در قلمرو مرگ

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
در قلمرو مرگ (nbookcity.com)

دانلود کتاب در قلمرو مرگ

کتاب در قلمرو مرگ نخستین جلد از سه‌گانه‌ جهان سیاه است که داستان‌های سه سبک هول و هراس، تراژدی و کمدی را دربر می‌گیرد.

مجموعه‌ای است از بیست و یک داستان برجسته و نفس‌گیر از نویسندگان بزرگی چون چارلز دیکنز، هاینریش بل، ادگار آلن پو، توماس مان و… که درون مایه آن‌ها ترس و مرگ است.

چرا باید داستان‌هایی با موضوع هول و هراس مثلا درباره مردگان بخوانیم؟ شاید دوره ادبیات گوتیک و رمانتیسم سپری شده باشد اما ارزش ادبی آن محفوظ مانده است. شاید امروزه کمتر کسی داستانی گوتیک بنویسد، اما حتا خرده‌گیرترین منتقدانی که در پذیرش ادبیات گوتیک در مقام ژانری ارزشمند دچار تردیدند، معترف‌اند که تأثیر مکتب گوتیک حتی امروزه نیز در انواع ادبی حاضر به‌شکلی پراکنده و پنهان به‌چشم می‌خورد.

خلاصه کتاب

در جهان کنونی به هر سو که بنگریم سایه‌ای از وحشت، ترس، هراس از آینده و حتی مرگ را می‌بینیم. گویا که بشر در عصر حاضر پیامد و مجازات ظلم‌هایی که در قرن‌های گذشته روا داشته است به چشم می‌بیند. اما این وحشت و احساس تعلیق و ابهام نسبت به مرگ و نیستی راه خود را در هنر به ویژه ادبیات هم پیدا کرده است و در پی برانگیختن تخیل ناخودآگاه انسان است. اما با این حال دوران ادبیات گوتیک گذشته و برخی معتقدند که آثار ادبیات گوتیک را باید فاقد ارزش شمرد اما اگر منصف باشیم نباید از تأثیر این ژانر در پیدایش آثار اصیل رمانتیک و تأثیر آن در خلق مکتب سورئالیسم چشم‌پوشی کرد.

در نتیجه شاید بدون ادبیات گوتیک دیگر نمی‌توانستیم از آثاری چون کتاب‌های کافکا، امبرتو اکو، بورخس، جویس و… بهره‌مند شویم. شاید در قرن اخیر نوشتن آثاری در زمینه ادبیات گوتیک ضرورتی نداشته باشد اما لزوم مطالعه چنین آثاری از اعصار گذشته برای فهم و درک بهتر دیگر ژانرها و سبک‌های ادبی در همه دوره‌ها، غیر قایل چشم‌پوشی است.

بخشی از متن کتاب

پتر گه گاه نفسی تازه می کرد تا کبوترهای نامه برش را تماشا کند و به گل های لبِ پنجره اش برسد. یکشنبه ها و دوشنبه ها از صبح تا شب در میکده ها و حتا جلوِ آستانه ی خانه اش به ورق بازی می پرداخت. در قمار کسی توان برابری با او را نداشت. از دیگر ویژگی های او این بود که بچه هایش را به حدی دوست داشت که نمی گذاشت به آنان بد بگذرد، به همین علت به ندرت اتفاق می افتاد که خودش بتواند یک وعده غذای درست و حسابی بخورد، اما در مناسبت های خاصی چون روز سانکت کریس پین از کسی عقب نمی ماند و خوراک خرگوش را با دو کیلو سیب زمینی، چنان می خورد که گویی اصلاً چیزی در کار نبوده است.

اما پتر لرم نذرش را فراموش کرده بود. تا این که یک روز دوشنبه دختر کوچولویش رقص کنان با یک پرچم کوچک کاغذی کلیسای شرپن هویفل، پیش او آمد. پتر حسابی جا خورده بود. پرسید: « این را از کجا آورده ای؟ » ـ جلوِ دسته ی موزیک کلیسا، توی راه به این طرف می دویدم که آقای کشیشی این را به من داد. پتر ناگاه به یاد نذرش افتاد. تنها یک یکشنبه ی دیگر در ماه می باقی مانده بود تا او بتواند با یکی از دسته های مذهبی به شرپن هویفل برود. گرچه او بعداً نیز می توانست در ماه ژوئن به تنهایی به این سفر برود، اما در هر حال هیچ چیز بدتر از تنهایی نیست.

ده ساعت پیاده روی از آنت ورپن آن هم بدون صحبت و وراجی! ده ساعت تمام دم فرو بستن! نه، این فقط به درد سفرهای زیارتی خشک وخالی می خورد. کاش می شد تا سال دیگر این سفر را عقب بیندازد. اما اگر آن وقت رُز کوچولو باز هم در طول زمستان بیمار بشود، چه؟ پتر چندان خرافاتی نبود. مگر آن که این خرافات به مرگ یا بیماری مربوط می شد. مسئله این بود که آیا هنوز هم فقط روزهای یکشنبه دسته ی مذهبی به سفر زیارتی می رود؟ اگر نه، او ناچار بود به تنهایی به این سفر برود.

نقد کتاب در قلمرو مرگ

ادبیات گوتیک در شکل آبرومندانه‌ و تعالی‌یافته‌ی خود، نه‌تنها بر رمانتیسم دیرآمده‌ی فرانسوی تأثیر گذاشت، بلکه در پیدایی مکتب رئالیسم نیز نقش داشت و از یاد نبریم که سورئالیست‌های فرانسوی مفتون ادبیات گوتیک و میراث آن یعنی زیبایی‌شناسی هراس و وحشت بودند. علاقه‌مندان به ادبیات ژانر وحشت و داستان‌هایی با موضوع مرگ و هراس از خواندن کتاب در قلمرو مرگ لذت خواهند برد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 418 بار

Edgar%20Allan%20Poe%20 %D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D8%B1%20%D8%A2%D9%84%D9%86%20%D9%BE%D9%88 2

عنوان کتاب: در قلمرو مرگ

نویسندگان: ادگار آلن پو ، توماس مان و گاستون لرو

مترجمان: رضا نجفی و پریسا نجفی

تعداد صفحات کتاب: 162 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 15.87 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

فوت کوزه گری جلد دوم در ادامه جلد اول آن که قبلا در سایت قرار داده ایم توسط مصطفی رحماندوست نوشته شده است.کتاب فوت کوزه گری را می شود《 فرهنگ ضرب المثل های ایرانی برای نوجوانان》نامید.یکی از پرمخاطب ترین کتاب هاست ووجه تمایز آن با کتاب های...
بروزرسانی: 10 ماه قبل
تعداد بازدید: 1962
از وقتی دوست صمیمی جزمین، بکی، ناپدید شده همه او را سرزنش می کنند. بکی از ساختمانی بلند می پرد اما هیچ وقت به زمین نمی رسد، انگار که او بین زمین و آسمان محو شده. همه فکر می کنند جزمین در ناپدید شدن او دست داشته است...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 321

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *