دنیای پس از مرگ

آخرین ویرایش: 3 سال قبل
دنیای پس از مرگ (nbookcity.com)

دانلود کتاب دنیای پس از مرگ

موریس مترلینگ در کتاب دنیای پس از مرگ به مسائل جهان آخرت می پردازد. قلم مترلینگ به گونه ای است که غالباً در کتابهای خود ضد و نقیض میگوید و لذا به طرزی غیرمنتظره فکر خواننده را برای درک بهتر باز می کند.مترلینگ می گوید: « من ادعا ندارم که چیزی را می دانم ، من یک پژوهشگر هستم که دائماً حقیقت را جستجو می کنم. من هیچ خجالت نمیکشم که نظریه و فکری را که دیروز ابراز کردم ، امروز انکار کنم ، و نوشته های امروز من به کلی مخالف با نوشتۀ دیروز من باشد »

چکیده کتاب

موریس مترلینگ اساسا یک اندیشمند است و نه یک فیلسوف در معنای عام و رایج آن. می دانیم که میان آن دو تفاوت بزرگی است: یک دانشمند ( دارای اطلاعات فلسفی) به مسائل فلسفه از دیدگاه خاصی می نگرد یعنی اینکه آن مسائل را در ترازوی افکار و اندیشه های شخص خودش سبک و سنگین می کند و لزوما از اصول تبیین و توجه فلسفی پیروی نمی نماید. چون اندیشه ای تغییر پذیر دارد، لذا بی اراده دچار تعارض گویی می شود.

بخشی از متن کتاب

این یادداشت ها به طور منظم تدوین نشده که مطالب آن به طرزی منظم در پشت سر هم بیایند، بلکه بدون نظم بوده و همان طوری که به فکر من می رسد، روی کاغذ آمده است و علاوه بر بی نظمی در این یادداشت ها، مطالب ضد و نقیض هم یافت می شود. ولی من که با حقارت اعتراف می کنم چیزی نمی دانم، بیم از آن ندارم که گفته ی دیروز خود را امروز تکذیب کنم و چیزی بگویم که برخلاف گفته ی دیروز است.

برای من زحمتی نداشت که این یادداشت ها را طبقه بندی نمایم و هر موضوعی را در یک فصل جا بدهم، اما فکر کردم که خواننده کسل خواهد شد. به علاوه، این طبقه بندی دلیل بر این است که نویسنده ی پرمدعی است و خیال می کند که چیزی می داند و تصور می نماید که می تواند چیزی به دیگران بیاموزد. ولی من چیزی نمی دانم که بتوانم به دیگران بیاموزم.

من می توانم بحث مربوط به هریک از این یادداشت ها را طولانی کنم و سعی نمایم که دامنه ی بحث را به جاهای دور بکشانم، لیکن آزمایش های گل کاری و باغبانی به من آموخته است که اگر انسان برای وجین علف های هرز خیلی باغچه را بیل بزند، ممکن است ریشه ی گل و گیاهان مفید را نیز خشک نماید، به طوری که بهتر است که اصلا اقدام به این کار نکند که مبادا در آخر کار چیزی برای او باقی بماند. لذا هنگام نوشتن این افکار، من ترجیح دادم که بحث را طولانی نکنم که مبادا وقتی به جاهای دور کشانیده می شود، باعث ناامیدی گردد.

نقد و بررسی کتاب دنیای پس از مرگ

کتاب دنیای پس از مرگ یکی از آثار معروف موریس مترلینگ به شمار آمده و مسائل بحث برانگیزی را درباره جهان آخرت مطرح کرده است . این مسائل ضمن اینکه ساده می نماید، در عین حال پیچیده و پراکنده هستند ، به طوری که ایجاد ارتباط منطقی میان مسائل مزبور بعضا دشوار بوده و دیدگاههای متفاوتی را درباره یک موضوع خاص ، عرضه می کند . دلیل عمده آن این است که شادروان ذبیخ الله منصوری مطالبی را از دیگر آثار مترلینگ به اصل این کتاب افزوده است ، در حالی که مطالب اخیر لزوما منطبق با محتویات اصلی کتاب حاضر نمی باشد.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 1,605 بار

Maurice%20Maeterlinck%20 %D9%85%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%B3%20%D9%85%D8%AA%D8%B1%D9%84%DB%8C%D9%86%DA%A9 2

عنوان کتاب: دنیای پس از مرگ

نویسنده: موریس مترلینگ

مترجم: ذبیح الله منصوری

تعداد صفحات کتاب: 195 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.2 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

کتاب قانون جهان یکی دیگر از آثار ماندگار موریس مترلیتگ است. کتاب حاضر مجموعه‌ای از اسرار و رموز عالم هستی است که پیرامون بخشی از آنها صحبت به میان آمده است. متافیزیک به دنیای مافوق ماده تعلق دارد. در این کتاب نیز سؤالاتی از قبیل علت خلقت انسان، حقیقت روح...
بروزرسانی: 3 سال قبل
تعداد بازدید: 1487
نمایشنامه نمادین پرنده آبی اثر موریس مترلینک نویسنده بلژیکی قرن نوزدهم و بیان مفاهیم نمادین حوادث و رویدادهای ذکر شده در این نمایشنامه و مقایسه طرح کلّی و مفاهیم نهایی آن با «منطق الطیر» از آثار برگزیده عرفانی شیخ فریدالدّین عطّار نیشابوری شاعر بزرگ قرن ششم هجری.
بروزرسانی: 3 سال قبل
تعداد بازدید: 3681

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *