از قصر تا قصر

آخرین ویرایش: 3 سال قبل
از قصر تا قصر (nbookcity.com)

دانلود کتاب از قصر تا قصر

کتاب از قصر تا قصر رمانیست معروف از نجیب محفوظ که جایزه نوبل را از آن خود کرده است. نویسنده در این رمان خانواده ای را به تصویر کشیده است که اسیر و تسلیم خواسته و طرز فکر نان آور خانه شده اند!

محفوظ داستان را با مادر خانواده، امینه، آغاز می‌ کند. او که همیشه در خانه است کاملا مطیع همسر خود است و وظیفه خود می‌ داند که به همسرش بگوید: «نظر من همان نظر شماست. من از خودم هیچ نظری ندارم». پدر خانواده، یا همان السید احمد عبدالجواد که مغازه‌ دار است، شخصیتی دوگانه دارد. او در خانه سعی می‌ کند همواره حرمت و برتری خود را حفظ کند و با ایجاد قوانین سختگیرانه و سنتی سعی در کنترل خانواده خود دارد. اعضای خانواده برای رهایی از خشم او معمولا به دروغ‌های مصلحت آمیز پناه می‌ برند و او را در جریان همه امور قرار نمی‌ دهند. اگرچه او ظاهرا یک مسلمان متعهد است، ابایی از عیاشی و هوسرانی ندارد.

خلاصه کتاب

کتاب از قصر تا قصر، برای اولین بار در سال 1956 منتشر شد. احمد عبدالجواد، مردی مستبد و خودسر است که در خانه اش قوانین بسیار سختگیرانه ای وضع کرده در حالی که خودش در خفا، از هیچ گونه خوشگذرانی و عیاشی دریغ نمی کند. داستان رمان حاضر به زندگی خانواده ی این شخصیت می پردازد: آمنه، همسر مهربان و ستم دیده احمد عبدالجواد؛ عایشه و خدیجه، دختران منزوی شده این مرد و سه پسر او که یکی آرمان گرا، یکی دیگر لذت طلب و تن پرور و دیگری متفکر و معناگرا است.

رنج ها و مشکلات هر کدام از اعضای این خانواده، بازتاب دهنده مسائل و مشکلات کشورشان در خلال سال های پرآشوب دو جنگ جهانی است؛ کشوری که حالا باید با تغییراتی مواجه شود که قرنها در برابر آنها مقاومت کرده بود. برای احمد عبدالجواد قابل تصور نیست که دختر و همسرانش بدون اجازه یا همراهی او از خانه خارج شوند. مثلا هنگامی که امینه در غیاب همسرش تصمیم می‌گیرد به زیارتگاهی در نزدیک خانه‌شان که همواره آرزویش را داشت برود یکی از فاجعه‌های داستان اتفاق می‌ افتد.

امینه در راه بازگشت از زیارتگاه تصادف می‌ کند و در نتیجه همسرش از این ماجرا مطلع می‌ شود. در ازای این بی‌ آبرویی که امینه برای خانواده به بار آورده (به زعم همسرش)، السید احمد عبدالجواد او را به خانه مادرش می‌ فرستد. کارشناس ادبی روزنامه ایندیپندنت، فیلیپ استوارت، و مترجم برخی کتاب‌های محفوظ به انگلیسی، معتقد است: «در ادبیات جهان اثری نظیر «از قصر تا قصر» به وجود نیامده است، همان طور که درباره بعضی کتاب‌های تولستوی، فلوبر و پروست نیز می‌توان همین نظر را متذکر شد»

بخشی از متن کتاب

فقط خدا می دانست که کمال تاچه اندازه از دست مادرش ناراحت است. این خشم تنها به این سبب بود که از او جدا شده بود و شب های او را ناآرام ساخته بود. امّا مادر می دانست که چگونه دل کودک خود را به دست آورد و برای همین اندک اندک این غم سنگین را از دل کودک خود می زدایید. ما در تلاش می کرد تا وقتی که کودک به خواب نرفته او را در اتاق تنها نگذارد. مادر به کودک می گفت: ما همیشه با هم هستیم.

تنها خواب است که ما را از یکدیگر جدا می کند. کمال این اندوه را به جان خریده بود و می دانست که ورقی دیگر از دفتر زندگانی اش آغاز شده است. با این وصف تا از همه ی قصه های خود برای حفظ مادر استفاده نمی کرد اجازه نمی داد مادر از کنار بسترش برود. مادر نیز می ماند و قرآن می خواند تا کودک به آرامی به خواب رود. مادر با لبخند به کودک شب بخیر گفت. به اتاق دیگر رفت و به آرامی در اتاق را گشود و پرسید:

آیا در خوابید؟ خدیجه نیز در پاسخ مادر گفت: با این صدای خرناس عایشه چه کسی می تواند به خواب رود؟ عایشه از خواب پرید و گفت: کسی از من صدای خرناس نشنیده است. مادر نیز با عصبانیّت گفت: مگر نگفتم که موقع خواب دیگر مزه نریزید. مادر در را بست و به اتاق مطالعه رفت. فهمی در آن جا بود و گفت: آیا چیزی لازم نداری؟

نقد کتاب از قصر تا قصر

کتاب از قصر تا قصر یکی از شاهکارهای بی‌نظیر ادبیات معاصر جهان است که به قلم نجیب محفوظ خلق شده است. این کتاب حکایت و سرگذشت خانواده‌ای سنتی است که در قلب قاهره زندگی می‌ کنند. نویسنده در شروع داستان به ماجراهای زندگی زنی می‌ پردازد که همراه فرزندان خود گرفتار تعصبات و باورهای خشک شوهرش شده است، به طوری که حتی اجازه خروج از خانه را هم ندارد. روایت ماجراهای این داستان با چنان مهارتی صورت گرفته است که ضمن برانگیختن احساسات خواننده از جمله: خشم، ترحم یا نفرت او را تا پایان ماجرا به دنبال خود می‌ کشاند.

از قصر تا قصر یک رمان تاریخی عالی که اطلاعات خوبی از تاریخ معاصر و نحوه زندگی مردمان آن دیار می دهد. کتابی تاثیرگذار و دلپذیر که رنجی که یک زن خانه دار از محدودیت های اعمال شده در یک جامعه مردسالار می کشد را خیلی خوب ترسیم کرده است. خواندن این کتاب را به تمام طرفداران رمان های خارجی و همچنین طرفداران قلم نجیب محفوظ پیشنهاد می کنیم.

تعداد بازدید: 792 بار

Naguib%20Mahfouz%20 %D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%A8%20%D9%85%D8%AD%D9%81%D9%88%D8%B8 2

عنوان کتاب: از قصر تا قصر

برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات سال 1988

نویسنده: نجیب محفوظ

مترجم: سید ناصر طباطبایی

تعداد صفحات کتاب: 607 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 29.7 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

هفت داستان کوتاه نجیب محفوظ با نام «ماه عسل» که خود یکی از داستان‌های کتاب است، ساده و روان هستند و گاه مایه هایی از طنز نیز در خود دارند. محور همگی داستان هایی است که در زندگی هر کدام از ما ممکن است پیش بیاید.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 431
میرامار نام پانسیونی است که توسط پیرزنی به نام ماریانا اداره می شود و حوادث داستان در آنجا می گذرد. مهمانان پانسیون دو پیرمرد سیاسی و 3 پسر جوان هستند و زهره خدمتکار بسیار زیبا و جوان پانسیون است...
بروزرسانی: 3 سال قبل
تعداد بازدید: 954

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *