دزد و سگ ها

آخرین ویرایش: 3 سال قبل
دزد و سگ ها (nbookcity.com)

دانلود کتاب دزد و سگ ها

کتاب حاضر یکی دیگر از آثار نجیب محفوظ می باشد. شخصیت اصلی داستان کتاب دزد و سگ ها مردی است به نام سعید مهران که پیشه اصلی او دزدی است. داستان با حرکتی سریع آغاز می‌ شود و سعید مهران از زندان بیرون می‌ آید.

هنگامی که در زندان به سر می‌ برده سرپرستی دخترش سنا را به کس دیگری واگذار کرده‌اند و او بلافاصله بعد از آزادی، به ملاقات دخترش رفته، اما با بی‌اعتنایی او روبه‌رو می‌شود، زیرا دخترک، در چهره او، هیچ نشانی از پدر نمی‌ یابد و از او می‌گریزد ;سپس سعید با “شیخ علی جنیدی “ملاقات می‌ کند و شیخ همچون گذشته او را به اسرار حق و رموز معرفت فرا می‌ خواند، اما سعید دغدغه زنده ماندن را همچنان در دزدی می‌ بیند.

خلاصه کتاب

رمان دزد و سگ ها اثر نجیب محفوظ و از داستان‌های نمادگرایی است که نویسنده در آن به اوضاع سیاسی و اجتماعی حاکم بر مصر، اوایل دهة شصت اشاره کرده است. این کتاب داستان جوان فقیری به نام «سعید مهران» است که در کشوری با نظامی سوسیالیسی، از راه دزدی زندگی‌اش را می‌ گذراند. نظام سوسیالیستی پس از تشکیل، برخلاف شعارهای برخی رهبرانش با خیانت مواجه می‌ شود و «سعید مهران» با کمک‌های فردی به نام «رؤوف علوان» تبدیل به دانشجویی انقلابی می‌ شود.

«سعید» هنگام خدمتش در خانة دانشجویی، با «نبویه سلیمان» آشنا شده و با وی ازدواج می‌ کند. زمانی که «سعید» مشغول سرقت است، با خبرچینی «نبویه» و دوست خود «علیش سدره» دستگیر شده و به زندان می‌ افتد. او بعد از آزادی از زندان، با خیانت دوستان و اطرافیان خود رو به‌ رو می‌ شود و در اوضاع جدید، رویدادهای بعدی را تجربه می‌ کند.

نویسنده رهبران سوسياليسم را اينگونه مورد خطاب قرار مي دهد: شما ملت را به قيام و جنبش فراخوانديد سپس خود و هدفتان را فراموش نموديد، شما خائن هستيد و اين نظام بي شک نظام ديکتاتوريست و نظام جمهوري محسوب نمي شود. نويسنده و اديب بزرگ نجيب محفوظ با اشاره به قضاياي جامعه مصر، دين، وزن به صورت غيرمستقيم بر روش حکومت حاکمان خرده مي گيرد سپس آنرا به صورت رمان دزد و سگ ها به خواننده ارائه می نمايد.

بخشی از متن کتاب

سعید بعد از آزادی در فکر بود تا از علیش انتقام بگیرد. پس اسلحه ای به دست آورد، اما به اشتباه «شعبان حسین» را کشت. آنگاه یکی از همرزمان قدیمی اش، زنی به نام «نور» را دید. نور در خانه ی خود یک اتاق داشت و سعید به امید ازدواج با او در همان اتاق ماندگار شد. بعد از آن با لباس مبدل افسری به سراغ «رئوف الوان» رفت و به طرف او تیراندازی کرد. سپس به خانه آمد و متوجه شد زانویش زخمی شده است. در همان حال صدای پایی شنید. سرش را بلند کرد و نور را دید که وارد اتاق شد…

نقد کتاب دزد و سگ ها

منتقدان‌ ادبی‌ دنیای‌ عرب‌ کتاب دزد و سگ ها را نقطه‌ عطف‌ داستان‌نویسی‌ معاصر عرب‌ نام‌ داده‌اند. این‌ رمان، در مقام‌ قیاس‌ با دیگر نوشته‌های‌ نجیب‌ محفوظ‌، حجم‌ کمتری‌ دارد، اما به‌ خوبی‌ نشان‌دهنده‌ دانایی‌ و آگاهی‌ فراوان‌ نویسنده‌ در مورد اصول‌ و تکنیک‌های‌ داستان‌نویسی‌ است‌. هر عبارت‌ داستان‌ آگاهی‌ تازه‌ای‌ است‌ که‌ در اختیار خواننده‌ قرار می‌گیرد.  هر واقعه‌، هر حادثه‌ و هر برخورد کوچک‌ وسیله‌ای‌ دقیق‌ و به هنجار شمرده‌ می‌ شود تا نویسنده‌ قلم‌ موشکاف‌ خویش‌ را در بخش‌ آگاه‌ یا ناخودآگاه‌ ضمیر قهرمان‌ داستان‌ به‌ کار اندازد.

پرداخت‌ شخصیت‌ها در دزد و سگ ها دقیق‌، علمی‌ و عملی‌ است‌ و هیچ‌ حادثه‌ و واقعه‌ای‌ بی‌اسباب‌ و عللی‌ که‌ در ورایش‌ است‌، اتفاِ نمی‌ افتد. نويسنده از طريق اين رمان نظام جمهوري حاکم را انکار و بر وجود حکومت پادشاهي در مصر تاکيد مي کند. اين اثر تصوير زنده کشورهايي است که ظلم و بي عدالتي در آنها بيداد مي کند و در حقيقت عدالت در آنها به دست فراموشي سپرده شده است.

تعداد بازدید: 692 بار

Naguib%20Mahfouz%20 %D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%A8%20%D9%85%D8%AD%D9%81%D9%88%D8%B8

عنوان کتاب: دزد و سگ ها

نویسنده: نجیب محفوظ

برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات سال 1988

مترجم: بهمن رازانی

تعداد صفحات کتاب: 162 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1.7 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

با پیشروی داستان، عمر با دو دوست قدیمی ملاقات می کند که یکی اکنون روزنامه نگاری موفق است و دیگری بیست سال از زندگی اش را در زندان گذرانده است. کتاب گدا در مورد روشنفکران جهان سوم است که در جوانی پرشور و ارمان خواه هستند.
بروزرسانی: 3 سال قبل
تعداد بازدید: 1041

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *