اقتصاد در یک درس

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
اقتصاد در یک درس (nbookcity.com)

دانلود کتاب اقتصاد در یک درس

اگر به موضوعات اقتصادی علاقه‌مند هستید لذت مطالعه کتاب اقتصاد در یک درس را از دست ندهید.

کتاب حاضر به تحلیل خطاهای اقتصادی می پردازد، خطاهایی که در نهایت آن قدر فراوانند که تقریبا به یک سنت تازه تبدیل شده اند. اما امروزه دولت عمده ای در جهان نیست که سیاست های اقتصادی آن متأثر از پذیرش برخی از این خطاها نباشد. شاید کوتاه ترین و مطمئن ترین راه برای درک اقتصاد تفکیک این خطاها باشد. هدف کتاب حاضر انشای خطاهای خاص نویسندگان مشخص نیست، بلکه ایضاح تکراری ترین، شایع ترین و تأثیرگذارترین اشکال خطاهای اقتصادی است.

در حقیقت، باورهایی که گروه های دارای نفوذ سیاسی بدان معتقدند و دولت ها بر پایه آنها عمل می کنند، و نه منشأ تاریخی آن باورها، مورد نظر و علاقه ماست. تلاش هنری هزلیت بر آن بوده که این کتاب را تا آنجا که از منظر صحت معقول باشد، ساده و به دور از جزئیات فنی بنویسد تا برای خواننده ای هم که فاقد آشنایی قبلی با اقتصاد است کاملا قابل درک گردد.

خلاصه کتاب

کتاب اقتصاد در یک درس عمدتا از جنس شرح و تفسیر است. و در آن هیچ ادعایی درباره اصالت ایده های اصلی بسط داده شده مطرح نمی گردد. تلاش این کتاب آن است که نشان دهد بسیاری از باورهایی که امروزه نوآوری‌ها و پیشرفت‌هایی درخشان قلمداد می‌شوند. به واقع صرفا صورت جدیدی از همان خطاهای قدیمی‌اند و همان سوراخی هستند که دوباره از آن گزیده می شویم.

به باور من، متن حاضر خود متنی است گستاخانه «کلاسیک»، «سنتی» و «ارتدوکس». دست کم این‌ها صفاتی‌اند که کسانی که سفسطه‌ گری‌هایشان در اینجا تحلیل شده، به یقین می کوشند این متن را با آنها پس بزنند. اما دانشجویی که هدفش نزدیک شدن هر چه بیشتر به حقیقت است، با این گونه القاب، هراسی به دل راه نمی‌دهد. او تا ابد به دنبال انقلاب و «شروعی تازه» در تفکر اقتصادی نخواهد بود.

البته ذهنش باورها و عقاید تازه را نیز به همان اندازه ایده‌های قدیمی پذیرا خواهد بود، اما آمادگی دست شستن از تلاش آشفته یا متظاهرانه برای برخورداری از اصالت و تازگی را هم خواهد داشت. به قول موریس کوهن، این خیال که می‌توانیم دیدگاه‌های تمام متفکران پیشین را رد کنیم، یقینا هیچ بنیانی باقی نمی گذارد تا بر اساس آن امیدوار باشیم که اثر خود ما ارزشی برای دیگران داشته باشد. اقتصاد در یک درس بی‌تردید یکی از مهم‌ترین کتاب های اقتصادی قرن بیستم است.

بخشی از متن کتاب

هر چند هر گروهی منافع اقتصادی مشخصی دارد که با منافع گروه‌های دیگر یکسان است، اما تمام آن‌ها منافع دیگری هم دارند که در تعارض با علایق سایر گروه‌ها قرار می گیرد. اگر چه برخی سیاست‌های عمومی در بلندمدت به نفع همه هستند، اما سایر سیاست‌ها به یک گروه و تنها به بهای زیان تمام گروه‌های دیگر نفع می رسانند. گروهی که از این دست سیاست‌ها سود می برد و چنین نفع مستقیمی در آن‌ها دارد، منطقا به دفاع از آن‌ها برمی خیزد.

این گروه بهترین اذهان خریدنی را به استخدام خود درمی آورد تا همه وقت‌شان را به دفاع از این سیاست‌ها اختصاص دهند. و دست آخر یا عامه مردم را قانع می کند که دلایلش منطقی است یا این بحث را چنان به آشفتگی می کشاند که تفکر روشن و واضح درباره آن تقریبا غیرممکن می شود. عامل مهم دیگری هم وجود دارد که هر روزه وهم و خیال‌های تازه‌ای را مثل قارچ در زمین باورهای اقتصادی می رویاند.

این عامل، گرایش دائمی انسان‌ها به توجه صرف به اثرات بی‌درنگ یک سیاست مشخص یا تمرکزِ تنها بر اثرات آن بر یک گروه خاص و غفلت از پرس و‌ جو درباره این نکته است که این سیاست در بلندمدت چه اثراتی را نه تنها بر آن گروه خاص، بلکه بر تمام گروه‌ها به جا خواهد گذاشت. اقتصاددان بد تنها چیزی را می بیند که فورا چشم را می‌زند، اما اقتصاددان خوب به فراتر از آن هم می نگرد. اقتصاددان بد فقط پیامدهای مستقیم یک روند پیشنهادشده را می بیند، در حالی که اقتصاددان خوب به پیامدهای غیرمستقیم و طولانی‌تر آن هم چشم می دوزد.

نقد کتاب اقتصاد در یک درس

کتاب اقتصاد در یک درس تحلیلی است بر پندارهای اقتصادی باطلی که این روز ها چنان فراگیر شده اند که تقریبا آیینی جدید را پدید آورده اند. عاملی که از آیینی شدن کامل آنها ممانعت کرده، تناقض هایی است که درون این پندارها و توهمات وجود دارد و کسانی را که به مبانی یکسانی باور دارند، به صد ها «مکتب» مختلف تقسیم کرده است. دلیل آن که این تناقض ها توانسته اند مانع از تبدیل کامل این خیالات باطل به آیینی جدید شوند، این نکته ساده است که نمی توان در مسائلی که با زندگی واقعی سر و کار دارند، همواره اشتباه کرد.

اما تفاوت میان دو مکتب جدید، تنها این است که یکی زودتر از دیگری نسبت به مقصد بیهوده و پوچی که فرضیات نادرستش برای آن پدید آورده اند، آگاه می شود و این جاست که سازگاری خود را از دست می دهد، چه با دست کشیدن نادانسته از مبانی غلط خود و چه با پذیرش نتایجی که نسبت به پیامد های منطقی این مبانی غلط، پریشانی یا خیال پردازی کمتری دارند.

دغدغه اصلی نویسنده در کتاب اقتصاد در یک درس، برطرف کردن برداشت های نادرست در حوزه های اقتصادی و نتایج زیانبار آنها است.

تعداد بازدید: 1,319 بار

Henry%20Hazlitt%20 %D9%87%D9%86%D8%B1%DB%8C%20%D9%87%D8%B2%D9%84%DB%8C%D8%AA

عنوان کتاب: اقتصاد در یک درس

نویسنده: هنری هزلیت

مترجم: محمدحسین وقار

تعداد صفحات کتاب: 253 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.4 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 3 روز قبل
تعداد بازدید: 84
کتاب چراغها را من خاموش میکنم که بیش از هشتاد و هشت بار تجدید چاپ شده است، اثر نویسنده‌ای به‌نام زويا پيرزاد است. این رمان درمورد زندگی چند خانواده‌ی ارمنی ساکن آبادان در دهه‌ی ۴۰ است...
بروزرسانی: 16 ساعت قبل
تعداد بازدید: 9510

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *