان بناگزیر به جنگ می انجامد. اگر در یک طرف تسلیحات وجود داشته باشد، در طرف های دیگر نیز باید تسلیحات باشد. افزایش تسلیحات باعث آگاهی از قدرت کشورهای دیگر و احساس ترس می‌شود. ترس سبب بدگمانی و بی‌اعتمادی و هر نوع پندار پلیدی می‌شود، تا آن‌جا که… هر حکومتی هر اقدام احتیاطی هر حکومت دیگری را نشانه نیت خصمانه تلقی می‌کند…. رشد غول‌آسای تسلیحات در اروپا، احساس ناامنی و ترس ناشی از آن ــ این‌ها بودند که آغاز جنگ جهانی اول را ناگزیر ساختند.

دانش پژوهان آلمانی، که به مطالعه جاه‌طلبی‌های آلمان در آستانه جنگ پرداخته‌اند، در اجتناب‌ ناپذیری جنگ در سال ۱۹۱۴ تردید کرده‌اند. این دانش‌پژوهان نسبت به نوع بشر دیدگاهی به مراتب نومیدانه‌تر دارند. آن‌ها مقصر اصلی آغاز جنگ را آلمان می‌دانند. یکی از آن‌ها می‌نویسد: «کشورها از سر ترس جنگ به راه نمی‌اندازند، بلکه بدین سبب چنین می‌کنند که مطمئنند با توسل به زور نفع بیش‌تری به دست می‌آورند تا با پرهیز از آن.

این نکته در سال ۱۹۱۴ به همان اندازه صادق بود که در موارد دیگر.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 1,484 بار

Robert%20Greene%20 %D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%AA%20%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D9%86

عنوان کتاب: جنگ جهانی اول

جز برترین کتاب های مربوط به جنگ جهانی اول

نویسنده: رابرت گرین

مترجم: مهدی حقیقت خواه

تعداد صفحات کتاب: 141 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 9.9 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

فلسفه زندگی از دید مری چیس همان چیزی است که «الوود» در این نمایشنامه می گوید: مادرم، همیشه به من می گفت: «الوود»، در این دنیا یا باید خیلی باهوش باشی، یا خیلی خوش مشرب. من سال ها باهوش بودم، پیشنهاد می کنم خوش مشرب باشید».
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 448
انسان‌های موفق، فرضیات را به چالش می‌کشند، خطر می‌کنند و بر توانایی‌های خود تکیه می‌نمایند. در واقع یکى از تفاوت‌هاى اساسى بین افراد موفق و ناموفق مربوط به مقدار کار عاقلانه‌اى است که انجام مى‌دهند. بنابراین براى...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 255

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *