هزار و یک شب

آخرین ویرایش: 3 سال قبل
کتاب هزار و یک شب (nbookcity.com)

دانلود کتاب هزار و یک شب نجیب محفوظ

نجیب محفوظ آنچه را  که در کتاب هزار و یک شب روایت می کند بخشی از تجربه زیسته خود او در بستر اجتماعی با معضلات پیچیده است. عمق شگفت انگیز شخصیت هایی که او از تجربیات خودش خلق می کند باعث شده است که خوانندنگان کتاب، حسی از همدلی میان خود و شخصیت های داستانی احساس کنند.

او مانند هیچ رمان نویس غربی داستان نمی نویسد. برای همین نوشته های او برای شما تازگی دارد و حس نابی را به شما القا می کند. او در رمان هایش از بربریت ، دروغ ، فریب و سیاهی زمانه حاضر سخن می گوید. در اصل چهره واقعی جهان رو به تباهی را افشا می کند. او یک دیدگاه یکپارچه ارائه نمی دهد ، بلکه آثار او یک نمایشگاه عقاید پیچیده است.

خلاصه کتاب

کتاب هزار و یک شب (دنباله داستان های شهرزاد قصه گو ) رمانی از نویسنده مصری نجیب محفوظ ، برنده جایزه نوبل ادبیات است. این رمان به عنوان یک دنباله و یک قطعه همراه برای هزار و یک شب است و شامل بسیاری از شخصیت های مشابهی میشود که در اثر اصلی مانند شهرزاده و علاالدین ظاهر شده اند.

سلطان شهریار که طی هزار و یک شب از شنیدن قصه های شهرزاد لذت برده بود تصمیم می گیرد او را به همسری برگزیند. اهالی شهر بزرگ – بی شک قاهره – با شادمانی این تحول بزرگ را که به کشتن دختران بی گناه باکره پایان می داد جشن می گیرند ولی غافل از آن اند که از آن پس در زندگی روزمره خود شاهد رویدادهای عجیب و حیرت انگیزی نظیر قصه های شهرزاد خواهند بود.
قدرت داستان سرایی نجیب محفوظ نویسنده ی مصری سبب شد که دنباله ی کتاب را در یک سلسله رویدادهای سرگیجه آور که در آنها مرز میان رؤیا و واقعیت دیوانگی و عقل نیکی و بدی زایل شده بود ادامه دهد.

بخشی از متن کتاب

زن دوشنبه ی هر هفته را به او اختصاص داد. آجار دلش می خواست او را بیشتر بیند ولی زن گوشش بدهکار نبود بنابراین آجار به همان هفته ای یک شب راضی شد. زن مواظب بود هویت خود را آشکار نکند و آجار نتیجه گرفت که او به جامعه ی اشرافی تعلق دارد در این صورت چرا در یک کاخ و با یکی از بزرگان کشور زندگی نمی کند؟ آیا دلیل آن شهوت رانی بود یا بی اعتنایی به مبانی مذهبی؟ در هر حال او می بایست از این وضع استفاده کند.

خدمتکار جوان بی چون و چرا خواهرش بود و بی شک تا گلو غرق در فاد شده بود. آن چنان مطيع و حرف شنو بود که انگار خدمتکار آن زن است. دختر جوان زیبا و فریبنده بود و گاهی تگاههای معنی دار به آجار می افکند. أجار یقین داشت روزی زن جوان تر همانند زن مسن تر او را به دام خواهد افکند و آن روز چندان دور نخواهد بود. فضای خانه لبریز از شهوت و خیانت شده بود ولی آجار بلد بود نگذارد آلت دست زنان قرار گیرد.

او از اغذيه و اشربهی رایگان به اندازهی معاشرت با زنان لذت می برد و بدون شرم و حیا به غذاها حمله می برد، چنانکه طرز رفتار او برای دو زن مایه ی تفریح و نمایشی سرگرم کننده شده بود ولی در عین حال آجار مواظب بود عشقش به دختر خدمتکار آشکار نشود ولی توجه زیادی که دختر جوان به او می کرد، آجار را تشویق می کرد پیش تر برود و در قهوه خانهی امراء خود را برتر از دیگران احساس کند. حتی خودش را برتر از يوسف طاهر می پنداشت و احساس می کرد تبدیل به شهریار دیگری شده است.

نقد کتاب نجیب محفوظ

قصه‌ های شهرزاد در شهریار اثر کرده، شهریار دیگر قصد کشتنش را ندارد و می‌ خواهد با او زندگی کند. این پایان هزار و یک شب است و آغاز داستان نجیب محفوظ, دنیایی که در آن قصه‌های عامیانه در انتظار شخصیت‌ هاست. در پایان امیدواریم از خواندن این کتاب زیبا لذت ببرید. این کتاب را به همه علاقمندان به داستان و رمان پیشنهاد می کنیم.

تعداد بازدید: 1,175 بار

Naguib%20Mahfouz%20 %D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%A8%20%D9%85%D8%AD%D9%81%D9%88%D8%B8 1

عنوان کتاب: هزار و یک شب

دنباله داستان های شهرزاد قصه گو

نویسنده: نجیب محفوظ

برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1988

مترجم: عبدالرضا هوشنگ مهدوی 

تعداد صفحات کتاب: 270 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 2.8 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

کتاب پیش رو راهگشای تندخوانی است و این مباحث در این مهارت نیز آموزش داده می‌شود. در فصول ابتدایی کشش و روند ارائه مطالب کند و بی رمق است، ولی مطمئنا اگر ادامه دهید دستاوردهای خوبی را بدست...
بروزرسانی: 4 روز قبل
تعداد بازدید: 1047
زنی که در کودکی توسط خاله اش با دنیایی خارج از دنیای خاله زنکی زنان آن دوره آشنا می شود و هنرمند می شود سپس خاله اش را از دست می دهد و برای فرار از دست اولین دیو زندگیش یعنی پدرش...
بروزرسانی: 4 روز قبل
تعداد بازدید: 4041

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *