دنیای قشنگ نو

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
دنیای قشنگ نو (nbookcity.com)

دانلود کتاب دنیای قشنگ نو

وقایع  رمان دنیای قشنگ نو  در سال ۲۵۴۰ میلادی در شهر لندن می‌گذرد و آرمانشهری را به تصویر می‌کشد که در آن مهندسی ژنتیک به آفرینش انسان‌ها با ویژگی‌های از پیش تعیین شده منجر شده، نظام اخلاقی جامعه با تشکیل حکومت جهانی و از میان بردن جنگ و فقر و نابودی کامل خانواده و تولید مثل به کلی پوست انداخته و دانش روان‌شناسی به طرز حیرت‌انگیزی اعتلا یافته و تنها هدف انسان ایجاد سعادت و از میان بردن رنج‌های غیرضروری است.

چکیده کتاب

آلدوس هاکسی در این رمان دنیا را در ۶۰۰ سال آینده به تصویر می کشد. دنیایی که در آن یک دولت مرکزی وجود دارد که همه چیز را کنترل می کند. کتاب دنیای قشنگ نو در مورد ناکجا آبادی است که پیشرفت تکنولوژی و علم، بخصوص علم ژنتیک به حدی رسیده است که امکان ساختن انسان‌ها در مقیاس وسیع و به صورت کارخانه انسان سازی پدید آمده است. نظام سیاسی حاکم بر جهان – دولت جهانی – با هدف ایجاد یک جامعهٔ طبقاتی فرآیند تولد انسان‌ها که در کارخانه‌های تخم‌گیری و شرطی‌سازی در سراسر دنیا انجام می‌شود را دستکاری می‌کند و در نتیجه چند گروه از انسانها بعنوان محصول از این کارخانه‌ها خارج می‌شوند؛ آلفاها، بتاها، گاماها و اپسیلون‌ها.

این رده‌بندی‌ نزولی بر حسب هوش و کارآیی ذهنی و اجتماعی انسانهای “تولیدشده” تنظیم شده است و هر رده یک تقسیم‌بندی داخلی مثبت و منفی نیز دارد. بنابر این رده‌بندی، آلفامثبت‌ها از نظر هوش و ویژگی‌های اجتماعی از همه برتر و والاترند و تقریبا شبیه به انسانهای معمولی هستند. نفرت آلدوس هاکسی از سیاست بازی‌ها و صنعت زندگی‌های معاصر و دید بدبینانه وی کتابی بسیار هشداردهنده و تکان دهنده در مورد آینده پدید آورده است.

بخشی از متن

آقای فاستر در بخش تخلیه ماند. دی. اچ. سی. وشاگردانش داخل نزدیکترین آسانسور شدند و به طبقه پنجم رفتند. تابلو اعلان می کرد: شیرخوارگاه. بخشهای تربیت نئوپاو لو في. مدیر دری را گشود. وارد اتاقی بزرگ، لخت، خیلی روشن و آفتابگیر شدند. نیم دوجین پرستار سرگرم چیدن گلدانهای گل سرخ در يك ردیف طويل در کف اتاق بودند. شلوارها وژاکتهایشان را اونیفورمهائی از ابریشم مصنوعی سفید تشکیل می داد، موهایشان را از نظر بهداشتی زیر کلاه های سفیدشان پنهان کرده بودند.

گلدانهای بزرگ غرق شکوفه بودند، هزاران گلبرگ، شکفته و به لطافت حریر، مانند گونه کر و بیان کو چك بی شمار، البته کرویانی که در آن نور روشن به چشم می خوردند، نه چندان سرخ چهره و آریایی، بل بهرنگ چینی، یا مکزیکی، یا پف کرده در اثر دمیدن بیش از حد در شیپورهای آسمانی، یا به پریده رنگی مرده، به پریده رنگی سفیدی بازمانده از مرمر.هنگامی که دی. اچ. سی. وارد شد، پرستارها راست ایستادند و متوجه او شدند. با لحنی مقطع گفت: کتابها را باز کنید…

نقد و بررسی رمان

ساختار کتاب و نوع نگارش و نگاه آن، احتمالاً شما را به یاد کتاب ۱۹۸۴ جورج اورول بیندازد. اگر چه کتاب دنیای قشنگ نو به اندازه کتاب ۱۹۸۴ شهرت جهانی ندارد، اما از لحاظ قدرت داستانی و سبک نگارش، معمولاً با این کتاب مقایسه می‌شود. هاکسی در دنیای شگفت نو، ما را به دیدار دنیایی می‌برد که در آن یک دولت واحد بر تمام جهان حاکم است.

مشکلات زندگی انسان‌ها حل شده و تولید مثل هم، به روش کاملاً مکانیکی و با استفاده از ابزارهای نوین تکنولوژی صورت می‌گیرد. بنابراین، انسان‌ها دیگر نیازی به نهادی مانند خانواده ندارند و هر کدام می‌توانند مستقل زندگی کنند. در دنیای جدید آلدوس هاکسی، انسان‌ها در طبقات اجتماعی متفاوت زندگی می‌کنند. چون به هر حال، وجود طبقات اجتماعی برای اداره‌ی جامعه ضروری است. اما دولت به نوعی از فن‌آوری دست یافته که می‌تواند احساس رضایت را در همه‌ی افراد و همه‌ی طبقات القا کند. بنابراین، انسان‌ها میل به تغییر طبقه ندارند و از این طریق، ثبات اجتماعی هم حفظ می‌شود.

جملات قابل تاملی از کتاب دنیای قشنگ نو

  • فقط هنر تهدیدی برای شادمانی نیست. علم هم می‌تواند شادمانی را تهدید کند. باید با دقت و وسواس آن را در زنجیر حفظ کنیم.
  • تمدن نیازی به قهرمان ندارد.این نوع نیازها در اثر ناکارآمدی سیاسی به وجود می‌آیند. در جامعه‌ای که مثل ما، به درستی مهندسی و طراحی شده باشد، نباید فرصتی برای قهرمان شدن وجود داشته باشد.
  • ما دلمان نمی‌خواهد چیزی را تغییر بدهیم. هر تغییری تهدیدی‌ست نسبت به ثبات. این دلیل دیگری است بر اینکه چرا تا این حد در استفاده از ابتکارات جدید احتیاط به خرج می‌دهیم. هر کشفی در زمینه‌ی علم محض بالقوه زیر و رو کننده است! حتی علم را هم گاهی اوقات باید به چشم یک دشمن احتمالی نگاه کرد. بله، حتی علم را!
  • یکی از کاربردهای دوست این است که رنج‌هایی را بکشد که نمی‌توانیم به دشمنان‌مان تحمیل کنیم.
  • کلمات، مثل اشعه‌ی ایکس می‌مانند. اگر آنها را درست استفاده کنی در هر چیزی فرو می‌روند. کتاب می‌خوانی و سوراخ سوراخ می‌شوی.

در پایان امیدواریم از خواندن رمان دنیای قشنگ نو لذت ببرید.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. زمینی نو
  2. آقایی خیلی‌ پیر با بالهای خیلی ‌بزرگ
  3. واقعیت چیست؟
  4. هواخوری باغ
  5. تسخیرشدگان جلد دوم

تعداد بازدید: 3,549 بار

عنوان کتاب: دنیای قشنگ نو

نویسنده: آلدوس هاکسی

مترجم: سعید حمیدیان

تعداد صفحات کتاب: 266 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 3 روز قبل
تعداد بازدید: 84
کتاب چراغها را من خاموش میکنم که بیش از هشتاد و هشت بار تجدید چاپ شده است، اثر نویسنده‌ای به‌نام زويا پيرزاد است. این رمان درمورد زندگی چند خانواده‌ی ارمنی ساکن آبادان در دهه‌ی ۴۰ است...
بروزرسانی: 15 ساعت قبل
تعداد بازدید: 9510

5 پاسخ

  1. با تشکر فراوان از شما بابت ترویج کتاب خواندن که در وضعیت اقتصادی الان خرید کتاب معضل بزرگی شده

    1. سلام، در مورد سانسور کتابها اطلاعی در دست نیست، ما آنچه که به زبان فارسی ترجمه و چاپ شده رو به صورت کامل در اختیار کاربران قرار میدیم، موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *