من او

آخرین ویرایش: 4 هفته قبل
من او (nbookcity.com)

دانلود کتاب من او

رمان من او داستان عشق است؛ داستان عشقی زمینی. عشق علی فتاح نوه‌ی حاج فتاح، تاجر قند، به دختر کلفت خانه، مهتاب.

داستان عشقی است که در گام‌ زدن در مرز عرفان، به عشق آسمانی پیوند می خورد تا دو دلداده بدون تن، شهید شوند و در آسمان‌ها به یکدیگر بپیوندند. این کتاب، داستان یک تاریخ است، تاریخی که از سال 1312 و دوره رضاشاه آغاز می شود و در یکی از محله‌های پایین شهر تهران، یعنی خانی آباد روایتش را آغاز می کند. روایت مردم ساده گذرها و لوطی گری‌های اکنون دیگر فراموش شده. روایت درویش های چاووشی خان و حرمت نان و نمک و نقش آفرینی اصلی مسجد محل.

روایت ارباب و رعیت‌ها؛ فقیر و غنی؛ روایتی از رنگ خاکی خانه‌های ساده تا صفای سبز دل آدم‌ها. رمان من او، دقیق و بی نقص آدرس می دهد و مو لای درز نشانی هایش از کوچه پس کوچه‌ها نمی رود. سال‌ها، سال‌های از راه رسیدن ترقی خواهی حکومت است و چادر از سر زنان برداشتن سر یکی از همین پیچ‌های تاریخ؛ سال‌های کلاه پهلوی و اتول‌های پردود تازه از راه رسیده. و خانی آباد همان محله‌ای است که از روایت اربابش تا رعیت و نوکر و کلفتش دو قدم بیشتر راه نیست.

خلاصه کتاب

رمان من او، قصه ماجرایی است عاشقانه از فرزند یکی از خانواده‌های اصیل و قدیمی تهرانِ دهه 1310-1320 خورشیدی. عشق فرزند خانواده‌ای ثروتمند، خانواده فتاح، به دختر خانواده‌ای که خدمتکاری این خانواده را می کنند. در اینجا نکته مهم این است که نگاه شخصیت اول داستان و کسی که او را تربیت کرده، ناشی از نگاه امیرخانی به اخلاق، بسیار انسانی است.

امیرخانی باز هم نشان می دهد که ارزش انسان، خواه ثروتمند مثل خانواده فتاح، یا مثل خانواده اسکندر، از نظر سطح مالی نسبتا فقیر، به انسانیت اوست و نه میزان ثروتش و این باور را امیرخانی نه در قالب کلمات و عبارات مستقیم که در رفتار و رویه خانواده فتاح به خواننده منتقل می کند. تم اصلی اثر قصه ی عشق علی و مهتاب است که با سیاست و عرفان نیز در هم می آمیزد. نویسنده در جایی از کتاب، به استقلال الجزایر اشاره می کند و به گونه ای آن را در کنار انقلاب ایران می گذارد.

در خلال داستان شخصی به نام درویش مصفطی حضور دارد که به نوعی نمادی از حقیقت، آگاهی و دانایی است، و به علی فتاح در هنگام سردرگمی کمک می کند. دو راوی در داستان حضور دارند، یکی خود رضا امیرخانی است و دیگری قهرمان داستان (علی فتاح) و این دو ماجراهای زندگی علی فتاح را از کودکی تا لحظهٔ مرگ / ازدواج، روایت می کنند. داستان کتاب من او در سال های پیش از انقلاب می گذرد و نویسنده توانسته است به خوبی از پس توصیف تهران آن زمان و لحن مردم آن دوره بر بیاید.

بخشی از متن

گذر لوطی صالح، گذر کریم رود! این یکی را از خودمان درآورده بودیم. کریم کنار بازارچه تنگش گرفته بود، به ما گفت آن طرف را نگاه کنید. تا ما سرمان را برگرداندیم، بی رودربایستی شلوارش را کشید پایین. لنگ و پاچه ی نی قلیانی اش را بیرون انداخت و کنار راسته ی ماست فروش های شاه پور شاشید. بعد هم گفت: «به قاعده ی یک رودخانه راحت شدم!» از آن به بعد به آن جا می گفتیم گذر کریم رود!

نمی دانم، اما شنیده ام بعدها این قضیه زبان به زبان گشته و بقیه هم بدون این که بدانند، به آن جا می گویند کریم رود! خدا را چه دیده ای، شاید هم فرداروز یک هیأت بلندپایه از محققین ثابت کنند که قدیم ها از این جا رودخانه ای می گذشته به نام «کریم رود». خیلی ها هستند که سرشان درد می کند برای همین حرف ها. بگردند و از میان تاریخ، حرف در بیاورند، انگار نمی دانند که همه چیز در گذر است.

نقد رمان من او

رمان من او را می شود به پرواز یه هواپیما تشبیه کرد! شاید در ابتدا که شروع می کنی به خواندن خسته بشی و حتی منصرف! ولی بعد از گذشت چند فصل تازه می فهمی واقعا ارزش خواندنش رو داره.

شاید در حالت کلی بشه گفت داستان حول محور حدیث «من عشق و عف ثم مات ….» می چرخه و سخنان درویش مصطفی هم نکات تکمیلی و تفسیری این حدیثه. از طرفی هم میشه گفت تصویرسازی از حکومت رضا شاه و چگونگی شکل گیری انقلابه چون بعضی جاها به سید مجتبی (نواب صفوی) و تشکل فداییان و … اشاره کرده (هر چند توضیح مفصل نیست)

به نظر من رمان من او، کتاب عالی ای هست و تاثیر خوبی هم می تونه روی خواننده داشته باشه.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 24,628 بار

Reza%20Amirkhani%20 %D8%B1%D8%B6%D8%A7%20%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%DB%8C 1

عنوان کتاب: منِ او

جز برترین آثار داستانی ایران

نویسنده: رضا امیرخانی

تعداد صفحات کتاب: 334 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 34.36 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

در رمان تاریخی حاضر، تنها راه مادلین رفتن به صومعه است. در آنجا او به راهبه لا تورنو منصوب می شود که شیاطین را می بیند و به زودی توسط تفتیش عقاید به بدعت متهم می شود. اما مادلین دید در شب هم دارد...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 257
این رمان داستان خانواده‌ای است که خودشان فکر می‌کنند خانواده‌ای معمولی هستند. اما همه چیز در شبی که استلا دیر به خانه برمی‌گردد، تغییر می‌کند. یک شب استلای هجده ساله دیر به خانه برمی‌گردد و فردا به...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 302

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *