آذربایجان از کهن ترین ایام

آخرین ویرایش: 2 هفته قبل
آذربایجان از کهن ترین ایام تا امروز (nbookcity.com)

آذربایجان از کهن ترین ایام تا امروز

کتاب آذربایجان از کهن ترین ایام تا امروز نوشته دکتر عنایت الله رضا است.

کتاب فوق ماه ژوئن سال 1918 سران حزب مساوات، دولتی در قفقاز پدید آوردند و نام بخشی از سرزمین مذکور را که بر آن فرمان می راندند ، جمهوری آذربایجان نامیدند.

حزب مساوات که عنوان اصلی آن ، حزب دموکراتیک اسلامی مساوات بود در سال 1911 میلادی در شهر باکو تاسیس یافت. هدف این حزب ایجاد کشوری اسلامی بزرگ و واحد تحت رهبری ترکان آسیای صغیر بود. حزب مذکور که از سیاست پان تورکیست‌ها پیروی می کرد و طرفدار وحدت همه ی ترک زبانان جهان در ملتی واحد بود.

خلاصه کتاب آذربایجان

سرزمینی که شصت و اندی سال قبل جمهوری آذربایجان و پس آنگاه جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان نام گرفت در روزگار باستان، آلبانیا نام داشت. مورخان و جغرافی نگاران باستان، پیرامون این نکته مطالبی نگاشته و سرزمین آلبانیا را جزاز آذربایجان ، آتروپاتن دانسته اند. 

برای روشن شدن مطلب نخست ببینیم نام آذربایجان از کجا آمده است؟ در آغاز نوشته دانشمند گرانمایه شادروان احمد کسروی تبریزی را در پیرامون نام آذربایجان از نظر خوانندگان می گذرانیم.

درباره نویسنده

عنایت‌ الله رضا (۲۸ خرداد ۱۲۹۹ در رشت – ۲۰ تیر ۱۳۸۹) فلسفه‌ دان، نویسنده و مترجم و محقق تاریخ و جغرافیای تاریخی ایرانی بود. او برادر فضل‌الله رضا بود. وی در سال ۱۳۸۹ در سن ۹۰ سالگی درگذشت. عنایت‌الله رضا در ۲۸ خرداد ۱۲۹۹ در رشت در خانواده‌ای روحانی که از دیرباز در گیلان صاحب نفوذ بودند متولد گردید. 

نام خانوادگی او منسوب به حاجی آقا رضاست که از مجتهدان گیلان بوده‌ است. اجداد او، پدر و پدربزرگ همه از مراجع گیلان بودند. هنگام تولد او زمانی بود که روس‌ها قیام جنگل را تحت فشار قرار داده بودند و میرزا کوچک‌ خان به کوهستان پناهنده شده بود.

خانواده او که از میرزا حمایت می‌کرد ناچار شدند به دلیل ورود نیروهای بلشویک شوروی به گیلان، آنجا را ترک کنند. او کودکی چهل‌روزه بود که خانواده به تهران نقل مکان کردند. مدتی در تهران اقامت داشتند و بعد از پایان ماجرا به رشت برگشتند.

کتاب آذربایجان از کهن ‌ترین ایام تا امروز - دکتر عنایت الله رضا

عنوان: کتاب آذربایجان از کهن ‌ترین ایام تا امروز

نویسنده: دکتر عنایت الله رضا

تعداد صفحات کتاب: 269 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل : 4.5 مگابایت

فرمت فایل: PDF

منبع: شهر کتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

اجر و فضیلت زیارت امام حسین (ع) با توجه به احادیث پیامبر اکرم (ص) ، از اندازه و شمارش فراتر است و پاداش آن در روایات برابر با انجام فریضه حج و عمره و پیکار و جهاد در راه خدا و حتی افضل از آن است.
بروزرسانی: 1 هفته قبل
تعداد بازدید: 559
علامه حسن‌ زاده آملی قبل از پرداختن به اصل موضوع، درباره معجرات قولی و فعلی پیامبران و امامان مقدماتی نوشته و نهج‌البلاغه را جزء معجزات قولی دانسته و در ادامه ویژگی‌های انسان کامل را طبق مطالب نهج البلاغه بررسی کرده است.
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 4767

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *