ماه عسل اثر نجیب محفوظ

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
ماه عسل (nbookcity.com)

دانلود کتاب ماه عسل اثر نجیب محفوظ

کتاب ماه عسل اثر نجیب محفوظ حاوی داستان های کوتاهی ست که هر کسی می تواند با شخصیت های داستان ها همذات پنداری کند.

هفت داستان کوتاه نجیب محفوظ با نام «ماه عسل» که خود یکی از داستان‌های کتاب است، ساده و روان هستند و گاه مایه هایی از طنز نیز در خود دارند. محور همگی داستان هایی است که در زندگی هر کدام از ما ممکن است پیش بیاید. خواندن هر کدام از این داستان ها علاوه بر لذت مطالعه تجربه ای سودمند هم محسوب می شود.

خلاصه کتاب

نجیب محفوظ در داستان«ماه عسل» و ابوتراب خسروی در داستان«حضور»، به بیان وضعیت زن و شوهری می‌ پردازند که به محض ورود به منزل خویش متوجه می‌شوند که افراد ناشناسی منزل مسکونی آن‌ها را به تصرف درآورده‌اند. نویسندة دو اثر از لحاظ شیوة آغاز داستان روشی مشابه را برگزیده‌اند؛ همچنین هر دو داستان عربی و فارسی دارای سه شخصیت اصلی است که عبارت است از یک زوج جوان و یک غریبه که منزل مسکونی آن‌ها را غصب کرده‌است.

«خانه» در هر دو داستان مکانی محوری است که با مفهومِ ضمنیِ مأمنی برای انسان، در تردید قرار گرفته‌ است. هر دو اثر از نظر استفاده از تکنیک زمان‌پریشی نیز دارای تشابه هستند؛ به این ترتیب که علاوه بر گذشته‌نگری، تکنیک تداخل زمان‌های گذشته و حال در کتاب ماه عسل اثر نجیب محفوظ و کتاب حضور ابوتراب خسروی وجود دارد؛ علاوه بر این در بخش مشابهت در خویشکاری‌های دو داستان این حقیقت آشکار است که از میان سی و یک خویشکاری پراپ، یازده خویشکاری و توالی آن‌ها در هر دو داستان مشترک است.

بخشی از متن کتاب

زن آشفته شد و به طرف همسرش نگاه کرد. مرد جوان احساس کرد که مسوولیتی بیشتر از ظرفیتش از او خواسته شده و در برابر مرد همانند شاخه ای تازه در برابر تنه درخت سندان به نظر می رسید. وی به شدت عصبانی شد و بر سر مرد فریاد زد: – فوراً برو. – مادرم گفت: بمان تا برگردم. – بدون هیچ بگو و مگویی از جلوی چشمانم دور شو. – من نمیروم، اگر می خواهی تو… خشم جلوی چشمان مرد را گرفت، بسوی مرد درشت اندام یورش برد و او را با تمام توان هل داد. مرد کوچکترین حساسیتی از خود نشان نداد و جوان را به آرامی با شانه اش هل داد که به انتهای اتاق پرت شد و به میز غذاخوری خورد و هردو با هم به زمین افتادند.

نفرین کنان زود از روی زمین بلند شد ولی دیگر توان و زور خود را آزمایش نکرد. زن جوان بسوی پنجره مشرف به جاده رفت؛ آن را باز کرد و با صدای بلند کمک خواست. در این هنگام صدای جمعیت بلند شد که خشمگینانه دشنام می دادند و آجر به طرف پنجره پرت می کردند. برخی از این آجرها به داخل اتاق پرت شد و زن و مرد جوان که مات و مبهوت شده بودند به گوشه امنی پناه بردند.

معرفی نویسنده کتاب ماه عسل

نجیب محفوظ در سال 1911 در بیت قاضی محله الجمالیه مصر بدنیا آمد و نام خود را از مشهورترین پزشک زایمان مصر یعنی دکتر نجیب محفوظ که ناظر بدنیا آمدن او بود گرفت. وی مطالعات خود را با خواندن رمان‌های پلیسی که حافظ نجیب آن‌ها را به شیوه آزاد ترجمه می‌کرد، آغاز کرد. در کنار این رمان‌ها، آثار منفلوطی، طه حسین، سلامه موسی، هیکل، توفیق حکیم و دیگر بزرگان عرصه ادبیات را نیز مطالعه می‌کرد.

وی در سال 1928 به نوشتن داستان کوتاه روی آورد و کم کم به مطالعات خویش در حوزه ادبیات معاصر، ادبیات رئالیسم، ماجراجویی‌های ادبی معاصر، آثار کافکا، گوته، همینگوی، شکسپیر، تولستوی، داستایوسکی و… دایره گسترده‌تری بخشید. نخستین مجموعه داستانی نجیب محفوظ با نام «همس الجنون» در سال 1938 منتشر شد. وی در دوران زندگی، موفق به دریافت جوایز بسیاری شد که با ارزش‌ترین آن‌ها دریافت جائزه ادبی نوبل سال 1988 بود. در پایان امیدواریم از خواندن کتاب ماه عسل اثر نجیب محفوظ لذت ببرید.

سایر آثار نویسنده

تعداد بازدید: 431 بار

Naguib%20Mahfouz%20 %D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%A8%20%D9%85%D8%AD%D9%81%D9%88%D8%B8 4

عنوان کتاب: ماه عسل

(مجموعه داستان)

نویسنده: نجیب محفوظ

برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات سال 1988 

مترجمان: دکتر حسین شمس آبادی و فرشته افضلی

تعداد صفحات کتاب: 362 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 9.6 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب قلابی با حال و هوایی کاملاً متفاوت‌ در هر داستان، می‌تواند طوری در دل شما بنشیند که بعد از خواندن آن حس خواندن پنج رمان سنگین به شما دست می‌دهد. مفاهیم پیچیده، عمیق و در عین حال عجیبی که رومن گاری سعی...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 276
در ادبیات معاصر ما چند نویسنده هستند که آثارشان می تواند در پهنه ی ادبیات جهان جلوه داشته باشد. هوشنگ گلشیری یکی از این انگشت شمار نویسندگان معاصر ایرانی ست. اگرچه جلوه ی بارز آثار گلشیری، زبان اوست و این زیبایی هرگز نمی تواند به عینه به دیگری منتقل شود.
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 1327

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *