چرا مسلمان هستم

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
کتاب چرا مسلمان هستم nbookcity.com

دانلود کتاب چرا مسلمان هستم؟

آنچه در کتاب چرا مسلمان هستم خواهید خواند، تلاشی است برای نشان دادن حقانیت دین اسلام از نظر‌گاهی شخصی.

محمدعلی میرباقری تلاش می‌کند مسیری عقلانی برای باور به اسلام پیشروی خوانندگان قرار دهد؛ مسیری که با آنچه غالباً شنیده می‌شود، متفاوت است:

هدف من از نگارش این کتاب، کمک به کسانی است که با پرسش هایی مشابه آنچه در ذهن من وجود دارد درگیر هستند و خود را ملزم به طی کردن مسیری عقلانی برای رسیدن به ایمان می بینند اما به هر دلیلی – اعم از نداشتن وقت و مهارت های لازم – نمی توانند این کار را انجام دهند.

البته من محتوای کتاب چرا مسلمان هستم را حرف نهایی در عرصه ی موجه بودن دینداری مسلمانانه نمی دانم. ولی به نظرم این تحقیق تا حد زیادی کمک می کند تا افراد بتوانند از مجرایی عقلانی به پذیرش اسلام نزدیک شوند. اما اصلا چرا باید بخواهیم دیگران مسلمان باشند؟ این خواسته از آن روست که فکر می کنم زندگی دیندارانه بهتر از زندگی بدون دین است.

خلاصه کتاب

نویسنده گفته است: فکر می کنم دینداری به سعادت نزدیکتر از خلاف آن است. پس دیگر دوستی من را به این سو می برد که به دیگران در پذیرش دین کمک کنم. اما چرا اسلام؟ این پرسشی است که در انتهای این کتاب به آن پاسخ خواهم داد. زمانی که تلاش می کنم نشان دهم چرا پذیرش اسلام به پذیرش سایر ادیان اولویت دارد.

برای هر فرد مسلمان این سوال که چرا مسلمان هستم؟ نقش محوری پیدا می کند. من نمی دانم خداوند در آخرت با کسانی که بدون داشتن دلیل کافی و بدون عقل ورزی جدی دیندار هستند چگونه رفتار خواهد کرد… این کتاب را مولف آن محمدعلی میرباقری، به وبسایت «شهرکتاب» اهدا نموده اند.

نقد کتاب چرا مسلمان هستم؟

دو فصلی که در نقد ادله فلسفی و اعجاز قرآن اند (علیرغم برخی جزئیات) بسیار خوب بود. در واقع ذهن شکاک و فلسفی نویسنده رو در این دو فصل بسیار پسندیدم. به نظرم دیندارانی که کشمکش بین عقل و ایمان رو درک می‌کنند شخصیت به مراتب جالبتری دارند نسبت به مؤمنانی که از این درگیری رنج نمی‌برند.

ولی این ویژگی خوب شکاکیت، در فصلی که نویسنده بیان میکند چرا مسلمان است، متأسفانه وجود نداره (البته اگر این فصل صرفا پوشش نباشه). پیش کشیدن 4 گزینه “به حصر استقرایی”، آن هم در زمینه ای مثل انگیزه یک انسان (با آن همه پیچیدگی و درهم تنیدگی خودآگاه و ناخودآگاه) فکر نمی کنم روش درستی باشه.

که البته همین 4 گزینه هم به درستی (و با همان شکاکیت قابل ستایش فصل های ابتدایی) بررسی نشده. برای مثال گزینه “شیاد بودن” برای کسی که با زنی مسن و فوق العاده ثروتمند ازدواج میکنه و بعد از مرگ او زن های بسیاری میگیره، چندان دور از ذهن نیست. یا این ادعای نویسنده که محمدبن عبدالله فریبکار نبوده چون نیازی به ادعای پیامبری برای کسب ثروت و قدرت نداشت هم قانع کننده نیست.

کلا این فصل چندان جالب نبود. اما شباهت مسیری که نویسنده طی میکنه با فرآیند ذهنی خودم توجه ام رو جلب کرد.

کتاب‌های پیشنهادی

کتاب چرا مسلمان هستم

عنوان کتاب: چرا مسلمان هستم

ویرایش جدید در تاریخ 21 تیر 1400 جایگزین فایل قبلی شد.

نویسنده: محمدعلی میرباقری

تعداد صفحات کتاب: 134 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: کمتر از یک مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهر کتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

اگر جامعه ای کاری انجام داد که از نظر ما و جامعه ما بسیار ناپسند و زشت شمرده می شوند، ما نه تنها حق نقد آنان و مخالفت با باورهایشان را نداریم بلکه باید آنان را مورد تحسین نیز قرار دهیم. در مقابل نسبیت گرایی، مطلق گرایی...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 536
کتاب کفش‌های قرمز داستان کوتاهی نوشته هانس کریستین آندرسن، نویسنده دانمارکی ادبیات کودک و نوجوان است. هانس کریستین آندرسن نامدارترین نویسنده ادبیات کودکان در جهان، در دوره کاری خود نزدیک به صد و هفتاد قصه نوشت. بیشتر این قصه‌ها بخشی از فرهنگ...
بروزرسانی: 1 هفته قبل
تعداد بازدید: 2254

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *