زن سی ساله

آخرین ویرایش: 6 ماه قبل
زن سی ساله (nbookcity.com)

دانلود کتاب زن سی ساله

زن سی ساله با یک صحنه‌ی غرق در زیبایی شروع می‌شود. زنی جوان، ظریف و زیبا به همراه پدر پیرش به تماشای رژه‌ی سربازان ناپلئون ایستاده که خودشان را برای یکی از کارزارهای سال‌های ابتدایی قرن ۱۹ آماده می‌کنند.

ماجرا، طبق معمولِ داستان‌های کلاسیک با جزئیات و حوصله‌ی فراوان روایت می‌شود و راوی در آن از آینده‌ی شخصیت‌هایی که می‌آفریند خبر دارد؛ شکنندگی، نازیبایی و اندوه قرار است در کنار صحنه‌های آفتابی ابتدای داستان بنشیند، یک ازدواج نافرجام، یک زندگی ناخوش. رئالیسم آمده تا رمانتیسیسم را دربنوردد و واقع‌گرایی‌های بدبینانه‌ی بالزاک را دامن بزند که بعدها در تاریخ ادبیات فرانسه به ریشه‌های ناتورالیسم رمان‌های امیل زولا می‌انجامد.

رمان زن سی ساله سرگذشت دردناک زنی است که زندگی زناشویی کامش را برنمی‌آورد و سرانجام پس از وسوسه‌های بسیار به عشقی رمز آلود تن می‌دهد. وی به کودکی که حاصل این عشق اوست بیش از فرزند مشروع خود مهر می‌ورزد. دخترش که از راز مادرش آگاه است، آن کودک را به رودخانه می‌اندازد و خود با خشم از دامن آلودهٔ مادرش به آغوش جوانی، که خود نیز مثل دختر دستش به خون آغشته است، می‌افتد و تا آخر عمر با هم به شادی زندگی می‌کنند.

در انتهای داستان حوادث هیجان انگیزی روی می‌دهد و زن ناپاک از شدت درد و رنج می‌میرد. زن سی ساله کتابی است که به شکل حیرت‌ انگیزی از زبان یک نویسنده‌ی مرد به درونیات زنانه نزدیک شده و در عین حال از نیمه به پراکنده‌گویی و روند غیر منطقی دچار می‌شود. گفته می‌شود که کتاب در ابتدا مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاهی بوده که در سال ۱۸۴۲ بالزاک تصمیم به بازنویسی‌شان می‌گیرد و اثر حاضر را شکل می‌دهد.

خلاصه رمان

زن سی ساله رمانی کلاسیک از است که داستان زندگی زنی را روایت می‌کند به نام «ژولی» و ازدواج عاشقانه‌اش که با شکست مواجه می‌شود. همسرش به او خیانت می‌کند و به جسم و روح او آسیب می‌زند. ژولی درگیر عشقی افلاطونی می‌شود که نمی‌تواند در برابر آن مقاوت کند. از این عشقِ ممنوع فرزندی نامشروع به دنیا می‌آید و در ادامه داستان، دختر ژولی از راز مادرش باخبر می‌شود و با خشم، برادر نامشروعش را در دریا غرق می‌کند.

ژولی در داستان گاهی قهرمان و گاهی ضد قهرمانی است که، توسط دخترش و اتفاقات غم‌انگیز زندگی‌اش مجازات می‌شود. داستانی جذاب که بر خلاف دیگر آثار «بالزاک» شخصیت مثبت ویژه‌ای در آن وجود ندارد و علاوه بر واقع بینی، که سبک داستان نویسی بالزاک است، با مقداری بدبینی در هم آمیخته. زن سی ساله به دلیل بررسی دقیق عواطف انسانی، بخصوص تحلیل خواهش‌ها و هوس‌های زنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بالزاک سبک زندگی و نحوه مواجه زنان با احساسات و خانواده را در قرن ۱۵ فرانسه به خوبی توصیف می‌کند. رمان‌های بالزاک، به دور از خیال و بیشتر بر پایه عناصر و اتفاقات حقیقی نوشته شده است. آنگونه که، یکی از مرجع‌های خوب برای شناخت فرانسه قرن ۱۹ را، آثار بالزاک می‌دانند. عناوین فصل‌های این کتاب«نخستین خطاها»، «رنج‌های ناشناخته»، «سی سالگی»، «تقدیر خداوند»، «دوملاقات» و «پیری مادر خطاکار» است.

در مورد نویسنده

انوره دوبالزاک مجموعه‌ی تمام آثارش از سال ۱۸۳۰ را «کمدی انسانی» نامیده است. این مجموعه آثار ۹۱ اثر کامل شده از داستان کوتاه و رمان و مقاله‌‌ی تحلیلی را در بر می‌گیرد و همین‌طور از ۴۶ اثر کامل نشده تشکیل شده است. او در این مجموعه آثار اوضاع فرانسه را در سال‌های بین ۱۸۱۵ تا ۱۸۴۸ به تصویر می‌کشد. بخشی از کمدی انسانی در ایران ترجمه و منتشر شده است که از میان آنها می‌توان:

«باباگوریو»، «شوآن‌ها»، «دختر عمو بت»، «پزشک دهکده»، «اوژنی گرانده»، «کشیش دهکده» و «زن بی‌گناه» را نام برد. منتقدان دو بالزاک را سردمدار «رئالیسم اجتماعی» در ادبیات می‌دانند. اونوره دوبالزاک الهام بخش نویسندگان، فیلمسازان و حتی فیلسوفان زیادی بوده است از میان این افراد می‌توان نویسندگانی چون:«امیل زولا»، «چارلز دیکنز»، «هنری جیم»، «گوستاو فلاوبرت»، فیلمسازانی مانند «آکیرا کوروساوا»، «اریک رومر» و فیلسوفانی مانند «کارل ماکس» را نام برد.

بدون شک این حجم از اثرگذاری از یک انسان عادی برنمی‌آید .اونوره دوبالزاک برنده‌ی نشان لژیون دونور، بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه شده است. او در ۵۱ سالگی در پاریس درگذشت و در گورستان «پرلاشز»، جایی که محل دفن بسیاری از بزرگان ادبیات است، به خاک سپرده شد. در پایان امیدواریم از خواندن رمان زن سی ساله لذت ببرید.

نقد کتاب زن سی ساله

اونوره دوبالزاک نویسنده‌ی کم‌نظیر فرانسوی متعلق به این زمانه است و در رمان‌هایش زندگی فرانسوی در این دوران را برایمان تصویر کرده است. یکی از بهترین کتاب‌های دوبالزاک، زن سی ساله است. یک تراژدی غمناک که دوبالزاک آن را در بستر تاریخ فرانسه نگاشته است. هر خواننده‌ی عاشق ادبیاتی باید یک بار این کتاب را بخواند و نبوغ دوبالزاک را تحسین کند.

بالزاک داستان زن سی ساله را در بستر تاریخی و اجتماعی پیش می‌برد، در واقع قصه‌ی عاشقانه‌ی کتاب با داستان تاریخ فرانسه پیوند می‌خورد و با چنان ظرافت و زیبایی تصویر شده که خواننده را درگیر می‌کند.

شرح گرفتاری زن آن روز و مردخیانتکار به دنبال مرگ پدر و از همه مهمتر شناخت نویسنده از خواست زنان و افکار آنان از ویژگی‌های بارز این رمان است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 2,532 بار

Honor%C3%A9%20de%20Balzac%20 %D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%87%20%D8%AF%D9%88%20%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%A7%DA%A9

عنوان کتاب: زن سی ساله

نویسنده: انوره دوبالزاک

مترجم: دکتر محمد آریان

تعداد صفحات کتاب: 327 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.5 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

انوره دوبالزاک با رمان آرزوهای بر باد رفته که در اوج کمال نویسندگی خود نگاشته است، نوع جدیدی از رمان را می آفریند که برای تمامی تحول سده نوزدهم اهمیتی اساسی می یابد: نوع رمان پندارزدایی و نوع رمانی که در آن نشان داده می شود که اندیشه های نادرست اشخاص درباره جهان...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1212
مادام دولاشانتری و پیروانش به دلایل مختلف پشت به لذت ها و خوشی های این جهان می کنند و تمام هم و غم شان را در خدمت فضیلت می گذارند و جان های پریشان را تشفی می بخشند و تن های درمانده را تسلی می دهند و تیره روزی ها را محرمانه چاره می سازند. روی دیگر تاریخ معاصر...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 761

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *