قلندر و قلعه

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
قلندر و قلعه (nbookcity.com)

دانلود کتاب قلندر و قلعه

کتاب قلندر و قلعه، داستان زندگی شیخ اشراق، شهاب الدین یحیی بن حبش سهروردی از حکما و عرفای بزرگ قرن ششم هجری ایران است.

در سال ۵۸۷ هجری در سن ۳۶ یا ۳۷ سالگی به فتوای علما در حلب کشته شد. اگرچه بسیاری از دیدگاه‌های فلسفی او به زبان ساده در این داستان آمده، اما اساس نوشته راه و رسم سلوکی است که میراث حکما، عرفا و به ویژه فرزانگان ایران باستان است.

سخن نویسنده کتاب

نخستین جرقه‌های نوشتن این کتاب از حدود ۴۰ سال پیش در دلم پیدا شد؛ زمانی که هنوز در حال و هوای عرفان بودم. در آن زمان تصمیم گرفتم که شخصیت‌های عرفانی را به عنوان سرمشق معرفی کنم و ابتدا قصد داشتم بر روی شخصیت و زندگی عین القضات همدانی کار کنم، اما در ادامه حال و هوای شیخ شهاب الدین یحیی سهروردی به سراغم آمد و تصمیم گرفتم بر روی شخصیت شیخ اشراق کار کنم که حاصل آن کتاب قلندر و قلعه شد.

متأسفانه منابع تاریخی چندانی درباره زندگی و شخصیت سهروردی وجود ندارد و تنها آثار معدودی به مکان و نحوه زندگی او اشاره داشته‌اند. در واقع کتاب قلندر و قلعه نتیجه مطالعات من در حوزه عرفان و بهره‌گیری از آثار خود سهروردی است که البته با بکارگیری تخیل داستان نویسی همراه شده است؛ البته این کتاب را نمی‌توان با اصول و مبانی داستان نویسی تطبیق داد، چرا که من داستان نویس نبوده و نیستم، اما زندگی شیخ شهاب‌الدین یحیی سهروردی به صورت شعری در دل و زبان من جاری شد.

خلاصه کتاب

دکتر یثربی که در این اثر وقایع تاریخی و دیدگاه‌های فلسفه سهروردی را به تخیل و فنون نویسندگی خود آمیخته است، اثری درخور توجه نگاشته که با زبانی ساده و گیرا، هم زندگی‌نامه شیخ اشراق را به شیوه‌ای دقیق و قوی و همینطور راه و رسم عارف مسلکانه او را که میراثی ارزشمند برای حکما و فرزانگان پس از خود است، برای خواننده بازگو می کند.

داستان قلندر و قلعه در فضای قرن ششم هجری و با کودکی شهاب‌الدین آغاز می‌شود، زمانی که یحیی در کودکی هر شب خواب می‌بیند که می خواهد پرواز کند ولی برای پرواز یک بال بیشتر ندارد. وقتی که متوجه می‌شود علم و دانش همان بال‌های او برای پرواز هستند، والدین خویش را راضی می‌کند تا برای فراگیری علوم مختلف به شهرهای دیگر سفر کنند. سهروردی در علم‌اندوزی مرزی برای خود متصور نبود. برای یادگیری علوم سفرها و مشقت‌های زیادی را به جان خرید، اما پس از تلاش‌ها و درس‌خواندن‌های بسیارش سرانجام به جایی رسید که ادامه دادن درس خواندن را بی‌فایده دانست و به سمت عرفان و تصوف روی آورد.

در این حین روزی که در حال گذر از آتشکده زرتشتیان بود با مُغ (آتشبان آتشکده‌های زرتشتیان) آشنا شد و در پی هم‌صحبتی با او روحی تازه در حرف‌هایش یافت؛ حرف‌هایی که احساس می‌کرد پیش از مغ از زبان دیگری نشنیده بود.در همان آتشکده با دختر مغ، سیندخت آشنا و شیفته او شد. سیندخت که آینده را از پیش می‌دانست، در اوج لحظه‌های عاشقانه زندگی سهروردی حضور یافت و سمبل زیبایی بر این لحظات عاشقانه شد. البته گاهی با بی‌رحمی با شیخ حکیم داستان برخورد می‌کند، اما روحی لطیف به عمق داستان قلندر و قلعه می بخشد.

بخشی از متن کتاب

شما چرا می خواهید شراب خواری کسی روشن شود؟ پیامبر شما بر کتمان اسرار مومنان چه قدر تاکید کرده است! هرگاه چیزی از اسرار اصحاب به او می گفتند اعتنایی نمی کرد و می گفت: “من برای نقب زدن و رفتن به درون دل مردم دستور ندارم”. او تلاش می کرد که مردم ظاهرا مسلمان باشند و هرگز به اثبات کفر و فساد کسی نمی کوشید. اما برعکس جانشینانش را می بینیم که همه هم و غمشان آن است که کفر و فساد دیگران را اثبات کنند…….من به شما نمی گویم که شراب نخورده ام یا خورده ام!

نقد کتاب قلندر و قلعه

برخی از کتاب‌ها نیرویی مرموز و ناگفتنی در خود دارند، که بعد از اینکه خواندیم و نشاندیمش در کتابخانه، حس می‌کنیم در درون قلب‌مان چیزی پیدا شده، گویا از درون کلمات و جملات آن کتاب نیرویی، فکری، چیزی به روح ما سرایت کرده، حال خوشی داریم و آماده ایم انسان بهتری باشیم. کتاب قلندر و قلعه از آن دست کتاب‌هاست. آقای دکتر یحیی یثربی، این اثر را در باب زندگی شیخ اشراق، سهروردی تألیف کرده، یک زندگی‌نامه‌ی داستانی که به سنت آثار قدیم به سی فصل تقسیم شده و در ابتدای هر فصل دو سه بیت شعر، متناسب با حال و هوای آن بخش از کتاب قرار داده شده.

سهروردی، جوانی بوده که تنها ۳۶ سال عمر کرده. این دوران کوتاه برای ایجاد تحول در تاریخ و فرهنگ یک ملت بیش از حد کم و محدود است، اما او با آن کوشش عجیب و نیروی معنوی قابل احترام موفق شده بسیاری از دقایق حکمت خسروانی را از آتشکده‌های ویرانه‌ی قدیمی جمع آوری کند و با موبدان زرتشتی گفتگو نماید و این حکمت باستانی را با عرفان اسلامی بیامیزد، تا حکمت اشراق متولد گردد.

تعداد بازدید: 3,485 بار

Dr.%20Yahya%20Yasrebi%20 %DB%8C%D8%AD%DB%8C%DB%8C%20%DB%8C%D8%AB%D8%B1%D8%A8%DB%8C

عنوان کتاب: قلندر و قلعه

داستانی بر اساس زندگی شیخ شهاب الدین سهروردی 

نویسنده: سید یحیی یثربی

تعداد صفحات کتاب: 321 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 14.1 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

در کتاب تغییر مسیر شریل سندبرگ با گفتن از زندگی خود و موانع پیشرفتش، از زنان می‌خواهد توانایی‌های خود را باور کنند و گرفتار کلیشه‌هایی که درباره آنها رواج دارد نشوند. با قدرت جلو بروند و شغل و کاری را که عاشق آن‌اند برگزینند. این کتاب سرشار از جملات انگیزشی و راهکارهای...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 3183
با وجود داستانی که در دل دنیایی فانتزی با اژدهایان و جادوگران به وقوع می پیوندند، شنن توانسته مسیری را پیش روی خواننده رسم کنند که در آن تمام اتفاقات منطقی به نظر رسیده و درنهایت همه چیز به زیبایی و چنان...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 638

2 پاسخ

  1. كتاب بسيار جالبي هست.اميدوارم بتونيم مطالب كتاب را راهگشاي زندگي خود كنيم

  2. باسلام معرفی کتاب زیبا و وسوسه انگیز است ، خواننده را ترغیب و تشویق به مطالعه آن می کند ؛ضمن تشکر اظهار نظر در باره خود کتاب (محتوی ، نگارش، حذابیت و گیرایی مطلب و … ) بماند تا بعد از مطالعه آن .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *