گذر از رنج ها

آخرین ویرایش: 3 سال قبل
گذر از رنج ها (nbookcity.com)

دانلود کتاب گذر از رنج ها

آلکسیی نیکولایویچ تولستوی این رمان را بر سنت تاریخی و در حال تحول ملت روس بنا کرده است و دامنه ی تاریخی آن فراز و فرود های جنگ جهانی اول و سپس انقلاب اکتبر و جنگ های داخلی را در بر می گیرد. نویسنده در کتاب گذر از رنج ها عیب و هنر عناصر سرخ و سفید را به یکسان و بدون  تعصب و تحریف بیان کرده است.

ماجرای داستان کتاب از شهر «پترزبورگ» آغاز می شود ، شهری که نویسنده این گونه توصیفش می کند: «پترزبورگ» ، شهری مستقر در کرانه ی جهان  و غرق در رویای افتخارات بی پایان  و قدرت بی کران،  شهری که زندگی در آن نیمه شبانه و افسار گسیخته است، و خودکشی در ان به سان یک بیماری همه گیر شیوع پیدا کرده است. در این رمان تولستوی به طرح زندگی دو خواهر و عشق های آن ها به گونه ای رمانتیک می پردازد و روایت می کند که چگونه در گذر از رنج ها عشق دست نخورده می ماند.

خلاصه کتاب

کتاب گذر از رنج ها یک تریلوژی درباره‌ میهن از دست رفته و بازیافته است. این کتاب با ارزش و خواندنی در ۳ جلد طی ۲۲ سال نوشته شده است. اسامي جلد اول کتاب با عنوان (دو خواهر)، جلد دوم (سال هیجده) و جلد سوم (صبح تیره) می باشد. محور داستان حول چهار روشنفکر، دو خواهر کاتیا و داشا و تلگین و روشچین می‌ چرخد و فراز و نشیب‌های عاشقانه آن‌ها همراه با طعم تلخ جنگ و شورش در شوروی. تم اصلی داستان بازگشت به سنت و سرزمین اجدادی است.

این رمان دورنمای باشکوهی است از دوران جنگ و انقلاب و هدف آن ترسیم وقایع تاریخ و اوضاع متشنج روسیه و جنگهای داخلی و عکس ­العمل روشنفکران در برابر انقلاب سرخ است و آلکسیی نیکولایویچ تولستوی در خلال وصف محیط سن­پترزبورگ و فساد و انحطاطی که آن را فرا گرفته، آرزوی خویش را در عدالت اجتماعی عرضه می­دارد و کمال مطلوب میهن پرستان را در تجدید بنای فرهنگی نوین بر ویرانه ­های فرهنگ قدیم می ­داند.

نویسنده کتاب گذر از رنج ها را از وصف سن پترزبورگ آغاز می کند؛ شهری که در آن، در دل فساد و انحطاط، نطق های غرایی در ستایش ماشینیسم و عدالت اجتماعی طنین افکن است. بر روی ویرانه های همین فرهنگ است که رؤیای آینده ای که در آن، پیش از هر چیز ، باید بسیاری چیزها را نابود کرد بنا می شود. چهره های داستانی بخش نخست کتاب یا می میرند یا معلول و راهزن آنارشیست می شوند. تنها مهندس ایوان ایلیچ، که عاشق داشا است، پس از فرار از زندان آلمانی ها به سن پترزبورگ بازمی گردد و سرانجام با زنی که سال هاست چشم به راه اوست ازدواج می کند. در این صحنه آرایی است که شخصیت مردی شاخص می شود که با دفاع از عشق خود با تمامی عصر خویش به پیکار برمی خیزد.

معرفی نویسنده

آلکسیی نیکولایویچ تولستوی در ۱۰ ژانویه  ی سال ۱۸۸۳ در خانواده‌ای اشرافی به دنیا آمد او پسر کنت “نیکولای الکساندروویچ تولستوی” بود و لقب کنت را به ارث برد  در سن‌پترزبورگ در رشته فنی تحصیل کرد اما بعد به ادبیات روی آورد. نخستین مجموعه شعرش را در سال ۱۹۰۷ منتشر کرد اما بعدها آن را جزو آثار خود محسوب نکرد. در سال ۱۹۱۱ به داستان‌ نویسی روی آورد اما جنگ جهانی اول در گرفت و او به عنوان خبرنگار به جبهه رفت. پس از جنگ و وقوع انقلاب اکتبر به مخالفان انقلاب پیوست و به فرانسه رفت. در فرانسه با مجله مهاجران روس به نام سالنامه معاصر همکاری می‌کرد.

پس از چند سال زندگی در پاریس و برلین درسال  ۱۹۲۳ به شوروی بازگشت و با خود آثاری را که در در دوران مهاجرت نوشته بود آورد. تولستوی نویسنده کتاب گذر از رنج ها شاعر و نمایشنامه نویس پر کاری بود و غالب آثار او به  بسیاری از زبان ها برگردانده شده است وی به دریافت نشان « لنین» و چند مدال علمی و ادبی  و همچنین در سال 1942 به دریافت جایزه ی ادبی « استالین» نایل شد. تولستوی در ۲۳ فوریه  ی سال  ۱۹۴۵ در حالی که شهرت و محبوبیت زیادی در شوروی داشت درگذشت و «مرگ او ضایعه‌ای بزرگ برای ادبیات و فرهنگ روسی خوانده شد، ضایعه‌ای که شاید فقط مرگ “گورکی ” با آن قابل قیاس باشد».

بخشی از متن کتاب

آری کاتیا همه ما در یک بن‌ بست اخلاقی گرفتار آمده‌ایم . من در پنج سال اخیر نه احساس شدیدی داشتم نه کار بزرگی انجام داده‌ام. حتی عشق من به تو و ازدواج‌مان گویی توام با نوعی شتاب زدگی بود! انگار که مدام تحت تاثیر داروی بیهوشی بودم. خروج از این بن‌ بست فقط از دو طریق میسر است؛ یا باید به زندگی‌ام پایان دهم و یا پوسته‌ای که روی افکار و احساسات و ادراکم نشسته است را بدرم و به دورش افکنم . اما توان انتخاب هیچکدام را ندارم…

از من پرسید؛ مقاومت به چه درد می خورد؟ مگر فکر می کنید علاقه‌ای به زندگی داشته باشم؟ گفتم: بله شما می‌ خواهید زندگی کنید و هیچ چیز مهم‌تر از علاقه به زیستن نیست. در این روزها اگر فقط مرگ و بدبختی و رنج احاطه‌مان کرده است؛ کسی را جز خودمان نباید مقصر بدانیم، زیرا این ما هستیم که هنوز هم علل این بدبختی‌‌ها را از بین نبرده‌ایم و زمین را به اقامتگاهی آرام و سعادت بار برای انسان _ این چشم و چراغ جهان _ تبدیل نکرده‌ایم. چنان باید زندگی کنیم تا بتوانیم به یاری سعادت‌های همین لحظه، همه خلا بیکران خاموشی را پر کنیم…

نقد کتاب گذر از رنج ها

 قهرمانان اصلی کتاب گذر از رنج ها، چهار روشنفکر هستند. چهره‌های داستانی و رویدادهایی که این چهره‌ها در آن دخیل‌اند و با حس روانشناسی بسیار عمیقی بررسی شده‌اند؛ در حالی که نویسنده،‌ در صحنه‌ پردازی‌هایی بس موفق، روسیه ی در حال جنگ و ستونهای ممتد سربازان رهسپار کارزار و میلیون‌ها جسد را به ما نشان می‌دهد.

در این صحنه‌ آرایی است که شخصیت مردی شاخص می‌ شود که با دفاع از عشق خود با تمامی عصر خویش به پیکار برمی‌ خیزد. این کتاب به واقع پر از تحرک و عمل است  وبه دریایی  گاه توفنده و مهارناپذیر وگاه آرام و موزون شبیه است . گذر از رنج ها گاهواره ی آفتاب و آغوش مهربان امید و افق های بازاینده است.

تعداد بازدید: 2,086 بار

Aleksey%20Nikolayevich%20Tolstoy%20 %D8%A2%D9%84%DA%A9%D8%B3%DB%8C%DB%8C%20%D9%86%DB%8C%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%88%DB%8C%DA%86%20%D8%AA%D9%88%D9%84%D8%B3%D8%AA%D9%88%DB%8C

عنوان کتاب: گذر از رنج ها (دوره سه جلدی)

نویسنده: آلکسیی نیکولایویچ تولستوی

مترجم: سروژ استپانیان

تعداد صفحات کتاب: 434 ، 457 و 554 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.5 ، 6.2 و 7.6 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 3 روز قبل
تعداد بازدید: 84
کتاب چراغها را من خاموش میکنم که بیش از هشتاد و هشت بار تجدید چاپ شده است، اثر نویسنده‌ای به‌نام زويا پيرزاد است. این رمان درمورد زندگی چند خانواده‌ی ارمنی ساکن آبادان در دهه‌ی ۴۰ است...
بروزرسانی: 15 ساعت قبل
تعداد بازدید: 9510

یک پاسخ

  1. مطالبی که درمورد نویسنده کتاب نوشته اید درست نیست، به اشتباه درباره تولستوی دیگر نوشته است نویسنده گذر از رنجا آلکسی تولستوی است که در قرن نوزدهم میزیسته و 8 سال پیش از تولد آلکسیی نیکولایویچ تولستوی فوت شده.. همانطور که لف تالستوی هم شخصیتی دیگر است.
    درهرحال ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *