بازگشت از شوروی

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
بازگشت از شوروی (nbookcity.com)

دانلود کتاب بازگشت از شوروی

کتاب بازگشت از شوروی یکی از آثار مشهور ادبی جهان است که توسط جلال آل احمد ترجمه شده است.

سفرنامه ای نوشته ی آندره ژید است که اولین بار در سال 1936 به چاپ رسید. ژید در دهه ی 1930، برای مدتی کمونیست و یا به عبارت دقیقتر، همسفر کمونیست ها شد، چرا که او هیچ وقت به شکل رسمی به این حزب نپیوست. او به عنوان نویسنده ای برجسته که از آرمان های کمونیسم حمایت می کرد، به عنوان مهمانِ انجمن نویسندگان اتحاد جماهیر شوروی به این کشور دعوت شده بود. این سفر، ژید را با واقعیت ها آشنا کرد و او پس از آن، منتقد کمونیسم موجود در شوروی شد.

خلاصه کتاب

بعد از انقلاب اکتبر روسیه خیلی از روشنفکران اروپایی تصویری آرمان‌شهری از شوروی انقلاب زده داشتند آنان می‌پنداشتند رویاهای مارکس بزرگ بالاخره به واقعیت تبدیل شد. اما وقتی آندره ژید از شوروی برگشت چیز دیگری نوشت. او سراب را دیده بود و حقیقت حکومت استالین را نشان داد. سفر او به شوروی که بنا به دعوت اتحادیه نویسندگان شوروی، در تابستان سال ۱۹۳۶ اتفاق افتاد و این در زمانی بود که ژید در بالاترین حد شهرت خودش بود و یک رساله تبلیغاتی به قلم او و به نفع کشور شوروی می توانست بسیار ارزشمند باشد.

اما آنچه بیرون آمد، دو کتاب حاوی اعترافات صریح اوست به فریبی که خورده بود. بازگشت از شوروی و تنقیح بازگشت از شوروی. این کتاب  حکایت از تأسفی می‌کند که بیننده یک رویای شیرین در لحظات بیداری خویش دچارش می‌شود. انتقادها ملایم و دوستانه، لحن کلام ترحم‌ انگیز و استغاثه‌ کننده است. یک کلمه زننده و کوچک‌ ترین خشونتی در سراسر کتاب نیست. این اثر با آن که یک رساله سیاسی است ارزش ادبی فراوانی هم دارد اما تنقیح بازگشت از شـوروی بیشتر ارزش استنادی دارد.

بخشی از متن کتاب

آنچه در اتحاد جماهیر شوروی، در سال‌های نزدیک و پس از انقلاب رخ داد_ یعنی بعد از شکست منشویک‌ها و پیروزی بلشویک‌ها به رهبری لنین در سال ۱۹۱۷__ از یک سو، به‌خاطر ابعاد گسترده و وسعتش به لحاظ سیاسی بسیار اهمیت داشت و از سوی دیگر، این اولین انقلاب و تجربۀ تشکیل دولتی سوسیالیستی بود که حول محورهای تئوری‌های اقتصاد سیاسی و بنیادهای نظریۀ مارکسیستی شکل گرفته‌ بود.

و به‌ همین جهت، توجه بسیاری از روشنفکران، سوسیالیست‌ها، سیاستمداران و مردم جهان را به خود معطوف کرده‌ بود. بعد از شکست روسیه در جنگ جهانی اول، موج بزرگی از نارضایتی بین دهقانان، کارگران و سربازان شکل گرفت که بلشویک‌ها در آن نقش چندانی نداشتند اما با شکل گیری گروه‌های معترض کارگری و دهقانی در طول انقلاب فوریه، بلشویک‌ها توانستند در این گروه‌ها نفوذ کنند.

و رهبری این جریان‌های معترض را به عهده بگیرند. دامنۀ این اعتراض‌‌ها فراتر از مرزهای روسیۀ امروزی بود؛ پانزده کشور کنونی، در آن دوره، جامعه‌ای را به نام اتحاد جماهیر شوروی تشکیل دادند که تا سال ۱۹۹۱و پس از فروپاشی شوروی، پهناورترین کشور جهان را می ساخت. ظهور یک انقلاب و دولتی سوسیالیستی با این وسعت و بزرگی، تجربۀ تاریخی مهم و بی سابقه‌ای تلقی می شد که جهان را متحیر خود کرده‌‌ بود.

نقد کتاب بازگشت از شوروی

انتقادهای کمونیسمی موجود در شوروی باعث شد که ژید تعدادی از دوستان سوسیالیست خود را از دست بدهد، به خصوص در زمانی که او با انتشار کتاب بازگشت از شوروی، جدایی کامل خود از این خط فکری را رسماً اعلام کرد.

تعداد بازدید: 486 بار

Andr%C3%A9%20Gide%20 %D8%A2%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%87%20%DA%98%DB%8C%D8%AF 3

عنوان کتاب: بازگشت از شوروی

نویسنده: آندره ژید

برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات سال 1947

مترجم: جلال آل احمد

تعداد صفحات کتاب: 259 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 15.2 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

جیم ران در کتاب پنج قانون پول که باید بدانيد، مثل یک مشاور خوب و باتجربه راهنمایی‌تان می‌کند. او نکات کوتاه و مهمی را بیان کرده است. نویسنده ده جنبه‌ی مختلف از زندگی را مورد بررسی قرار...
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 415
کارنامه اسلام ، نام کتابی از دکتر عبدالحسین زرین کوب می‌باشد. او این کتاب را اول بار در سال ۱۳۴۸ به چاپ رساند. موضوع این کتاب فرهنگ و تمدن اسلامی است. کارنامه اسلام، یک فصل درخشان تاریخ انسانى است، نه فقط از جهت توفیقى که مسلمین در ایجاد یک...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 8594

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *