شهری چون آلیس

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
شهری چون آلیس (nbookcity.com)

دانلود کتاب شهری چون آلیس

کتاب شهری چون آلیس داستان زیبایی از عشق، جنگ و رنج است. این داستان که البته بر اساس حقیقت نوشته شده است، با ماجرای اصلی که در دوران جنگ رخ داد تفاوت‌هایی دارد ولی نویل شوت نوروی در تلاش بوده با نوشتن این اثر، دینش را به زنان دلاوری که در جنگ زندگی می‌ کردند، ادا کند.

او درباره نوشته شدن داستان شهری چون آلیس و تفاوت‌های آن با ماجرای تاریخی اینطور می‌ گوید: این ماجرا در سوماترا اتفاق افتاده است. پس از فتح مالایا به دست ژاپنی‌ها در سال ۱۹۴۲، نیروهای اشغال‌گر به سرعت سوماترا را هم اشغال کرده و ۸۰ زن و کودک هلندی را در حومه پادانگ گردآوری کردند. فرمانده محلی ژاپنی که نمی‌خواست مسئولیت زنان را قبول کند، برای اینکه این مشکل را حل کند، آنان را از منطقه بیرون کرد. به‌ این‌ ترتیب راهپیمایی سراسری سوماترا آغاز شد که دو سال و نیم به طول انجامید. در پایان این‌ سفر تنها ۳۰ نفر از آن جمع زنده مانده بود.

خلاصه کتاب

داستان شهری چون آلیس در برهه جنگ جهانی دوم و کشور آسیایی مالایا جریان دارد. زنی انگلیسی به نام جین که در این‌ کشور زندگی می‌ کند، همراه با زنان دیگر مالایی به اسارت نیروهای مهاجم ژاپنی درمی‌آید. ژاپنی‌ ها که از قبول مسئولیت این‌زنان خودداری می‌کنند، آن‌ها را مجبور به پیاده‌روی در مسیر طولانی سوماترا می‌ کنند که این‌ اجبار، سفری پرمخاطره و سراسر کابوس برای این‌ زنان به ارمغان می‌آورد.

همین مخاطرات سال‌ها پس از جنگ جهانی دوم، ذهن جین را آزار می‌ دهند. در ادامه داستان، جین با وجود اتمام جنگ و دوری از مالایا،‌ ناچار می‌شود به‌دلیلی به این‌منطقه برگردد و باخبر می‌شود که سرباز استرالیایی با نام جو که جان خودش را برای نجات زنان اسیران به خطر انداخته بود، زنده است. به این‌ترتیب جین شروع به جستجو برای یافتن جو می‌کند و در این‌مسیر به ده‌کوره‌ای در استرالیا می‌ رسد.

ناگفته نماند که نویل شوت نوروی، آخرین سال‌های عمر خود را در این‌ کشور گذراند. نویسنده که در کتاب شهری چون آلیس سراغ ماجرایی مستند و واقعی رفته، می‌ گوید با انتشار این‌ کتاب توقع دارم به تحریف تاریخ، به‌ ویژه درباره راهپیمایی و مرگ زنان اسیر بی‌پناه متهم شوم. خواهند گفت هرگز چنین ماجرایی در مالایا رخ نداده و این سراسر درست است.

بخشی از متن کتاب

یک سال بعد، ویلسن-هیز را که برای مرخصی به لندن آمده بود، در باشگاه دانشگاه یونایتد ملاقات کردم. مردی بود قدبلند و آرام با صورتی کشیده و پوستی تیره. برایم تعریف کرد که جین از اینکه او خود برای استقبالش به فرودگاه رفته، اندکی دستپاچه شده بود؛ از قرار جین نمی دانست که در آن بخش از مالایا، شخصیت شناخته شده ای به شمار می رود. ویلسن-هیز، خیلی پیش از اینکه ما به او نامه بنویسیم از ماجرای جین باخبر بود، هرچند پیش از پایان جنگ چیزی درباره او نمی دانست. پس از اینکه نامه ما به دستش رسیده بود، یادداشتی برای مت امین فرستاده و به او خبر داده بود که جین برای دیدن آنها به مالایا برگشته است.

به علاوه، اتومبیل جیپ خود را هم با راننده اش در اختیار جین گذاشته بود که او را تا کوالاتلانگ، در صد و شصت کیلومتری آنجا، همراهی کند. ویلسن-هیز معتقد بود بعد از جنگ، اعتبار بریتانیایی ها در کوالاتلانگ، خیلی بیشتر از قبل بود و این مسئله تنها به دلیل حضور این دختر و همراهانش در آن ناحیه بوده است؛ او فکر می کرد جین استحقاق چند روز استفاده از جیپ را دارد…

معرفی نویسنده

نویل شوت با نام کامل نویل شوت نوروی ۱۷ ژانویه ۱۸۹۹ در لندن، انگلستان به دنیا آمد و در ۶۰ سالگی در سال ۱۹۶۰ در ملبورن، استرالیا از دنیا رفت. او رمان نویس، مهندس پرواز بریتانیایی و مدیر یک کارخانه هواپیماسازی بود. نویل شوت در طول زندگی ادبی‌اش، بیست و پنج کتاب نوشت و بسیاری از آن‌ها به فارسی هم ترجمه شده‌اند. از میان آثار او می‌توان به کتاب‌های شهری چون آلیس، امینی از اتاق ابزار، اسارت کهن، در ساحل و راهی نیست؟ اشاره کرد.

کتاب‌های او مانند شهری چون آلیس و راهی نیست هم به سرعت مورد اقتباس‌های سینمایی قرار گرفتند و با هنرمندی بازیگران مشهور به روی صحنه رفتند. نویل شوت همیشه در آثارش از پرواز صحبت می‌کند چرا که این موضوع حرفه او در زندگی‌اش بوده است و البته به یکی از نقاط قوت او در کتاب‌هایش هم بدل شده است. برتراند راسل، شوت را امیرزده قصه گویان انگلیسی می‌داند.

نقد کتاب شهری چون آلیس

در کتاب شهری چون آلیس، ژان پاژت ، یک زن جوان انگلیسی ، عاشقانه به یکی از زندانیان جنگ جهانی دوم در مالایا علاقه مند می شود و پس از آزادی به استرالیا مهاجرت می کند تا در کنار او باشد ، جایی که او سعی می کند با سرمایه گذاری میراث مالی قابل توجه خود ، برای ایجاد رونق اقتصادی در یک کشور کوچک ، دست به کار شود. در لندن پس از جنگ جهانی دوم ، ژان پاژه ، منشی کارخانه تولید کالاهای چرمی ، توسط وکیل نوئل استراچان به وی اطلاع داده می شود که وی مبلغ قابل توجهی پول را از دایی که هرگز نمی شناخت به ارث برده است.

اما وکیل در حال حاضر امانتدار او است و او فقط از درآمد خود استفاده می کند تا زمانی که در سن سی و پنج سالگی ، چند سال در آینده به طور مطلق به ارث برسد. به علاقه شرکت ، اما به طور فزاینده ای با علاقه شخصی ، استراچان به عنوان راهنما و مشاور او عمل می کند. ژان تصمیم می گیرد که اولویت او ساخت چاه در یک روستای مالایی است. قسمت دوم داستان شهری چون آلیس به تجربیات ژان در زمان جنگ برمی گردد ، زمانی که او در زمان حمله ژاپنی ها در مالایا کار می کرد و به همراه گروهی از زنان و کودکان به اسارت درآمدند.

تعداد بازدید: 520 بار

Nevil%20Shute%20Norway%20 %D9%86%D9%88%DB%8C%D9%84%20%D8%B4%D9%88%D8%AA

عنوان کتاب: شهری چون آلیس

جزو برترین رمان ها در بریتانیا

نویسنده: نویل شوت نوروی

مترجم: علی کهربایی

تعداد صفحات کتاب: 409 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 30.4 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

رمان با حادثه‌ای آغاز می شود که برای ساکنان کره زمین مهم ترین رخداد اما در رمان حادثه‌ای فرعی است. وگون‌ها که یکی از نژادهای کهکشان هستند، سیاره زمین را برای احداث یک بزرگراه بین کهکشانی نابود می کنند.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1970
راهی نیست؟ داستان زندگی دانشمندی به نام هانی است. مرد جوانی که با همسرش که او را عاشقانه دوست دارد و دختر کوچکشان زندگی خوبی دارد. اما در جریان بمباران‌های جنگ جهانی دوم همسرش را از دست می‌ دهد.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 219

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *