زرین کوب و نقد ادبی

زرین کوب و نقد ادبی (nbookcity.com)

دانلود کتاب زرین کوب و نقد ادبی

ایرج پارسی نژاد با نگارش  کتاب زرین کوب و نقد ادبی در تحلیل انتقادی خود بر نخستین اثر زرین کوب به ارجاعات و استشهادات بیش از حد مولف به گفته های نامداران علم و فرهنگ و ادب و تاریخ جهان اشاره می کند که ” از حد ضرورت در می گذرد ، تا آن جا که استنباط و استدراک شخصی او در میان انبوه نقل قول ها و ارجاعات گم می شود و این تصور را پیش می آورد که نویسنده به جای استدلال برای اقناع و تاثیر در مخاطب گفته های دیگران را مطرح می کند و خود دارای هیچ نظریه و حتی نظری نیست.

چکیده کتاب 

کتاب « زرين‌کوب و نقد ادبی » اثر ايرج پارسی نژاد ، به مطالعه‌ی دقيق آثار پراکنده‌ی استاد زرين‌کوب در نقد ادبی پرداخته و در تحليلی انتقادی قوت‌ها و ضعف‌های آثار دکتر زرين‌کوب را بازنموده و سهم بزرگ او را در تاريخ نقد ادبی جديد ايران نشان داده است.
عبدالحسين زرين‌کوب اديب، مورخ و منتقد ادبی دانشمندی است که به نقد ادبی جديد ايران اعتبار و آبرو بخشيده است. هر چند که زرين‌کوب در حوزه‌های متنوع ادبيات فارسی، تاريخ قديم و جديد ايران، تصوف و عرفان، تاريخ اديان و موضوعات پراکنده‌ی ديگر کتاب‌ها و رساله‌ها و مقاله‌های بسيار نوشته، اما دلبستگی او بيشتر به نقد ادبی بوده که از روزگار جوانی نخستين اثر خود را به آن اختصاص داده است.

مروری بر کتاب

ایرج پارسی نژاد در هشتمین دفتر از مجموعه تاریخ نفد ادبی ایران گزیده ای از یادداشتهای خود را در تحلیل انتقادی از آثار عبدالحسین زرین کوب در حوزه نقد ادبی به دست داده است. نخستین فصل از کتاب “زرین کوب و نقد ادبی” به بررسی انتقادی از رساله هشتاد صفحه ای ” فلسفه شعر یا تاریخ تطور شعر و شاعری در ایران” اختصاص دارد که مولف آن را در بیست و دو سالگی در تیرماه ۱۳۲۳ در زادگاه خود بروجرد منتشر کرده است . توجیه پارسی نژاد در تحلیل انتقادی از این رساله از آن روست که او عیب و هنرهایی در آن می بیند که در مطالعه آثار بعدی زرین کوب در حوزه نقد ادبی این عیب و هنرها تکرار شده است.

از این روست که او در مطالعه سیر انتقادی آثار زرین کوب اشاره به آن را سودمند دانسته است.

نخستین نقد پارسی نژاد متوجه زبان روایی و داستان گون زرین کوب در تحقیقات انتقادی است. به گمان او دلبستگی زرین کوب را به قصه و داستان از اولین اثر او می توان دید که در میانه یک مبحث تحقیقی که بنای آن بر ایجاز است به بیان روایاتی می پردازد که نه تنها ضرورتی بر آن مترتب نیست، که نظم و پیوند موضوع مورد بحث را نیز مخدوش می کند. و این ناشی از این واقعیت است که او گاهی ذوقیات را با تحقیق انتقادی می آمیزد.

فصل دوم “زرین کوب و نقد ادبی” به بررسی گفتاری از زرین کوب با عنوان “ادبیات در محکمه تاریخ” پرداخته که در سال ۱۳۲۶ شمسی در بیست و دو صفحه در نشریه دانشنامه منتشر شده است. پارسی نژاد از آن جا که این گفتار را در بررسی آثار زرین کوب در حوزه نقد ادبی دارای اهمیت تاریخی یافته به بررسی آن پرداخته است. زرین کوب در گفتار خود با نظر ادیبانی از نوع ملک الشعرای بهار مخالفت کرده مبنی بر این که می توان در شعر فارسی با حفظ اسلوب های کهن مضمون هایی تازه آورد . او به درستی می پرسد “اگر قبول دارید لفظ و قالب و معنی و بیان تابع ادراک است چگونه می توان مفهوم تازه و ادراک بی سابقه ای را بدون هیچگونه تغییر در قالب اسالیب کهن پرورد”.

زرین کوب با برخورداری از هشیاری تاریخی هشدار می دهد :

“وقت آن نیست که بپرسند آیا باید اصول کهن را حفظ کرد یاراه تجدد پیمود. دیگر تجدد فرا رسیده است”.

با این همه زرین کوب جوان خطر تجدد را هم از نظر دور نداشته است.

خطر اینکه شعرنو درتاثیر ترجمه نادرست از شعراروپایی شیوه بیان فارسی که سهل است حتی معنی شعررا هم ازدست بدهد!

تعداد بازدید: 434 بار

Iraj%20Parsinejad%20 %D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%AC%20%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C%20%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF

عنوان کتاب: زرین کوب و نقد ادبی

نویسنده: ایرج پارسی نژاد

تعداد صفحات کتاب: 441 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.94 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

دکتر هرمزی جنگی در فروردین ماه 1371 در دل سرزمینی از سرزمین های کویری ایران زمین پا به عرصه وجود نهاد. دوران کودکی و نوجوانیش به منوال کویرنشینان به آسمان آبی و بی پروای نامدار کویر پیوند خورد...
بروزرسانی: 3 روز قبل
تعداد بازدید: 324
می‌خواهم در آستانت بگریم پیش از گمرکی شدن اشک‌هام، می‌خواهم دوستت بدارم ای بانوی من، تا بر ارابه‌ی زمان، تقویم‌ها را بگردانم، ماه‌ها و روزها را به نامی دیگر بخوانم. ساعات جهان را تنظیم کنم، با کوبه‌ی...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 516

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *