رویای آدم مضحک

آخرین ویرایش: 11 ماه قبل
رویای آدم مضحک (nbookcity.com)

دانلود کتاب رویای آدم مضحک

از ویژگی داستان‌های کتاب رویای آدم مضحک، روایت دقیق، توصیفات طولانی و کامل و شخصیت‌ پردازی‌های منحصربه‌فرد است.

بی‌شک نام فئودور داستایفسکی در فهرست نویسندگان بزرگ جهان قرار دارد. برای تعریف و تمجید از آثار او کافی است نام چند شاهکار او را به زبان آورد. نگاه اجتماعی و فلسفی این نویسنده به‌ویژه به انسان‌ها نه‌تنها در رمان‌های فاخرش بلکه در داستان‌های کوتاه او هم هویداست.

داستایفسکی تحصیلات روانشناسی نداشته اما واکاوی او از آدم‌های جامعه به‌قدری دقیق و ظریف در داستان‌هایش بیان شده‌اند که توجه همگان را به آثار او جلب کرده است. کتاب پیش رو مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه از داستایفسکی است که روایت‌های متعددی از آدم‌ها برای خوانندگان دارد. این کتاب از 7 داستان کوتاه تشکیل شده که هرکدام از آن‌ها مربوط به دوره‌ای از زندگی نویسنده است.

خلاصه کتاب

در بررسی آثار هنرمند گران‌سنگی مانند داستایفسکی معمولاً به سراغ آثار بزرگ او می‌روند، اما در آثار کوتاه او می‌بینیم که تمامی جهان داستایفسکی با وضوحی خیره‌ کننده و درخششی گوهرآسا بازتاب می‌یابد. داستان‌های مجموعه‌ی رویای آدم مضحک به دوره‌های مختلفی از فعالیت ادبی نویسنده تعلق دارند. داستان‌های «آقای پروخارچین» و «پولزونکوف» تلاش نویسنده را برای ایجاز در بیان نشان می‌دهد.

در «دزد شرافتمند» برای نخستین‌بار با ایده‌ای روبه‌رو می‌شویم که بعداً در جنایت و مکافات پرورش می‌یابد. «درخت کریسمس و ازدواج» شاید از لحاظ هنری کامل‌ترین داستان داستایفسکی در دوره‌ی اول نویسندگی‌اش باشد. «ماری دهقان» شرحی واقعی از زندگی داستایفسکی در زندان است. داستایفسکی در پوشش طنزِ داستان «کروکودیل» به جریان‌های غرب‌گرا و علم‌پرستان حمله می‌کند.

داستان همنام با عنوان کتاب، با سرگردانی راوی در خیابان های سن پترزبورگ آغاز می شود. راوی به این فکر می کند که چطور همیشه «آدمی مضحک» بوده و همچنین، چطور اخیراً فهمیده است که دیگر هیچ چیز واقعاً برایش اهمیتی ندارد. همین افکار باعث می شوند که او به فکر خودکشی بیفتد. سپس مشخص می شود که او ماه ها قبل، تفنگی را به منظور شلیک به سر خود، خریده بوده است.

با این وجود، ملاقاتی تصادفی با دختری جوان، باعث می شود که شخصیت اصلی داستان به سفری پا بگذارد که در طول آن، جوانه ای ظریف از عشق به جهان پیرامون و سایر انسان ها در قلب او شکوفا می شود. در داستان «رویای آدم مضحک» با داوری نهایی داستایفسکی درباره‌ی انسان روبه‌رو می‌شویم.

بخشی از متن کتاب

با آن ضربه ها شتر هم از پا در می‌آمد اما آنها میدانستند که این هرکول به این آسانی ها نمی‌میرد و به خاطر همین هم با خیال راحت کتکش می‌زدند. وقتی برگشتم دیدم که گازین در گوشه ای از طرف دیگر خوابگاه، بیهوشِ بیهوش و عین مرده ها روی تختخوابی افتاده است. پوستینی رویش انداخته بودند و همه ساکت از کنارش رد می‌شدند و همه هم می‌دانستند که حتی با چنین ضربه های مهلکی بدبیاری است اگر زنده نماند و صبح روز بعد از جایش بلند نشود.

رفتم جای خودم روبه روی پنجره ای که میله‌های آهنی داشت، طاقباز دراز کشیدم، چشم‌هایم را بستم و دست‌هایم را زیر سرم گذاشتم. دوست داشتم این شکلی دراز بکشم چون هیچکس نمی‌آمد مزاحم آدم خوابیده بشود، و در عین حال میشد به رؤیا رفت و فکر کرد. اما به رؤیا رفتن برایم سخت بود. قلبم بیقرار می‌تپید و کلمات م- سکی هنوز در گوشم طنین می انداخت: از این اراذل و اوباش متنفرم. اما یادآوری این صحنه ها چه فایده ای دارد؟

هنوز هم بعضی شبها خواب آن صحنه ها را می‌بینم ولی هیچ کدام از خواب هایم این قدر دلم را به درد نمی‌آورد. شاید همه ی شما بدانید که من تا به امروز درباره ی زندگی ام در زندان مطلبی ننوشته ام. خانه ی مردگان را پانزده سال پیش از زبان یک آدم خیالی نوشتم که مثلاً زنش را کشته بود. ضمنا جالب است بدانید که خیلی‌ها بعد از چاپ آن کتاب گمان می‌کرده اند که خود من به جرم قتل همسرم به سیبری تبعید شده بودم.

کم کم اطرافم را فراموش کردم و غرق در خاطرات شدم. در دوره ی چهار ساله ی حبسم مدام گذشته ام را به یاد می‌آوردم و انگار زندگی ام را بار دیگر در خاطراتم می‌زیستم. این خاطرات خودشان به سراغم می آمدند. کمتر پیش می آمد که من به اختیار خودم خاطراتم را زنده کنم. از نقطه ای شروع میشد…

نقد کتاب رویای آدم مضحک

داستایفسکی این داستان ها را سال‌ها بعد از نوشتن آثار بزرگش همچون جنایات و مکافات و قمارباز نوشته است. به همین دلیل می‌توان پختگی و رشد قلم نویسنده را هم در خلل داستان‌های این مجموعه که درنهایت به رویای آدم مضحک ختم می‌شود را حس کرد.

با اینکه موضوع داستان ها با یکدیگر تفاوت دارند اما نبوغ و هنر داستایفسکی در لایه‌های پنهان هر اثر امری است اجتناب‌ ناپذیر. برای افرادی که علاقه‌مندند به سبک آثار داستایفسکی به ویژه داستان‌های کوتاه او و تکامل نبوغ داستان‌ نویسی‌اش گذری داشته باشند، انتخاب این کتاب مناسب است.

در بعضی از داستان‌های این مجموعه مثل داستان کروکودیل زبان طنز نویسنده نقطه‌ی قوت محسوب می‌شود. عنصری که شاید کمتر در آثار دیگر او باشد. لازم به ذکر است که داستان‌ها خاصیت به هم‌پیوستگی ندارند و خواننده می‌تواند هرزمانی برای خواندن یکی از داستان‌ها به کتاب رجوع کند.

کتاب رویای آدم مضحک مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه از داستایفسکی است که روایت‌های متعددی از آدم‌ها برای خوانندگان دارد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 389 بار

Fyodor%20Dostoevsky%20 %D9%81%DB%8C%D9%88%D8%AF%D9%88%D8%B1%20%D8%AF%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%81%D8%B3%DA%A9%DB%8C 17

عنوان کتاب: رویای آدم مضحک

(رویای مردی مسخره)

هفت داستان کوتاه

نویسنده: فئودور داستایفسکی

مترجم: رضا رضایی

تعداد صفحات کتاب: 199 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 21.37 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

نویسنده با صدای بلند پرصلابتش و با دنیای از اطلاعات که پشتوانه ی موفقیت او هستند، به ما می گوید که تلاش های برندسازی به شکل و شیوه های گذشته، از دور خارج شده اند و پوچ‌و بی‌مایه هستند...
بروزرسانی: 10 ماه قبل
تعداد بازدید: 87
طرح داستان کتاب محافظان متأسفانه بر اساس یک داستان واقعی بنا شده و مربوط به یک زندانی تگزاسی به اسم جو برایان است. جو سی سال پیش به خطا، به جُرم قتل زنش محکوم شد؛ جنایتی...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 338

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *