فرشته سکوت کرد

آخرین ویرایش: 10 ماه قبل
فرشته سکوت کرد (nbookcity.com)

دانلود کتاب فرشته سکوت کرد

کتاب فرشته سکوت کرد را می‌توان یکی از نخستین رمان‌های هاینرش بل دانست.

او این کتاب را بین سال‌های 1949 و 1950 نوشت اما این کتاب تا سال‌ها بعد از مرگش منتشر نشد. شش سال بعد از مرگ هاینریش بل، ناشرین مختلف به دنبال آثار منتشر نشده از این نویسنده برنده نوبل ادبی بودند تا در نهایت در سال 1992 اولین نسخه از این اثر منتشر شد.

ماجرای این کتاب در روز تسلیم شدن آلمان در سال ۱۹۴۵ آغاز می شود و روایت سربازی است که از جنگ فرار کرده و به شهر ویران شده خود باز می گردد. قهرمان داستان که هانس نام دارد در شهر به دنبال نان و سرپناه است و… در قسمتی از کتاب به دوران جنگ هم اشاره می شود اما کتاب به هیچ وجه روایت خود جنگ نیست، بلکه روایت زندگی پس از جنگ است.

خلاصه کتاب

این رمان چونان سرچشمه‌ای نیرومند خاطرات بُل را نمایان می‌سازد. او در کتاب فرشته سکوت کرد هستی انسان را در نقطه‌ صفر نشان می‌دهد؛ یک سرباز جعلی و گریخته از جنگ به شهر بمباران شده‌ خویش بازمی‌گردد و در حین جستن نان، یافتن سرپناه و برای دیدن انسان، ماجراهای موازی زیادی از زندگی چندین نفر که انگار سرنوشتی تنیده در هم دارند، روایت می‌شود. بسیاری این رمان را کلیدی برای فهم دیگر آثار هاینریش بل همچون «عقاید یک دلقک» می‌دانند.

اثر حاضر با ساختاری بدیع و با زبانی روان نوشته شده است و در روایتی عاشقانه چند حادثه غریب را با هم پیوند می‌دهد. بُل ما را با دستی آرام، آهسته و تا حدودی دهشت‌انگیز تا آخرین زوایای تنهایی بشر می‌کشاند، انسان‌هایی که فقط زنده‌اند. از این کتاب بیش از این‌ها هم می‌توان فهمید، چیزهایی که در آثار قبلی او هم دیده‌ایم. این کتاب را امروز هم می‌توان خواند یا بهتر بگوییم حتماً باید خواند!

رمان فرشته سکوت کرد بر موضوعات، مسایل، مایه‌ها و سیماهایی تکیه دارد که بل در آثار بعدی‌اش به آن‌ها روی کرده و به بسط و گسترش‌شان پرداخته است. رمان پیش رو در میان همه‌ی آثار او به‌نوعی نقش کلیدی دارد. هاینریش بل با این کتاب زنجیره‌ی رمان‌های دورانی را می‌آغازد که در مجموع وقایع‌نگاری ادبی آلمان پس از جنگ هم به‌ شمار می‌رود.

بخشی از متن کتاب

فیشر پرده را به کناری زد و مجسمه‌ی مریم را بر انبوهی از کتاب‌های کلفت چنان قرار داد که نور از هر سو بر آن می‌تابید؛ لبخندی زد و خودش را از این‌که تا به‌حال از وجود آن بی‌خبر بوده، سرزنش کرد. این تندیس سال‌های سال در کلیسایی بود که فقط یک ربع ساعت با منزلش فاصله ‌داشت و او هیچ اطلاعی از آن نداشت. مجسمه در انبار کلیسا و میان ظروف کُندر و سایر ظرف‌های بی‌معنی دوران روکوکو و شماری از تندیس‌های بی‌مقدار گچی پنهان بود. این مریم ‌کوچک و جذاب قرن پانزدهم بی‌نهایت گران بود و داشتنش مایه‌ی مسرت خاطر.

او که خود را سعادتمند می‌دید، تبسمی کرد و برای نخستین‌بار به این نتیجه رسید که حتماً پایه‌ی اصلی مذهب بر تقدیس از مریم استوار بوده که مردم به ‌آن رو آورده‌اند؛ نیایش شیرین و عجیبی که او تا به حال بی‌آن‌که دلیلی داشته‌باشد از آن نفرت داشته… مجسمه‌ای که او اینک در برابر خود داشت با رنگ‌های سرخ و زرین و در آن نور دل‌انگیز از سادگی شگرفی برخوردار بود. این سیمای واقعاً دخترانه هم زیبا بود و هم مادرانه. او هرگز مجسمه‌ای از مریم ندیده‌بود که این سه ویژگی را یک‌جا داشته‌باشد و در عین‌حال کشش دردآلود آن نه دوشیزگی را از ریخت بیاندازد، نه زیبایی و نه مادر بودن را.

آری، درد و ویژگی‌های سه‌گانه‌ای که او از موعظه‌های کلیسایی می‌شناخت هرگز این چنین تجسم نیافته‌بود. اکنون گرچه فیشر تمایلی به احساس اغراق‌آمیز نداشت، این اثر زیبای هنری در میان سایر آثار گنجینه‌اش برای او جلوه‌ای خاص داشت. این تکه چوب زیرفون کنده‌کاری شده که به بزرگی یک دایرة‌المعارف هم نبود، از میان ویرانه‌های انبار کلیسا به‌دست آمده‌بود و رنگ‌های پرشکوه و عمیق و طلایی‌اش اندکی خراش برداشته‌بود. میز تحریر را آهسته دور زد و از هر سو به مجسمه نگاهی کرد. هیچ اشتباهی در آن به‌چشم نمی‌خورد و هیچ‌گونه اغراقی در تجسم، زیبایی طبیعی، طرح لباسی، حالت دست‌ها، خمیدگی گردن و غرور عجیب و فروتنانه‌ای که مریم با آن سر و گردن خویش را نگه‌می‌داشت، دیده نمی‌شد.

نقد کتاب فرشته سکوت کرد

هاینریش بل کتاب فرشته سکوت کرد را در نقد کم‌رنگ شدن بعد انسانی زندگی در آلمان بعد از جنگ جهانی دوم نوشته است. آثار روانی بعد از جنگ جهانی دوم چنان قدرت‌مند بود که کتاب‌های زیادی در این مورد نوشته شدند. مشکلاتی مانند افسردگی، رخوت، غم، خشم، و فراموشی اخلاقیات تعدادی از مشکلات روانی‌ای بودند که بعد از جنگ جهانی دوم گریبان‌گیر مردم آلمان شد. جامعه‌شناسان، فیلسوفان و روانشناسان بسیاری بعد از این اتفاق به دنبال راه حلی برای این مشکلات بودند.

محل نگه‌داری دست نوشته‌ی این رمان، بایگانی تاریخی شهر کلن آلمان است و متن تایپ شده‌ی آن که شمال 116 صفحه است با شماره‌های مسلسل و فصول یک تا هجده مشخص شده است. علاوه‌بر این یک ضمینه‌ی سه صفحه‌ای هم به فصل هجدهم پیوست است. متون تایپ‌شده‌ی ابتدایی دارای اغباط و سهل‌انگاری‌هایی بودند و برخی ناهماهنگی‌ها دیده می‌شد که تا حدود زیادی از عدم پیوستگی کار نگارش می‌گرفت.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 439 بار

Heinrich%20B%C3%B6ll%20 %D9%87%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%B1%DB%8C%D8%B4%20%D8%A8%D9%84

عنوان کتاب: فرشته سکوت کرد

نویسنده: هاینریش بل

برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات سال 1972

مترجم: سعید فرهودی

تعداد صفحات کتاب: 144 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 11.26 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

اگر بخواهی می‌توانم به یکی از بچه ها بگویم که از هیزل موقعی که همین روزها می‌رود خانه سالیوان عکس بگیرد. من دوست ندارم کسی فکر کند دروغگو هستم. در صورتی که بخواهی با من...
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 149
در «دخمه استخوان ها»، نور طلایی و اغواگر پاریس، جای خود را به تاریکی و سکوتی وهم انگیز می دهد. هم «کاس» و هم بهترین دوستش، «جیکوب»، بلافاصله متوجه نیروی عجیب موجود در دخمه می شوند...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 398

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *