قلابی

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
قلابی (nbookcity.com)

دانلود کتاب قلابی

کتاب قلابی مجموعه داستانی است از نویسنده ای سرشناس و در عین حال مجهول که دوبار برنده جایزه‌ی گنکور شده است!

چه طور می شود شناخت نویسنده ای را که نامها و چهره های متعدد دارد، پدرش زاده ی تخیلش است و محل تولدش جعلی، از یک طرف عاشق زندگی است و با هنرپیشه ای هالیوودی ازدواج می کند و از طرفی دیگر در ۶۶ سالگی و در اوج شهرت و کمال ادبی تصمیم می گیرد به زندگی اش پایان دهد؟

نویسنده ای که هر گاه از روزمرگی روزگار به تنگ می آید، نام جدیدی برای خود دست و پا کرده و شروع می کند به تجربه ی یک زندگی تازه در قالب آدمی دیگر: رومن گاری، امیل آژار، فوسکو سینی بالدی و شاتان بوگا. در مدارک شناسایی اش در بایگانی ثبت احوال دولت لیتوانی نوشته رومن کاسو. در تمامی زندگی نامه های معتبری که حتی نشر گالیمار در آغاز رمان هایش به او اختصاص داده، محل تولدش مسکو است و ایوان موسجوکین، هنرپیشه ی مشهور روسی نقش پدر خیالی اش را بازی می کند!

خلاصه کتاب

کتاب قلابی شامل داستان های «قدرت و شرافت»، «برگی از تاریخ»، «زمینی‌ها»، «عود» و «قلابی» است که مناسب علاقه‌مندان به داستان کوتاه است. این اثر از ارزش نوشتاری بالایی برخوردار است زیرا توانسته است همچون آثار بلند رومن گاری مسائل و مشکلات پیچیده را بیان کند. این کتاب شامل پنج داستان کوتاه است که می‌تواند لذت خواندن یک اثر بلند را ایجاد کند زیرا نثر و قلم توانای نویسنده در این مجموعه نیز به‌ وضوح دیده می‌شود.

رومن گاری در کتاب قلابی (مجموعه داستان)، به نقد جنگ و مصیبت‌هایش می‌پردازد. او که دو بار موفق به دریافت جایزه‌ی گنکور شد با استفاده از همان طنز تلخ مختص به خود توانسته روایاتی خلق کند که در نوع خود بی‌نظیر است. این اثر با حال و هوایی کاملاً متفاوت‌ در هر داستان، می‌تواند طوری در دل شما بنشیند که بعد از خواندن آن حس خواندن پنج رمان سنگین به شما دست می‌دهد. مفاهیم پیچیده، عمیق و در عین حال عجیبی که گاری سعی کرده است به آن‌ها بپردازد، شما را با دنیایی شگرف روبه‌رو می‌کند.

بخشی از متن کتاب

قبل از جنگ، توی جاده ی هامبورگ – نویگرن، ده کوچکی بود به نام پاترنسترکیرخن. قدیم، این منطقه را به خاطر صنعت شیشه گری اش می شناختند. توی میدان اصلی محل، روبه روی کاخ شهرداری، توریست ها می آمدند برای تماشای فواره ی معروف سوفلور که افسانه ی یوهان کرول را زنده می کرد؛ سرکارگری که قسم خورده بود روحش را توی جامی از شیشه های پاترنسترکیرخن بدمد، تا صنعتی که به سرزمینش آوازه و اعتبار بخشیده بود، بتواند با شایستگی تمام دوباره در بهشت جان بگیرد.

مجسمه ی يوهان شجاع در حال ساختن شاهکارش، درست مثل کاخ شهرداری که ساختمانی بود عجیب و شگفت انگیز و متعلق به قرن هجدهم و پر از نمونه های جام های دمیده شده ی پاترئستر کیرخن، در آخرین جنگ جهانی، همزمان با بقایای دهکدهای کوچک، با یک بمباران اشتباه از بین رفت. ساعت چهار بعدازظهر بود و میدان سوفلور خالی. غرب میدان، خورشیدی زرد و پف کرده، آرام آرام در غباری کدر که بر فراز خرابه های محله ی سابقا مسکونی موج میزد فرو می رفت؛ جایی که گروه های خاک برداری کارشان را با ریختن دیوارهای شولا کانتوروم تمام کردند.

مدرسه ای که پیش از این به خاطر آموزش دادن بعضی از مشهورترین گروه های گر کشور، در همه جای آلمان شناخته شده بود. شولا را صاحبان ماشین های دمندهی ده، در سال ۱۷۶۰ ساختند. فرزندان کارگرها از همان بچگی می رفتند آنجا تا با راهنمایی کشیش، تمرین نفس کنند. برف آهسته می بارید: دانه های برف آرام آرام پایین می آمدند و انگار قبل از رسیدن به زمین دلدل می کردند. میدان همچنان خالی مانده بود؛ جز سگی لاغرمردنی که کمی بعد، با دماغی چسبیده به زمین، دنبال طعمه اش، به سرعت از میدان رد شد؛ کلاغی هم با احتیاط پایین آمد، چیزی کش رفت و بلافاصله پرواز کرد و غیبش زد.

نقد کتاب قلابی

رومن گاری نویسنده کتاب قلابی، با چهار نام مختلف داستان نوشت، تا پایان عمرش به ژنرال دوگل وفادار ماند و هیچ‌گاه نتوانست خاطره‌ی فداکاری‌های مادرش را از یاد ببرد. در یال‌هایی که بسیاری پایان خلاقیت ادبی او را اعلام کردند، با یکی از نام‌های مستعارش داستان نوشت و حیرت همان منتقدانی را برانگیخت که دیگر آینده‌ی ادبی برایش متصور نبودند. بخصوص رمان “زندگی در پیش رو” که با نام مستعار امیل آژار چاپ شد.

تازه بعد از خود کشی رومن گاری بود که جهان دریافت نویسنده‌ی این رمان و چند کتاب دیگری که با نام‌های جعلی دیگرش به چاپ رسیده بودند، همین نویسنده‌ی روسی‌الصل فرانسوی بوده است. در این مجموعه پنج داستان کوتاه از او می‌خوانیم که در آن‌ها دغدغه‌های همیشگی این خلبان جنگ جهانی دوم آشکار است. دغدغه‌های نویسنده‌ای که در نامه‌ی خودکشی‌اش تنها این یک جمله را نوشت: ” خیلی خوش گذشت. ممنون و خداحافظ.”

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 276 بار

Romain%20Gary%20 %D8%B1%D9%88%D9%85%D9%86%20%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C 3

عنوان کتاب: قلابی

(مجموعه داستان)

نویسنده: رومن گاری

مترجم: سمیه نوروزی

تعداد صفحات کتاب: 65 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6.12 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این کتاب به شما می گوید چگونه با ندای درون حال بیشتری به زندگی خود بدهیم، کتاب حاضر از مهمترین کتاب های توسعه فردی و کارآفرینی است که برای اولین بار منتشر می شود. حال کاملا استمراری در نهایت با یک فصل...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 508
بعد از نجات معجزه آسای کسیدی از دریاچه او قادر به دیدن دنیای مردگان و ارتباط با اشباح می شود. در همین اوضاع پدر و مادر شخصیت اصلی داستان کلاغ سرخ، یعنی کسیدی تصمیم می گیرند برای ساختن...
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 297

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *