مشتری بزرگترین سیاره

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
مشتری بزرگترین سیاره (nbookcity.com)

دانلود کتاب مشتری بزرگترین سیاره

خوانندگان کتاب مشتری بزرگترین سیاره حق دارند از عزیمت آزیموف، در سه سالگی، از زادگاهش روسیه، به بروکلین در نيويورك، شادمان باشند.

آیزاک آسیموف نه تنها به نگارش درباره عجایب جهان می پردازد، بلکه خود یکی از این اعجوبه ها می باشد. وی که تصور می رود کامپیوتری به جای مغز داشته باشد، بیش از ۱۲۰ کتاب در مطالب حیرت آور علمی و ادبی و مذهبی و غیره به رشته تحریر در آورده است که شامل کتابهائی درباره شکسپیر، انجیل، ریاضیات، تاریخ، زبان، جغرافیا، افسانه ها و اكتشافات علمی می باشد. وی به هنگام پرتاب قمر مصنوعی به وسیله روسها از نوشتن اکتشافات علمی دست کشید و به نویسندگی درباره دانش برای عامه پرداخت.

خلاصه کتاب

قرن هاست که بشر در باره مشتری بزرگترین سیاره و لکه قرمز اسرار آمیزش به اندیشه و تفکر پرداخته است. اینك يك نویسنده بزرگ آمریکائی معاصر تمام آنچه را که در باره مشتری، چگونگی کشف آن، ترکیبات آن، انتشار امواج رادیوئی آن و تأثیرات آن بر اجرام فلکی دیگر از جمله زمین معلوم شده، گرد آوری و در کتاب مشتری بزرگترین سیاره ذکر کرده است. آیزاك (اسحق) آزیموف نه تنها از دید يك دانشمند، بلکه با تصورات يك نویسنده اکتشافات علمی به مشتری نگاه می کند. دکتر آزیموف اطلاعات بسیاری از اینکه آسمان از مشتری واقمارش چگونه دیده می شود و ترکیب این سیاره و بزرگی حجم آن، امکان وجود مشتری های دیگر، دلالت میکند، در اختیارما می گذارد.

بخشی از متن کتاب

در اواخر قرن هفدهم ستاره شناسان که درباره این گونه سیارات فکر می کردند به يك بررسی تلکسوپی در آسمان پرداختند تا شاید يك ستاره ناپیدا یا هر جرمی را مشاهده نمایند که برخلاف ستارگان تندتر از مشتری ولی کندتر از مریخ حرکت کند.

در یکم ژانویه ۱۸۰۱، يك ستاره شناس ایتالیایی بنام جوسپ پیازی چنین سیاره ای را کشف کرد و نامش را با اقتباس از الهه کشاورزی رومی ها سرس گذاشت. این کشف آغاز جالبی برای قرن جدید بود. مدار سوس بوسيله يك ریاضی دان آلمانی بنام کارل فردريك گوس محاسبه شد و معلوم گردید که بین مریخ و مشتری قرار دارد. از میانگین فاصله «سرس» از خورشید ۲۵۰ میلیون میل است. این سیاره ۱/۸ مرتبه بیش از مریخ تا خورشید فاصله دارد و مشتری ۱/۹ مرتبه بیش از سرس از خورشید دور است.

اگر سرس در جدول داخل میشد، نسبتها تقریبا به همین ترتیب باقی می ماند. از لحاظی، کشف سرس مشکلاتی نیز به بار آورد. مریخ تا آن زمان چهارمین سیاره و مشتری پنجمین سیاره محسوب میشد، و تغییر این شماره گذاری غیر ممکن بنظر می رسید. آیا ممکن بود سرس را سیاره ای خواند. خوشبختانه بزودی معلوم شد دلیل موجهی برای شماره ندادن به…

نقد کتاب مشتری بزرگترین سیاره

کتاب مشتری بزرگترین سیاره، از سری کتاب‌های «منظومة خورشیدی» است که به معرّفی سیارة «برجیس» اختصاص یافته است. این مجموعه به زبان ساده و روان و با هدف آشناسازی گروه سنّی نوجوانان با سیارات منظومة شمسی به نگارش درآمده است. در کتاب سیارة «برجیس» یا «مشتری» از روی زمین مانند خال سرخ کوچک به نظر می رسد. امّا پهنای این لکّه دو برابر سیارة زمین است.

مخاطبان در این کتاب با لکه سرخ بزرگ و دیگر ویژگی‌های آن مانند قطر، درخشندگی، و چرخش سریع آن آشنا می‌شوند. قابل ذکر است برای هر مبحث یک دانستنی جالب به طور جداگانه آورده شده است. همچنین در بخش پایانی کتاب، آزمایشی دربارة «سیاره‌های بزرگ و کوچک»، دانستنی‌های جالب، واژه‌نامه و مطالبی برای آگاهی بیش‌تر مخاطب آمده است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 281 بار

Isaac%20Asimov%20 %D8%A2%DB%8C%D8%B2%D8%A7%DA%A9%20%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D9%85%D9%88%D9%81

عنوان کتاب: مشتری بزرگترین سیاره

نویسنده: آیزاک آسیموف

مترجم: علی اکبر فردی

تعداد صفحات کتاب: 280 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.3 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

مکتب فرانکفورت در رابطه با نظریه انتقادی، نام مکتبی آلمانی است که در دهه ۱۹۳۰ (میلادی) توسط ماکس هورکهایمر در قالب یک انجمن پژوهش های اجتماعی در فرانکفورت تأسیس شد. عمده فعالیت...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 118
نویسنده با صدای بلند پرصلابتش و با دنیای از اطلاعات که پشتوانه ی موفقیت او هستند، به ما می گوید که تلاش های برندسازی به شکل و شیوه های گذشته، از دور خارج شده اند و پوچ‌و بی‌مایه هستند...
بروزرسانی: 10 ماه قبل
تعداد بازدید: 87

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *