با کاروان حله

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
با کاروان حله (nbookcity.com)

دانلود کتاب با کاروان حله

از دیگر آثار معروف استاد عبدالحسین زرین کوب می توان به کتاب با کاروان حله : مجموعه نقد ادبی اشاره کرد. کتاب شامل ۳۰ نقد ادبی از زنده‌یاد استاد زرین‌کوب است که برای تبیین عرصه صحیح نقد نوشته شده‌اند.

زرین‌کوب اشاره کرده که در دوران نگارش این نقدها، آنچه که در روزنامه‌ها و مقدمه کتاب‌ها به عنوان نقد منتشر می‌شد، غالباً بازاری، سطحی و آلوده به اغراض بود. زرین‌کوب در گردآوری منابع مرجع در حوزه‌ی مولاناشناسی و تصوف صاحب‌نام است. همچنین نوشته‌های این ادیب معاصر سهم به‌سزایی در زنده‌ نگاه‌داشتن تاریخ ایران دارند. از آثار او می‌توان به «دو قرن سکوت»، «تاریخ ایران قبل از اسلام»، «آشنایی با تاریخ ایران»، «پله پله تا ملاقات خدا» و … اشاره کرد.

نقد و بررسی

رعایت اختصار بیش از اندازه نویسنده را بر آن داشته است که در بسیاری موارد از نقل اشعار شاعر یا نقل قول دیگران درباره او علیرغم آن که می توانست گوشه ای از زندگی شاعر را بهتر به خواننده نشان دهد، خودداری کند. از این رو برای خواننده بدون سابقه ذهنی مطالب گنگ و مبهم مانده است. مؤلف برای عرضه طرز تفکر شاعر به منثور کردن اشعار وی پرداخته در حالی که نقل مستقیم شعرها می توانست خواننده را با شیوه سخن شاعر آشنا کند.

با آن که عنوان توضیحی کتاب مجموعه نقد ادبی است، نمی توان آن را نقد به معنی دقیق کلمه دانست زیرا اغلب مقاله های آن فقط درباره زندگی شاعر و طرز اندیشه و تفکر او در متن جامعه ای که در آن می زیسته است اطلاعاتی به دست می دهد. نثر با کاروان حله ادیبانه است. باید گفت که این اثر طلیعه تحقیقات پر دامنه و عالمانه زرین کوب است که در آثار متعدد و متنوع او جلوه گر شده است و تنها از همین جهت اهمیت دارد. و نباید آن را چیزی بیش از نخستین تلاش های آزمایشی در راه نقد ادبی شمرد. اغلب این مقاله ها، ابتدا به تدریج در مجله های ادبی و سپس به صورت مجموعه ای جداگانه چاپ شده است.

چکیده کتاب

کاروان حله مجموعه ای است شامل سی مقاله که هر مقاله به یک شاعر اختصاص دارد. از رودکی شروع می شود در ادامه به فردوسی، فرخی، منوچهری، ناصر خسرو، مسعود سعد، خیام، سنایی، انوری، خاقانی، نظامی، عطار، مولوی، سعدی، امیر خسرو دهلوی، ابن یمین، حافظ، جامی و صائب می پردازد و در نهایت به بهار ختم می شود.این مقالات به صورت مختصر اما نه با نادیده گرفتن مطالب حیاتی بلکه گزینش صحیح از میان آنان به نگارش درامده است و همین عامل اثر را برای علاقه مندان به آشنایی با شعر فارسی چه خواننده ی مبتدی و چه حرفه ای جذاب کرده است.

او با استفاده از نسخه های موجود آثار و تذکره های نوشته شده درباره ی این شاعران و با نظر به شرایط سیاسی اجتماعی دورران حیات شان به بررسی اشعار و زندگی آنها می پردازد. با کاروان حله کتابی است که می تواند شناخت ما را از این بزرگان و آثارشان ارتقا ببخشد.

بخشی از متن کتاب

«در خلاقیت امروز دیگر نمی‌توان آنچه را «تاریخ ادبیات» و «سبک شناسی» می‌خوانند از قلمرو «نقد ادبی» بیرون شمرد. چون آنچه نسل امروز از نقاد و ادیب می‌خواهد، فهم درست شعر و ادب گذشته و قضاوت درست در آن باب است. تحقیق در سرگذشت شاعر و محیط او، مطالعه در نسخه‌های موجود از آثار شاعر، شیوه زبان و بیان او و این گونه مباحث اگرچه در جای خود مهم است، لیکن به هر حال جز بدان قدر که ضرورت دارد مطلوب نیست.» شهر کتاب خواندن کتاب با کاروان حله را به تمام دوستداران ادبیات توصیه می کند.

تعداد بازدید: 2,552 بار

Abdolhossein%20Zarrinkoob%20 %D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%20%D8%B2%D8%B1%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%DA%A9%D9%88%D8%A8 9

عنوان کتاب: با کاروان حُلّه

مجموعه نقد ادبی

نویسنده: عبدالحسین زرین کوب

تعداد صفحات کتاب: 374 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 38.3 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 3 روز قبل
تعداد بازدید: 87
کتاب چراغها را من خاموش میکنم که بیش از هشتاد و هشت بار تجدید چاپ شده است، اثر نویسنده‌ای به‌نام زويا پيرزاد است. این رمان درمورد زندگی چند خانواده‌ی ارمنی ساکن آبادان در دهه‌ی ۴۰ است...
بروزرسانی: 19 ساعت قبل
تعداد بازدید: 9510

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *