درباره معنی زندگی

آخرین ویرایش: 1 ماه قبل
درباره معنی زندگی (nbookcity.com)

دانلود کتاب درباره معنی زندگی

ویل دورانت اندیشمند و مورخ بزرگ آمریکایی و خالق یکی از بزرگترین کتاب‌های تاریخی عصر حاضر کتاب درباره معنی زندگی را تدوین کرد که حاصل اندیشه بیش از ۱۰۰ نفر در خصوص سوالات مطرح شده از افراد معروف و صاحب نام دوران خود می‌باشند.

افرادی نظیر گاندی، جواهر لعل نهرو، جرج برنارد شاو، برتراند راسل و … این اثر یکی از خواندنی‌ترین آثار ویل دورانت، نویسنده کتاب بزرگ «تاریخ تمدن» است. متن اصلی کتاب سال‌های سال در دسترس نبود و چند سال پیش به کوشش جان لیتل منتشر شد.

خلاصه کتاب

روزی مردی به نزد ویل دورانت رفت و از او درخواست کرد دلیلی به دست او بدهد که چرا نباید خودکشی کند. دورانت در آن وقت محدود، جواب‌هایی به او داد ولی مدتی بعد، نامه‌ای برای بیش از صد شخصیت مشهور فرستاد و درباره معنی زندگی از آن‌ها نظر خواست و پاسخ‌های رسیده را به همراه دیدگاه خود، در این کتاب منتشر کرد.

دورانت امید داشت پاسخ‌هایی که از چنین شخصیت‌های پرفروغی دریافت می‌کند، چیزی در خود داشته باشند که به پرسش آن بیگانه خوش‌لباسی که در یک روز پاییزی سال ۱۹۳۲ در باغش ظاهر شد، جوابی درخور بدهد. درواقع قضیه فراتر از این حرف‌ها بود؛ پاسخ‌ها بیش از آنکه تاریک و اندوهبار باشند، شوق‌انگیز و مثبت بودند که همراه بود با بصیرت‌هایی شخصی در اینکه چگونه باید زندگی را معنادارتر کرد. پاسخ‌ها از همه‌سو بودند.

به محض اینکه پاسخ نامه‌ها به دست ویل دورانت رسید، او سراغ خودش رفت و پاسخی جلوی همه پرسش‌هایش گذاشت که خود یک اثر فلسفی والا بود. دورانت نام کتاب را درباره معنی زندگی گذاشت و یک موسسه انتشاراتی کوچک آن را در سال ۱۹۳۲ چاپ کرد. کتابی است واقع‌بین، جسور و دربردارنده نگاه‌های متفاوت نویسندگان، شاعران، سیاستمداران و… به موضوع زندگی.

بخشی از متن کتاب

«چه چیزی باعث می‌شود ناامید نشوید و همچنان ادامه دهید؟» – به گمانم غذا، و شاید هم سوخت. ما اساساً موتورهایی حرارتی هستیم که بر پایۀ کمیت و کیفیت سوخت کار می‌کنند تا زمانی که بخشی از ماشین مستهلک ‌شود و از کار بیفتد. «سرچشمه‌های الهام و انرژی شما چیست؟» – باز هم غذا، و نحوۀ استفادۀ بدن از آن. برای مثال، دو سال قبل مدتی را در نیویورک و اطراف آن، بیشتر با گوشت و آب زندگی می‌کردم.

در طول آن زمان به طور قابل ملاحظه‌ای خوشبین‌تر بودم، و مشتاقانه انتظار روز بعد و سال بعد را می‌کشیدم و نسبت به زمانی که فقط از غذاهای مخلوط معمولی استفاده می‌کردم میل و رغبت بیشتری داشتم و سرحال‌تر بودم. دیگر منابع الهام، هوا و خواب خوب است. ولی شما چون فیلسوف هستید شاید بخواهید روی الهامات معنوی تأکید کنید. چنین چیزهایی وجود دارد.

الهام اصلی من، این احساس است که اگر اصولاً چیزی ارزشمند وجود داشته باشد باید افزایش و انتشار معرفت باشد. روشن نیست که کسب علم و معرفت از دانشگاه‌ها و مکمل‌های (کلیسایی) یکشنبه، بیشتر از من گرفته یا به من داده است. اگر هیچ‌کس معنی زندگی را پیدا نکرده، هیچ‌کس هم ثابت نکرده که زندگی معنایی ندارد. آنچه احتمالاً بی‌معنی است این سؤال است که آیا زندگی معنی دارد. «ویلهیارمور استفانسون»

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

کتاب درباره معنی زندگی حاصل تفکر اندیشمندان بزرگی است که هرکدام در زمینه ای از بهترین‌های زمانه خود و از نوابغ بوده‌اند. دانستن سرچشمه الهامات آنها و سرچشمه انرژی‌های دریافتی آنان می‌تواند چراغ راهی بر عصر بی امید ما باشد. عصری که در امید به فرداهایی بهتر از همه انسان‌ها روی برگردانده است.

نثر کتاب بسیار متفاوت از کتب روانشناسی پیش پا افتاده موجود دربازار نشر می‌باشد، این کتاب در خاک فلسفه ریش دوانیده است و مقام منزلت خاصی دارد. این کتاب به تعبیر جان لیتل گردآورنده آن، مشفقانه ولی در عین حال جدی  و واقع بین است.

این یک کتاب خوشبین است که ما را با نمونه‌هایی از نگرش هم نوعانمان آشنا می‌کند که توانسته‌اند از محیط امن خود فاصله گرفته و زندگی‌هایی توام با اصالت و دلگرمی برای خود ایجاد کنند. درباره اهمیت کتاب باز هم نکاتی را از جان لیتل مطرح می‌کنیم.

کتاب درباره معنی زندگی، کتابیست که باید دست هر فارغ التحصیل دانشگاه و دانشجویی که بادبان بر می‌افراشد و سفرش را در دریاهای اغلب توفانی و متلاطم زندگی شروع می‌کند، باشد. این کتاب باید  در کتابخانه شخصی خانواده‌ها حضوری دائمی داشته باشد، چون بر موضوع مهمی نور می‌افشاند و امیدی نو ارزانی می‌کند.

بخش دیگری از متن کتاب

انقلاب صنعتى خانه را نابود کرد و کشف داروهاى ضدآبستنى، خانواده، کهنسالان، اخلاق و شاید _به واسطه ى بى ثمرى هوش_ نسل ها را نبود مى کند. عشق، به تراکم جسمانى تجزیه و تحلیل مى شود و ازدواج هم به یک آسایش روانى موقت تبدیل مى شود که فقط کمى بالاتر از بى قیدوبندى جنسى است.

دموکراسى به چنان فسادى دچار شده که فقط خدا مى داند و رویاهاى جوانى مان در مورد آرمانشهر سوسیالیستى، با این حرص و سیرى ناپذیریى که در آدم ها مى بینیم، هرروز بیشتر رنگ مى بازد. هر اختراعى قدرتمندان را قوى تر مى کند و ضعیفات را ضعیف تر. هر روال ماشینى، جاى انسان ها را مى گیرد و به ترس و وحشت از جنگ دامن مى زند.

خدا که روزگارى تسلى خاطر زندگى هاى مختصرمان بود و پناهگاه ما در رنج ها و مصائبمان، ظاهرا از صحنه ناپدید شده است؛ هیچ تلسکوپى، هیچ میکروسکوپى او را کشف نمى کند. زندگى در چشم انداز فراگیرى که فلسفه است، تکثیر نامنظم حشراتِ انسانى بر روى زمین است، سودایى سیاره اى که باید زود چاره اى برای اندیشید؛ هیچ چیز جز شکست و مرگ یقینى نیست _خوابى که انگار بیداریى در پى ندارد.

جملات برگزیده درباره معنی زندگی:

  • انسان باید عمل را با اندیشه ترکیب کند تا به زندگی ارزشمندی برسد.
  • این عشق است که کسی را به دیگری گره می‌زند. به نظر من دلیل زندگی همین است. عشق به خانواده مقدم بر همه چیز است.
  • چون بعضی از ما سالم و تندرستیم باید چشم‌مان را به روی این واقعیت ببندیم که هزاران انسان روزانه متحمل رنج‌ها و تألمات جسمی می‌شوند؟
  • زندگی خوب، غایتی است که باید به خاطر خودش آن را دوست داشته باشیم و از آن لذت ببریم و کار و تلاش فکری باید در جهت رواج دادنِ زندگی خوب باشد. این، فلسفۀ کوچکی است که آسیاب کوچکم را در آن در حرکت نگه می‌دارم.

نقد کتاب درباره معنی زندگی

اگرچه دورانت با کتاب “تاریخ تمدن” شناخته شده است، اما بى گمان، کتاب درباره معنی زندگی یکى از ارزشمندترین دستاوردهاى او در حوزه ى فلسفه است که به کوشش جان لیتل منتشر شده است. بخش ابتدایى کتاب ، معنى را در دین، علم، تاریخ و سیاست بررسى مى کند و در انتها خود به سوالهاى فردى که قصد خودکشى داشته پاسخ مى دهد.

جذابترین فصل کتاب درباره معنی زندگی، آنجایى است که یک محکوم به حبس ابد به این پرسش ها پاسخ میدهد و پاسخ هاى او به قدرى حیرت آور است که دورانت اظهار تاسف میکند: “باورم نمى شود که قادر نیستیم از چنین هوس سرشارى استفاده اى بهتر از محبوس کردن دائمى او پیدا کنیم.”

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 9,115 بار

Will%20Durant%20 %D9%88%DB%8C%D9%84%20%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AA

عنوان کتاب: درباره معنی زندگی

نویسنده: ویل دورانت

مترجم: شهاب الدین عباسی

تعداد صفحات کتاب: 118 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 9.25 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

کتاب خودشناسی آلن دوباتن ، ما را به سفری در ژرف‌ترین و گریزپاترین گوشه‌های وجود خودمان می‌برد و ما را مسلح به مجموعه‌ای از ابزارها می‌کند تا بتوانیم شخصیتمان را به درستی بشناسیم. در پایان این سفر...
بروزرسانی: 6 روز قبل
تعداد بازدید: 22753
راز سایه با اشاره به زندگی افراد مختلف و بررسی داستان آن ها نوشته شده و به طور کلی به خواننده کمک می کند که به حال خوب برسد و پس از پایان هر فصل تمریناتی تحت عنوان گام های شفابخش ارائه می کند.
بروزرسانی: 1 ماه قبل
تعداد بازدید: 6768

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *