زند و هومن یسن و کارنامه اردشیر پاپکان

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
زند و هومن یسن و کارنامه اردشیر پاپکان (nbookcity.com)

دانلود کتاب زند و هومن یسن و کارنامه اردشیر پاپکان

کتابی که زند و هومن یسن و کارنامه اردشیر پاپکان یا معمولا “بهمن یشت” خوانده می‌شود، شامل یک رشته حوادثی است راجع به آینده ملت و دین ایران که اورمزد وقوع آنها را به زرتشت پیشگویی می‌کند. این پیش آمدها، هر کدام در دوره مشخصی اتفاق می‌افتد، دوره ماقبل آخرکه هنگام تاخت و تاز “دیوان ژولیده موی از تخمه خشم” و اهریمن نژادان چرمین کمر است، قسمت عمده کتاب را تشکیل می‌دهد. در این دوره، زنگیان و آوارگان و فرومایگان سرزمین ایران را فرا گرفته، همه چیز را می‌سوزانند و می‌آلایند و تباه می‌کنند، تا آن جا که روستای بزرگ به شهر و شهر بزرگ به ده و ده بزرگ به دودمانی مبدل می‌شود و از آن دودمان بزرگ چیزی جز مشتی استخوان باز نمی‌ماند.

این تغییرات قهقرایی نه تنها بر مردمان، بلکه بر جانوران و رستنی‌ها و عناصر طبیعت نیز طاری می‌گردد. در زمین و آسمان نشانی‌هایی نظیر پاره‌ای از نشانی‌هایی که در تورات و انجیل نیز آمده است پیدا می‌آید… اما ناگهان در امید باز می‌شود و کتاب با لحن خوشبین‌تری به پایان می‌رسد. این کتاب ترجمه‌ای است به قلم “صادق هدایت” از دو متن “زند و هومن یسن” و “کارنامه اردشیر پاپکان”.

نکته جالبی در مورد نویسنده

صادق هدایت در جوانی گیاه‌خوار شد و کتابی در این مورد با عنوان فواید گیاه‌خواری نیز نوشت. او تا پایان عمر گیاه‌خوار باقی ماند. بزرگ علوی در این باره می‌نویسد: «یک بار دیدم که در کافه لاله‌زار یک نان گوشتی را که به زبان روسی بولکی می‌گفتند، به این قصد که لای آن شیرینی است، گاز زد و ناگهان چشم‌هایش سرخ شد، عرق به پیشانی‌اش نشست و داشت قی می‌کرد که دستمالی از جیبش بیرون آورد و لقمهٔ نجویده را در آن تف کرد.»

او معتقد بود اگر انسان بخواهد دست از جنگ بردارد، باید اول دست از کشتن و خوردن حیوانات بردارد.

صادق هدایت در سال ۱۳۰۷ اقدام به خودکشی در رودخانه مارن (فرانسه) کرد، لیکن سرنشینان یک قایق او را نجات دادند. در همین دوران، در پاریس با دختری به نام ترز دوست بود. صادق در مورد خودکشی‌اش به برادرش محمود می‌نویسد: «یک دیوانگی کردم به خیر گذشت.» ادعا شده‌است که راجع به خودکشی نخستش توضیحی به هیچ‌کس نداده‌است. اما فرزانه سال‌ها بعد از زبان هدایت (سال‌ها بعد از خودکشی اولش) نقل می‌کند که علّت خودکشی مسائل عاطفی بوده‌است.

نخستین نمونه‌های داستان‌های کوتاه هدایت در همان سال خودکشی نافرجامش صورت گرفت.

نمایشنامهٔ پروین دختر ساسان، زنده به گور و داستان کوتاه «مادلن» را در همین دوران نوشته‌است.

تعداد بازدید: 1,900 بار

Sadegh Hedayat %D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82 %D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%AA 5

عنوان کتاب: زند و هومن یسن (بهمن یشت)

و کارنامه اردشیر پاپکان

مسئله رجعت و ظهور در آئین زرتشت

نویسنده: صادق هدایت

تعداد صفحات کتاب: 209 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.91 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

صادق هدایت در این کتاب از فوائد گیاهخواری یاد می‌کند و تمامی رفتارهای منفی انسان‌ها را ناشی از مصرف گوشت حیوانات می‌داند. وی معتقد است که آنچه افراد روزانه می‌خورند غذا نیست بلکه فریادهای موجودات زنده‌ای است که وحشیانه به قتل رسیده‌اند، موجوداتی که...
بروزرسانی: 8 ماه قبل
تعداد بازدید: 3346
کتاب سایه روشن یکی دیگر ازنوشته های به چاپ رسیده ی صادق هدایت خالق آثاری همچون بوف کور و زنده به گور می باشد. این مجموعه حاوی هفت داستان کوتاه می باشد که در سال ۱۳۱۲ برای اولین بار به چاپ رسیده است. صادق هدایت نویسنده، مترجم و روشنفکر ایرانی...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 3940

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *