وقتی از عشق حرف می زنیم

آخرین ویرایش: 9 ماه قبل
وقتی از عشق حرف می زنیم (nbookcity.com)

دانلود کتاب وقتی از عشق حرف می زنیم

کتاب وقتی از عشق حرف می زنیم مجموعه‌ای از گزیده‌ی داستان های ریموند کارور است.

نام کتاب نیز از نام یکی از مطرح‌ترین داستان های کارور برداشته شده است. سبک نوشتار کارور و بن‌مایه های آثار او معمولا مانند عناصر سازندهٔ آثار ارنست همینگوی، آنتوان چخوف و فرانتس کافکا است.

همچنین او را تأثیر پذیرفته از آثار ایساک بابل، فرانک اوکانر و و. اس. پریچت برشمرده اند. با وجود این، به نظر می‌رسد بیشترین تأثیر پذیری او از جانب چخوف باشد که انگیزهٔ او برای نوشتن داستان کوتاه «پیغام» باشد. این داستان که یکی از آثار مربوط به اواخر عمر کارور است، آخرین ساعات زندگی چخوف را به تصویر می کشد.

خلاصه کتاب

وقتی از عشق حرف می زنیم از چه حرف می‌زنیم، نام داستان کوتاهی از ریموند کارور است که بر روی مجموعه داستان او نیز گذاشته شده است. این کتاب دومین کتاب مهم کارور است. این چاپ از زیر دست گوردون لیش، ویراستار برجسته امریکایی، گذشت و وی داستان‌های کوتاه آن را ویرایش اساسی کرد. کتاب حاضر، به برداشت شخصیت‌های این داستان از عشق می‌پردازد. روایت با شب‌نشینی دو زوج آغاز می‌شود:

یکی مرد راوی و همسرش لورا و دیگری ترزا و همسرش مل. ترزا که تری صدا زده می‌شود، از زندگی مشترک پیشینش با مردی که قبل از مل با او آشنا شده بود، می‌گوید. او تعریف می‌کند که این مرد «از بس عاشقش بوده»، مچ پای او را می‌گرفته و در خانه به این سو آن سو می‌کشانده:  در حالی که سرم مدام به اثاثیه می‌خورد، می‌گفت، دوستت دارم! دوستت دارم! تری سپس می‌پرسد:

آدم با چنین عشقی چه باید کند؟ مل، همسر تری معتقد است که این چرند محض است: این که نشد عشق! داستان که جلو می‌رود، مل که پزشک متخصص است، تعریف می‌کند که یک شب، زن و شوهر کهنسالی را به اورژانس می‌آورند و در حالی که تصادف سختی را پشت سر گذاشته بودند و امید به نجاتشان بسیار کم‌ بود، آن‌ها تاب می‌آورند اما مل مدتی بعد می‌فهمد پیرمرد بر روی تخت بیمارستان و زیر گچ و باندپیچی افسردگی گرفته است…

نام این داستان ابتدا «مبتدی‌ها» بود که پس از ویرایش کتاب به وقتی از عشق حرف می زنیم از چه حرف می‌زنیم تغییر پیدا کرد. نام این داستان را در زبان فارسی مترجمین مختلف با اندکی تفاوت ضبط کرده اند.

معرفی ریموند کارور

ریموند کارور جونیور نویسندهٔ داستان های کوتاه و شاعر امریکایی بود. او یکی از نویسندگان مطرح قرن بیستم و همچنین یکی از کسانی شمرده می شود که موجب تجدید حیات داستان کوتاه در دههٔ ۱۹۸۰ شده اند. پیشهٔ کارور به عنوان نویسنده به داستان های کوتاه و شعر اختصاص یافته بود.

موضوعات و ایده های آثار او مثل همین کتاب وقتی از عشق حرف می زنیم که عموما بر تجربه های کارگری تمرکز دارند به وضوح انعکاسی از زندگی خودش هستند. همین مسئله را می توان در مورد بن مایه های مکرر اعتیاد به الکل و بازپروری از آن که در آثار وی موجود است، مطرح کرد.

بخشی از متن کتاب

در صفحه 112 کتاب وقتی از عشق حرف می زنیم آمده: مل گفت «هر کدام از ما واقعاً از عشق چی میدانیم ؟ به نظر من در مورد عشق ماها تازه اول راهیم .می گوییم عاشق هم هستیم و هستیم، در این شکی نیست. من تری را دوست دارم و تری هم من را دوست دارد. شما دو تا هم همدیگر را دوست دارید. حالا فهمیدید که منظور من کدام نوع عشق است.

بله، عشق جسمانی، یعنی آن میلی که آدم را به طرف یک شخص خاص سوق می دهد و همینطور عشق به وجود یک انسان دیگر، می شود گفت به ذات آن شخصی، عشق شهوانی و خب بگیریم عشق احساسی، یعنی محبت کردن هرروزه به یک آدم دیگر. اما گاهی اصلاً سردرنمی آورم که چطور زن اولم را هم دوست داشتم. اما دوستش داشتم. میدانم که داشتم. پس لابد از این نظر مثل تری هستم. مثل تری و اد.»

کمی توی فکر فرو رفت و ادامه داد «یک وقتی فکر می کردم زن اولم را بیشتر از جانم دوست دارم. اما حالا دیگر حالم ازش به هم میخورد. واقعاً به هم میخورد. این را چطور می شود توجیه کرد؟ چی بر سر آن عشق آمده؟ سؤال من این است که چی بر سرش آمده؟ کاش یکی حالیم می کرد.

نقد کتاب وقتی از عشق حرف می زنیم

ریموند کارور داستان‌ نویس معاصر آمریکایی که در ایران در نزد اهل ادب چهره‌ای شناخته شده است در داستان‌های کتاب وقتی از عشق حرف می زنیم همواره با نگاهی ریزبین و جزئی‌نگر به محیط اطراف و اجتماع پیرامون خویش نظر می‌کند. اهمیت و شهرت روز افزون کارور بی‌گمان از آن روست که وی در آثار داستانی خود توانسته به ریزترین و کوچک‌ترین حوادث روزمره نفوذ کند و این نفوذ و عمق نگاه گاه حتا به پنهانی‌ترین زوایای روح خوانندگان آثارش سایه می‌اندازد.

از سوی دیگر ریموند کارور در کتاب‌هایش به تعبیری «آینه تمام نمای آمریکای معاصر است» او تصویرگر عشق‌های ناکام و استیصال در روابط عاطفی انسان‌هاست. مجموعه حاضر تعدادی از مهم‌ترین داستان‌های این نویسنده را دربرمی‌گیرد. داستان‌هایی که بیش از هرچیر بیانگر «نوع نگاه کاروری» می‌باشد. و دریچه‌ای است تا خوانندگان فارسی زبان با جهان داستانی او بهتر و بیش تر آشنا گردند.

اگر شما هم از طرفداران این نویسنده معروف و پرطرفدار هستید، کتاب وقتی از عشق حرف می زنیم برای شماست.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 1,193 بار

Raymond%20Carver%20 %D8%B1%DB%8C%D9%85%D9%88%D9%86%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%B1 1

عنوان کتاب: وقتی از عشق حرف می زنیم

مجموعه داستان های کوتاه

نویسنده: ریموند کارور

مترجمان: پریسا سلیمان زاده و زیبا گنجی

تعداد صفحات کتاب: 240 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 15.8 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این کتاب دو داستان با موضوع دفاع مقدس دارد. پایگاه سری داستان موشک‌باران شهرهای ایران است. از پایگاهی که معلوم نیست کجا قرار دارد شهر موشک‌باران می‌شود. گروهی متخصص و کاربلد از بچه‌های رزمنده...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 347
روث ور با تمسک به اتفاقاتی غیرمنتظره، پیچش‌هایی که لرزه بر اندام می‌اندازد و فضایی که از قرار معلوم، به‌اندازه‌ی زیباییِ عجیبش، ترسناک هم هست، داستانِ مهیجِ دیگری به نام زنی در کابین 10 خلق کرده است...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 1695

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *