چرا عاشق می شویم؟

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
چرا عاشق می شویم؟ (nbookcity.com)

دانلود کتاب چرا عاشق می شویم؟

عشق ورزیدن و مورد عشق قرار گرفتن به زندگی ما غنا میبخشد. آدم ها وقتی به دیگران احساس نزدیکی کنند، شادتر و حتی سالمتر خواهند بود. عشق کمک می کند احساس کنیم مهم هستیم، درکمان می کنند و احساس امنیت کنیم. اما هر نوع عشق حس خاص خود را دارد. حس عشقی که برای والدینمان احساس می کنیم با آنچه برای برادر کوچکمان یا دوست صمیمیمان داریم فرق می کند. و دوست داشتنی که در روابط عاشقانه تجربه می کنیم خود نوع بسیار خاصی از عشق است. کتاب چرا عاشق می شویم؟ به قلم هلن فیشر ماهین و فرآیند عشق رمانتیک را برای مخاطب آشکار می سازد.

آیا با در نظر گرفتن پیشرفت بی‌سابقه‌ی علوم روانشناسی و مغز در دهه‌های اخیر، عشق رمانتیک همچنان عنصری ماورائی، روحانی و غیر قابلِ بحث در چارچوب قوانین طبیعت است؟ تا چه اندازه می‌توان این مفهومِ سحرآمیز را در بوته‌ی آزمایشگاهِ طبیعی گذاشت؟ تا چه حد حق داریم آن را از آسمان‌های انتزاع به زمینِ انضمام بیاوریم؟ هلن فیشر، انسان‌شناس آمریکایی، تلاش می‌کند تا در کتاب چرا عاشق می‌شویم؟ به این پرسش‌ها پاسخ دهد. زیرعنوان این کتابِ ۳۴۷ صفحه‌ای رویکرد نویسنده در پاسخ‌دهی به این سوالاتِ ظاهراً بی‌پاسخ را تا حدودی روشن می‌کند: «ماهیت [(طبیعت)] و فرآیند [شیمیاییِ] عشقِ رمانتیک».

چکیده کتاب

فیشر برای نوشتن کتاب چرا عاشق می شویم؟ بیش از سی سال درباره‌ی عشق رمانتیک تحقیق و بررسی انجام داده است. دکتر هلن فیشر در طول تحقیقاتش به این نتیجه رسید که هنگامی که انسان ‌ها عاشق می‌شوند، چهار فرآیند مهم اتفاق می‌افتد. اولین اتفاق برداشت «معنایی خاص» است. دکتر فیشر می‌گوید برداشت یا سؤبرداشت از کوچک‌ترین رفتارهای معشوق اولین اتفاقی است که در فرآیند عاشق شدن رخ می‌دهد.

دومین اتفاق «کِشش شدید» است. این کشش یا جاذبه حالتی است که عاشق می‌خواهد همیشه و همواره کنار معشوق خود باشد. سومین مرحله از عاشق شدن «انگیزه» است، در این مرحله عاشق حاضر است برای معشوقش هرکاری بکند و این دقیقا همان مرحله‌ای است که عاشق می‌تواند به معنای واقعی برای معشوقش جان بدهد. آخرین مرحله «وسواس» است، چیزی که نامش را «غیرت» یا «حسادت» می‌گذارند، در این مرحله عاشق حس مالکیت به معشوقش پیدا می‌کند و جهان را تنها در خود و معشوقش خلاصه می‌کند.

دکتر هلن فیشر برای دستیابی به مفهوم عمیق عشق و اینتپش هیجان‌انگیز، مهم‌ترین اشعار از هر کشور را مطالعه‌ کرد تا در نهایت به تصئیری ئاحد از معنای خاص عشق برسد. او تحقیقاتش را با مطالعه‌ی اشعار عاشقانه‌ی 152 کشور تکمیل کرد. به همین دلیل او هر فصل از کتاب نه فصلی‌اش را با شعر عاشقانه از یک ملیت آغاز می‌کند. خواندن این اشعار پیش از رسیدن به نکات علمی خوانش کتاب را بسیار لذت‌بخش کرده است.

نقد و بررسی کتاب چرا عاشق می شویم؟

«شکسپیر با خود گفت: عشق چیست؟» جمله‌ی نخست مقدمه‌ی کتاب است. هلن فیشر با علم به اینکه هنر و ادبیات همیشه پیشتر از دانشمندان به بررسی موشکافانه و عمیق این مفهومِ جادویی پرداخته‌اند به واکاوی تاریخ ادبیات می‌پردازد. سافو، شکسپیر، فرانتس، نظامی، وایلد، خلیل جبران و دیگر نویسندگانی که در طول تاریخ و در سراسر جهان به مظامینِ عاشقانه پرداخته‌اند تنها نقطه‌ی شروع است برای پژوهشگری که می‌خواهد قدم در راه توضیح طبیعیِ «عشق» -این غیرطبیعی‌ترین احساس بشری- بگذارد.

هلن فیشر پس از بررسی مختصر ادبیات و اسطوره‌ها به شباهت‌هایی در آن‌ها اشاره می‌کند که اگر کمتر با ادبیات عاشقانه سروکار داشته‌اید شگفت‌زده می‌شوید. سپس با استناد به پژوهشی میان‌فرهنگی که نویسنده و همکارانش انجام داده‌اند نتیجه‌ای نسبتاً کلی اما مهم می‌گیرد: «عاشق بودن میان ابنای بشری امری مشترک و خصلتی ذاتی است.»

بخشی از متن

دابلیو اچ اودن، شاعر گفته است:« آه، حقیقت عشق را با من بگو» من برای درک پیامدهای این تجربه‌ی عمیق انسانی، مجموعه‌ی آثار روان شناختی را در مورد عشق رمانتیک بررسی و در گرایش‌ها، نشانه‌ها یا شرایطی که به کرات به آن‌ها اشاره شده به دقت تامل کرده‌ام. جای تعجب ندارد که این احساس قدرتمند متشکل از مجموعه‌ی پیچیده‌ای از گرایش‌های متعدد و خاص است. بعد برای آن‌که خودم بپذیرم که ویژگی‌های شور عشق رمانتیک در همه‌ جای دنیا مشترک‌اند.

عشق «به شرینی و خوش‌نوایی نغمه چنگ آپولوست. / و هنگامی که عشق زبان باز می‌کند، تصوات تمامی رب‌النوع‌ها بهشت را با نغمه‌ی موزونشان به خواب فرو می‌برند.» همان‌گونه که شکسپیر نوشته، عشق نغمه‌ای موزن است، و گاه حتی مجموعه‌‌ای ناموزون از احساسات گوناگون. سرزندگی، مهر، شفقت، تملک‌جویی، شور، تحسین، تمنا، یاس: شور عشق الگویی گوناگون از نیازها و احساسات متغیر است که همگی به موجودی وابسته‌اند؛ موجودی که هر کلام یا لبخندش برای ما حیاتی است و به امید و شعف و تمنای ما درآمیخته. پیچیدگی، نام تو عشق است.

pdf کتاب چرا عاشق می شویم برای کاربران vip قابل دانلود و مطالعه می باشد.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. داستان زندگی من
  2. حکایت آنکه دلسرد نشد
  3. ضیافت (دکتر فیشر ژنوی)
  4. گلف باز و میلیونر
  5. حکایت دولت و فرزانگی

تعداد بازدید: 4,114 بار

Helen%20Fisher%20 %D9%87%D9%84%D9%86%20%D9%81%DB%8C%D8%B4%D8%B1

عنوان کتاب: چرا عاشق می شویم؟

ماهیت و فرآیند عشق رمانتیک

نویسنده: هلن فیشر

مترجم: سهیل سُمی

تعداد صفحات کتاب: 656 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 15.5 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 3 روز قبل
تعداد بازدید: 84
کتاب چراغها را من خاموش میکنم که بیش از هشتاد و هشت بار تجدید چاپ شده است، اثر نویسنده‌ای به‌نام زويا پيرزاد است. این رمان درمورد زندگی چند خانواده‌ی ارمنی ساکن آبادان در دهه‌ی ۴۰ است...
بروزرسانی: 16 ساعت قبل
تعداد بازدید: 9510

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *