فقر احمق می کند

آخرین ویرایش: 4 هفته قبل
فقر احمق می کند (nbookcity.com)

دانلود کتاب فقر احمق می کند

نویسندگان کتاب فقر احمق می کند به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که فقر (کمیابی) چه تاثیری بر تصمیمات انسان می‌گذارد.

نویسندگان بر این باورند که فقر، اعم از کمبود مالی، کمبود زمان، کمبود خود-مهاری، کمبود تمرکز و… باعث می‌شود که مسائل نیازمند رسیدگی فوری -با هر درجه از اهمیت- در اولویت قرار بگیرند و فرد نتواند به نیازهای مهم ولی غیرفوری فکر کند. در کتاب حاضر بسیاری از تصمیمات غیرمعقول افراد دچار کمیابی بر اساس این نظریه تفسیر و توجیه شده است. مسائلی مانند نسبی بودن درک افراد از صرفه‌جویی و تاثیر متقابل فقر و ناتوانی نیز در این کتاب مطرح شده است.

نویسندگان راهکارهایی را برای اهمیت بخشیدن به خواسته‌های مهم ولی غیرفوری، مانند پس‌انداز کردن یا حضور منظم در باشگاه، ارائه کرده‌اند. کتاب فقر احمق می‌کند کتابی است که توانسته است نظرات زیادی را به خود جلب کند و به خصوص برای افرادی که دغدغه‌های زیادی دارند به کتابی کارآمد تبدیل شود. نقد و بررسی‌های مختلفی روی این کتاب انجام شده است و بسیاری از بزرگان علم اقتصاد نیز درباره‌ی آن اظهار نظر کرده‌اند.

در مجله‌ی «اکونومیست» درباره‌ی این کتاب آمده است: «نظریه‌ی جامع کتاب درباره‌ی ذهنیت کمبود در نوع خود بسیار تازه است.» همچنین «کس سانتستین» در نیویورک تایمز این کتاب را «فوق العاده درخشان» نامیده است. تعدادی از منتقدان فقر احمق می‌کند را در سیاست نیز تاثیر گذار می‌دانند. تیم آدامز منتقد «گاردین» در این باره گفته است: «خواندن این کتاب برای تمام سیاستمداران در همه جای جهان واجب است.»

کتاب حاضر، مانند بسیاری از کتاب‌های دیگر منتقدانی هم داشته است. برای مثال تیم هارفورد از مجله‌ی «فایننسیال تایمز» این کتاب را «نامتعادل» توصیف کرده است. او در ادامه گفته است: «آنچه در این کتاب در ابتدا سرگرم کننده است و از آزمایش‌های جذابی هم حرف می‌زند در ادامه طولانی، تکراری و گیج کننده است. فصل‌های پایانی کتاب پیشنهادات جالبی درباره‌ی سیاست‌گذاری، مدیریت و خودیاری ارائه می‌کند ولی اغلب این پیشنهادات ناپخته‌اند و کارایی لازم را ندارند.»

خلاصه کتاب

کتاب فقر احمق می کند کتابی مشترک از سندهیل مولاینیتن و الدار شفیر است. تمرکز این کتاب بر تاثیر کمیابی‌ها در ذهن انسان و سلب قدرت تصمیم‌گیری صحیح از او است. منظور از کمیابی در این کتاب «برخورداری از چیزی کمتر از مقداری است که فکر می‌کنی نیاز داری».فرقی نمی‌کند رئیس یک شرکت باشید با ده ها پروژه عقب افتاده،، کارگر یک کارخانه باشید با مضیقه مالی یا زنی خانه‌دار که رژیم گرفته است. در هر صورت شما دچار کمیابی هستید.

یک مدیر با ده‌ها پروژۀ عقب‌افتاده، یک کارگر ساده با کوهی از بدهی و یک خانم خانه‌دار که درگیر رژیم‌گرفتن است چه شباهتی با هم دارند؟ این افراد همه دچار کمیابی‌ اند. یکی زمان کافی ندارد، یکی بی‌پول است و دیگری نیز کالری‌هایش را محدود کرده. کمیابی به شکلی اعجاب‌آور ذهن همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مولاینیتن و شفیر، متکی به آخرین یافته‌ های علوم رفتاری و اقتصاد، تبیین می‌کنند که چطور ابعاد مختلف زندگی ما تحت تأثیر ذهنیت کمیابی است؛ همچنین آن‌ها توضیح می‌دهند که چطور سازمان‌ها و تک تک افراد می‌توانند کمیابی را مهار کنند تا به موفقیت و رضایت بیشتری دست یابند. همان‌طور که تِیلر برندۀ نوبل اقتصاد ۲۰۱۷ می‌گوید، این کتاب از نظر علمی بی‌بدیل و از نظر روایی بسیار خواندنی و سرگرم‌ کننده است.

بخشی از متن کتاب

کمیابی باعث می‌َشود همه مؤلفه‌های پهنای باند دچار افت شوند؛ کمیابی تیزبینی‌مان را کاهش می‌دهد، افکار نوآورانه‌مان را کمتر می‌کند و باعث می‌شود کنترل کمتری روی خود داشته باشیم. کمیابی باعث تونل‌زنی می‌شود، یعنی تمرکز تک‌بعدی روی مدیریت کمیابی موجود. بنابراین از چیزهای احتمالاً مهم‌تر غافل می‌شویم. البته دیدن چیزهایی که خارج از تونل قرار می‌گیرند دشوارتر، کم‌ارزش دانستن‌شان ساده‌تر و احتمال اینکه از قلم بیفتند بسیار بیشتر است. کمیابی با کشیدن ما به داخل تونل، پهنای باند ما را در تنگنا قرار داده و در نتیجه مانع بروز بنیادی‌ترین ظرفیت‌های ما می‌شود.

پهنای باند ابزاری است برای اندازه‌گیری ظرفیت محاسباتی ما، توانایی ما در توجه، در اتخاذ تصمیم‌های مناسب، در پیگیری برنامه‌ها و در مقاومت در برابر وسوسه‌ها. اعتقاد نداریم که آدم‌های فقیر پهنای باند کمتری دارند، کاملاً برعکس؛ به نظر ما هر انسانی که در شرایط فقر قرار گیرد، پهنای باند مؤثر کمتری در اختیار خواهد داشت. چیدمان زندگی ثروتمندان مانند لانه‌ُسازی زنبورهای وحشی (گِل زیاد) است؛ سردستی، ناکارآمد و با جای خالی ولی چیدمان فقرا مانند زنبورهای عسل (موم کم) است؛ با دقت و بدون هیچ‌گونه جای خالی!

فقرا در شناسایی ارزش یک دلار متخصص هستند و فقیربودن باعث می‌شود افراد عادی در حوزه اقتصاد عملکرد بهتر از اقتصاددانان متخصص داشته باشند. سوگیریِ به‌اکنون می‌گوید بهای ارزش‌گذاری بیش‌ازاندازه‌ی منافعِ آنی، از دست دادن منافع آتی است. به همین دلیل است که پس‌انداز، رفتن به باشگاه و زودپرداختن مالیات دشوار است. ژانگولربازی پیامد طبیعی تونل‌زنی است. ژانگولربازی یعنی حرکت مداوم از یک کار فوری به کار فوری بعدی. زمانی که تونل می‌زنیم مسائل را به شکل مقطعی و موقتی حل می‌کنیم. اگر ردپای کمیابی را دنبال کنید، در نهایت به فراوانی خواهید رسید؛ رکودی که برآمده از رفتار ما در دوران رونق است.

نقد کتاب فقر احمق می کند

کتاب فقر احمق می کند با گزارشی از زندگی روزانه‌ آغاز می‌شود؛ راوی احساس می‌کند کارهای عقب مانده‌اش زیاد شده و خوانندگان را با خود همراه می‌کند تا ببینند چطور می‌توان از پس تعهدات پیشین برآمد و درعین‌حال آغوش خود را برای تقاضاها و فرصت‌های جدید نیز باز نگه داشت. نویسندگان کتاب به معرفی دو مفهوم مهم پول و زمان می‌پردازند. مدیریت پول و زمان نیازمند مراقبت مداوم است و کسی که در مدیریت این فرایند ناکام بماند بیشترِ ضرب‌الاجل‌ها و سررسیدهای مالی را از دست می‌دهد.

طبق تعریف الدار شفیر و سندهیل مولاینیتن ، کمیابی وقتی به سراغمان می‌آید که از هر چیز، نسبت به مقداری که فکر می‌کنیم نیاز داریم، میزان کمتری در اختیار داریم. آن‌ها توضیح می‌دهند که کمیابی همچون ریسمانی همهٔ معضلات بزرگ جوامع را به هم پیوند می‌دهد.

آن‌ها تأکید می‌کنند که کمیابی به‌دشواری از بین می‌رود، اما در مقابل، مفهومی است که انسان را در خود فرو می‌ برد و تأثیرات مهمی بر رفتار، عواطف و تفکرات بشر دارد.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 5,157 بار

Sandhill%20Molinein%20 %20Eldar%20Shafir%20 %D8%B3%D9%86%D8%AF%D9%87%DB%8C%D9%84%20%D9%85%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%AA%D9%86%20%D9%88%20%D8%A7%D9%84%D8%AF%D8%A7%D8%B1%20%D8%B4%D9%81%DB%8C%D8%B1

عنوان کتاب: فقر احمق می کند (کمبود)

نویسندگان: الدار شفیر و سندهیل مولاینیتن

مترجم: امیرحسین میرابوطالبی 

تعداد صفحات کتاب: 391 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 32.14 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

کسانی که به دنبال تغییر در زندگی خود و رسیدن به موفقیت و اهدافشان هستند از این اثر بهره فراوان خواهند برد. کتاب محدوده صفر می تواند انسانیت را بیدار کند. این کتاب قدرت ساده چهار عبارتِ...
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 5073
در زندگی هر یک از افراد بشر دو راه وجود دارد: راه خوب و بد. اگر بعضی ها راه خوب را انتخاب می کنند برای آن است که راه بد بر اثر کثرت عبور ما بسته است! این سه کلمه جادویی را در روز چندین...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 1810

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *