دکتر جوناس سالک کاشف واکسن فلج اطفال

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
دکتر جوناس سالک کاشف واکسن فلج اطفال (nbookcity.com)

دانلود کتاب دکتر جوناس سالک کاشف واکسن فلج اطفال

کتاب دکتر جوناس سالک کاشف واکسن فلج اطفال برای کودکان دبستانی و پیش‌ دبستانی بسیار آموزنده و اثرگذار است.

این کتاب با بیانی شیوا و تصاویر زیبا شما را با صبر، دقت و پشتکاری که دکتر سالک برای کشف واکسن فلج اطفال داشت، آشنا می کند. اثر حاضر نوشته کاترین کرون، از مجموعه کتاب‌های تصویری مخترعان و کاشفان، چگونگی کشف این واکسن توسط دکتر سالک را به صورت کمیک استریپ بازگو می کند.

خلاصه کتاب

فلج اطفال از بیماری های خطرناک و کشنده است که در طول تاریخ جان میلیون ها انسان را تهدید کرده است و افراد زیادی در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده یا برای همیشه فلج شده اند. خوشبختانه در اوایل دهه 1950 و با تلاش های شبانه روزی دو محقق برجسته یعنی دکتر جوناس سالک و دکتر آلبرت سابین واکسن فلج اطفال کشف و طی چند سال تقریبا به صورت جهانی ریشه کن شد.

دکتر سالک با کمک نتایج تحقیقات محققان قبل از خودش توانست ویروس فلج اطفال را در سلول های کلیه یک میمون رشد دهد، سپس ویروس را جدا کرده و آن را با کمک فرمالین (یک محلول آلی فرمالدئید) و آب غیر فعال کرد. دانشمند آمریکایی به نام موریس برودی نیز در سال 1935 از روشی مشابه استفاده کرده بود. او ویروس فلج اطفال را از بافت نخاع میمون زنده استخراج کرد و در محلول 10 درصد فرمالین به حالت تعلیق در آورد. سپس واکسن به دست آمده را روی 20 میمون و پس از آن 300 دانش آموز مدرسه ای آزمایش کرد اما نتایج ضعیف بود و برودی آزمایش خود را متوقف کرد.

واکسن تولید شده توسط دکتر سالک با روشی غیر معمول به دست آمده زیرا در آن به جای استفاده از نسخه ویروس زنده ضعیف شده – مشابه آن چه برای واکسن اوریون و سرخک استفاده می شود – از ویروس مرده یا غیر فعال استفاده شده بود. وقتی ویروس فلج اطفال مرده وارد جریان خون می شود عفونت ایجاد نمی کند اما سیستم ایمنی بدن نمی تواند ویروس فعال شده را از غیر فعال تشخیص دهد و آنتی بادی هایی برای مقابله با آن تولید می کند. آنتی بادی ها در بدن باقی مانده و در صورتی که فرد در آینده در معرض این ویروس قرار بگیرد از او در برابر عفونت محافظت می کنند.

دکتر سالک سال 1953 آزمایش واکسن فلج اطفال غیر فعال را روی خود و همسر و سه پسرش و همچنین تعداد کمی از بیماران مبتلا به فلج اطفال سابق خود در منطقه پیتسبورگ آغاز کرد. نتایج امیدوار کننده بود، او ماه مارس همان سال موفقیت خود را اعلام کرد و به سرعت به چهره مشهوری تبدیل شد.

نقد کتاب دکتر جوناس سالک کاشف واکسن فلج اطفال

در سال 1916 وقتی که سالک یک کودک نوپا بود، بدترین بیماری فلج اطفال در ایالات متحده شیوع پیدا کرد. در آن سال بیش از 6000 نفر جان باختند و 27000 نفر فلج شدند. حدود یک میلیون و هشتصد و سی هزار کودک در آزمایش‌های سراسری دکتر سالک شرکت کردند. اما همه این کودکان واکسن را دریافت نکردند. به بعضی آمپول حاوی آب قند، به بعضی واکسن و به برخی دیگر هیچ چیزی تزریق نکردند. این کودکان بخشی از گروه کنترل شده بودند تا امکان مقایسه نسبت ابتلای بیماری فلج اطفال بین کودکان واکسینه شده و نشده را برای دانشمندان روشن کند.

در مراحل پایانی تحقیق، دکتر سالک به قدری به واکسن خود اطمینان داشت، که آن را به خود و همسر و فرزندانش تزریق کرد.

تعداد بازدید: 229 بار

Jonas%20Salk%20 %D8%AC%D9%88%D9%86%D8%A7%D8%B3%20%D8%B3%D8%A7%D9%84%DA%A9

عنوان کتاب: دکتر جوناس سالک کاشف واکسن فلج اطفال

نویسنده: کاترین کرون

مترجم: کتایون محمدی

تعداد صفحات کتاب: 34 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 12.6 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

نهاماس معتقد است شیوه‌ای یگانه از زندگی وجود ندارد گه بهترین نوع زندگی برای همه باشد اما می توان گفت که زندگی فلسفی تنها روش در میان انبوه روش های ارزشمند دیگر است. او می‌گوید...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 221
کتاب مغز کودک من از بارداری تا یک سالگی جلد اول از مجموعه ای است که مسیر رشد مغز کودک شما را از قبل از تولد تا بلوغ بررسی می نماید. این کتاب به صورت اختصاصی قصد دارد به تحولات مغزی نوزاد از دوران جنینی تا پایان دوازده ماهگی بپردازد. می دانیم که طبیعت بر تحول انسان همواره اثر...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2028

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *