سربازی با گلوله برفی

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
سربازی با گلوله برفی (nbookcity.com)

دانلود کتاب سربازی با گلوله برفی

در کتاب سربازی با گلوله برفی چهل و دو قطعه شعر می خوانید که به صورت یک منظومه، زندگی کودکی در دوران جنگ را روایت می کند.

کودکی که هم‌زمان با آغاز جنگ متولد می شود و با آن رشد می کند. آن را با همه گوشت و پوست و استخوانش درک می کند. هرکدام از این شعرها یکی از مراحل زندگی کودک را تصویر کرده است و شاعر در پایان تمام کردن شعر جنگ را کاری خارج از عهده سربازان دانسته است. زبان و حال و هوای کودکانه از ویژگی‌های برجسته این اشعار است.

عمده ی شعر های کتاب سربازی با گلوله برفی با روایت خطی شروع می شود و جوهره ی شعر حکایتی است که شاعر آن را برای مخاطب شرح می دهد .به جز یکی دو شعر که با ساختاری ویژه سروده شده اند .یکی از این شعرها شعر شماره ی بیست و نه کتاب است .در این نمونه در قسمت هایی از روایت ،بند هایی را می بینم که از متن اصلی جدا شده اند . تمام این بندها  از زبان رادیوست. در حقیقت این شعر با ساختاری خاص به تقابل آنچه بر سرباز جنگ می رود ، با آنچه از رادیو بیان می شود ، می پردازد.

خلاصه کتاب

کاپیتان! خشکی می بینم/ خشکی!/ جزیره ای با درخت های سیب و انار/ رودخانه های شیر و عسل…» به راستی شاعر از کدام جنگ سخن می گوید و از کدام دشمن؟ در این میان، البته در تعدادی از تجربه های دفتر سربازی با گلوله برفی رگه هایی قابل تامل از اندیشه را می توان دید. هرچند که فرجام این تنها نیز چیزی جز رسیدن به ساحت نوعی «طنز» نیست:

«انگلیس و آمریکا/ …هرچند این جیپ عراقی را هل می دهند/ روشن نمی شود/ من و چند سرباز ایرانی دلمان می سوزد/ جیپ عراقی را / عقب عقب هل می دهیم/ آنقدر که اسیر می شویم»، با همه این ها، البته رگه هایی به یادماندنی و قابل تامل در کتاب وجود دارد، که نشان می دهد تلاش سراینده-هرچند آن چنان که خود می گوید عمیقا از وجود پدیده ای به نام جنگ در جهان امروز متاثر است- در جهت نوشتن شعری درباره جنگ در بعضی از پاراگراف ها چندان بی ثمر نبوده است:

«نوشته بود/ باد پیشانی بند یا زهرا بسته/ و چادرهای قرارگاه امداد را/ به خط مقدم می برد/ و یاس ها/ تمام هستی شان را/ در شیشه های عطر/ به جبهه می فرستند» جنگ، آن گونه که اشاره شد در منظر مجید سعدآبادی جز در مقام دفاع غیر قابل پذیرش است: «سر سربازی را نشانه می روم/ نکند شاعر باشد؟/ قلبش را نشانه می روم/ نکند عاشقی باشد؟…

نقد کتاب سربازی با گلوله برفی

اینکه سراینده از نسل امروز با تمام منظر دوردست و ذهنی خود نسبت به سال های جنگ، توانسته متنی بیافریند که – موضوعیت اصلی آن دفاع مقدس است- در نوع خود، شایسته توجه است. سربازی با گلوله برفی مجموعه اشعاری در ژانر ادبیات ضد جنگ از شاعر معاصر، مجید سعدآبادی است که در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. هرکدام از شعر های این کتاب یکی از مراحل زندگی را به تصویر می کشد؛  آن را با تمام وجود درک می کند و سر انجام نیز در شعر پایانی کتاب تمام کردن شعر جنگ را نیز کاری می داند که از عهده ی سربازان جنگ بر می آید.

یکی از عواملی که شاعر این مجموعه سعی کرده با انتخاب آن به منظومه بودن آن کمک کند، زبان کودکانه ای است که برای شعرها انتخاب کرده است.

تعداد بازدید: 206 بار

Majid%20Saadabadi%20 %D9%85%D8%AC%DB%8C%D8%AF%20%D8%B3%D8%B9%D8%AF%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C

عنوان کتاب: سربازی با گلوله برفی

شاعر: مجید سعدآبادی

تعداد صفحات کتاب: 50 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1.6 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

زندگی‌ام با فنجانی چای سرد، سپری می‌شد اما دیگر جسارتی نبود، عشق را با همه‌ی شکوهش باور کنم. اما در سکوت عشق را، زمزمه می‌کردم و کسی را شاهد و همراه نمی خواستم. می‌دانستم...
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 131
علی اشرف درویشیان در این داستان تصویری زیبا از انواع مبارزه را به خواننده نشان می دهد. کتاب پیش رو، گزارش وضعیت افرادی از طبقه محروم زندگی است. فقرایی که به جز غم نان در فکر رهایی از ظلم و...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 181

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *