بن لادن ها

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
بن لادن ها (nbookcity.com)

دانلود کتاب بن لادن ها

کتاب بن لادن ها خط فکری و زندگی اسامه بن‌لادن را به شکل جامع و با اطلاعات دقیق بررسی می‌کند و خواننده را با او همراه می‌کند.

بن لادن ها از طایفه کندا بودن که ریشه در دوران عربستان پیش از اسلام داشت. این طایفه در قرن هفدهم به یکی از قدرتمندترین اتحادیه‌های اعراب در منطقه جنوبی حضر الموت مبدل شد. در آن زمان این طایفه به عنوان قبیله شیوخ و حاکمان شهرت داشت اما جنگ‌های مداوم به تدریج از قدرت این قبیله کاسته و جمعیت قبیل هم کم شده بود.

استیو کل برای کتاب پیش رو بیش از 150 مصاحبه انجام داده، از اسناد دولتی و آرشیوهای خصوصی عربستان سعودی، ایالات متحده، انگلستان، آلمان و فلسطین اشغالی بهره برده و اثری پدید آورده است که به خاستگاه و خواسته های اسامه بن لادن، همراهان و خانواده اش می پردازد. شیوه نگارش مولف و اتکایش بر اسناد مثال زدنی و ستودنی است. در این کتاب داستان افسانه وار زندگی و ثروت یک خاندان، دقیق و مستند تصویر شده است.

خلاصه کتاب

نگاه اسامه بن لادن به جهاد، رابطه مسلمانان با یهودیان و مسائلی از این قبیل و سرانجام پیروزی و شکست او و هوادارانش در مبارزه با غرب نباید به حساب همه مسلمانان گذاشته شود.

در این کتاب، انتخاب املای اسامی اماکن و اسامی خاص که ریشه ای عربی دارند به صورت اختیاری انجام گرفته و سعی شده است آسان ترین شکل ممکن کلمه در زبان انگلیسی برگزیده شود. بعضی از مطالب این کتاب به صورت نقل قول از نوشتارهای دیگر عینا نقل شده اند. در بعضی موارد در املای اسامی خاصی که در این نقل قول ها وجود داشته اند اشکال دیگر کلمه استفاده شده است تا در نقل قول تغییری داده نشود.

اسم خانوادگی خاندان بن لادن نمونه خوبی برای توضیح این مطلب است. نگارش نام خانوادگی توسط اعضای مختلف یک خانواده به دو شکل مختلف در اسناد و مدارک امری رایج نیست. این موضوع حتی در مدارکی که در بایگانی پرونده های دادگاهها نگهداری می شود نیز به چشم می خورد.

بخشی از متن کتاب

بعد از حادثه یازدهم سپتامبر، این عقیده غلط رواج يافت که رادیکالیزم اسامه بن لادن ریشه در احیای سیاستهای اسلامی دارد که پس از سال ۱۹۷۹ در خاورمیانه رواج يافت و همچنین عملکرد اسامه را محصول تجربیات او در جهاد و در ترتیب دادن مبارزات علیه شوروی در طول مبارزه افغان ها می دانند. البته نمی توان منکر تاثیر این قضایا بر عملکرد اسامه شد اما تمرکز بیش از حد بر این موضوعات باعث می شود پیچیدگی روابط اسامه با خانواده و کشورش نادیده گرفته شود و همچنین ریشه های جاذبه و دافعه ای که این پیوندها در زندگی او به وجود آورده بود و تأثیری که روابط با خانواده اش بر شخصیت و عقاید اسامه به وجود آورده بود، فراموش شود.

خاندان سلطنتی سعودی و خانواده اسامه همواره سعی کرده اند بر مسائل و تأثیرات فی مابین خود و اسامه تا حد امکان سرپوش بگذارند. داستان عجیب قدرت گرفتن خاندان بن لادن در قرن بیستم حتی بدون توجه به موضوع خود اسامه نیز ماجرایی جالب است. برای بسیاری از همنسلان اسامه، در خاندان بن لادن، ثابت شد که پیوندهای خانوادگی قابل تغییر و مهمتر این که پیچیده هستند. داستان این عده داستان نوین سازی و قدرت در عربستان سعودی است. ملتی جوان و ناامن که خانواده در مناسبات سیاسی اش نقشی مهم دارد. اسم این کشور «عربستان سعودی ها» کاملا مؤید این واقعیت است که در این کشور قدرت مطلق در دست خاندان سعودی است…

تشکیل احزاب سیاسی قدغن است و حتی باشگاه های اجتماعی نیز مورد بی مهری دولت قرار می گیرند و قبیله های دیگر به همان نسبت قدرت اندکی دارند. در این سرزمین مشروع ترین هویت اجتماعی تنها به واسطه خانواده و مذهب به دست می آید. خاندان بن لادن در تجارت به هیچ وجه مهمترین خاندان عربستان نبوده اند اما در خلال چندین دهه موفق شده اند به مهمترین شریک تجاری آل سعود تبدیل شوند. بن لادن ها از دهه ۱۹۵۰ به بعد، به طور رسمی پیمانکار ساخت و نوسازی ساختمان ها در شهرهای مذهبی مهمی همچون مکه و مدینه شدند و حتی مدتی در بیت المقدس نیز فعالیت کردند.

آن نسل از خاندان بن لادن که اسامه نیز جزئی از آنان بود شامل بیست وپنج برادر و بیست ونه خواهر می شد. ثروت فراوانی به این نسل رسید اما در عین حال آنان مجبور بودند بر تغییرات شدید اجتماعی و فرهنگی غلبه کنند. بیشتر این گروه از اعضای خانواده در جامعه عقب افتاده ای به دنیا آمده بودند که در آن از مدرسه و دانشگاه خبری نبود و نقش افراد در اجتماع ثابت و از پیش تعیین شده بود. در چنین جامعه ای متون و مناسک مذهبی نقش پررنگی در زندگی عوام و خواص داشت و در عین حال برده داری نه تنها مجاز بود که توسط پادشاه و فرزندانش انجام می شد.

نقد کتاب بن لادن ها

اسامه بن‌لادن از خانواده ثروتمند و پرجمعیتی بود. او توانست جنگ و ناآرامی را در خاورمیانه تشدید کند. بدیهی است که آموزه ها و رفتار بن لادن ها ریشه در افکار فرقه وهابی دارد و به هیچ روی در میان همه مسلمانان شیوع ندارد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 278 بار

Steve%20Coll%20 %D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%88%20%DA%A9%D9%84

عنوان کتاب: بن لادن ها

داستان زندگی و ثروت یک خاندان

نامزد دریافت جایزه پولیتزر سال 2009

نامزد دریافت جایزه ی حلقه ی منتقدین کتاب آمریکا سال 2008

نویسنده: استیو کل

مترجم: کیهان بهمنی

تعداد صفحات کتاب: 616 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 21.81 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

آقای عباس میلانی می خواهد که این کتاب که نوشته خود ایشان می باشد با متن اصلی در دسترس تمام ایرانیان قرار گیرد. کتاب حاضر از سایت شخصی آقای میلانی گرفته شده و به صورت PDF منتشر شده است.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 8345
در میان آثاری که از نظامی گنجوی بزرگ باقی مانده است، کتاب شرفنامه یکی از مشهورترین‌ آنهاست. وی این کتاب را در عهد سلجوقیان و به نام ملک نصرت‌الدین ابوبکر سلجوقی سرود. شرفنامه نظامی را می‌توان در مجموع یک اثر چند وجهی دانست که فلسفۀ تشکیل حکومت‌ها را بررسی...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1393

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *