اعترافات ژان ژاک روسو

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
اعترافات (nbookcity.com)

دانلود کتاب اعترافات ژان ژاک روسو

خواندن اعترافات دیگران به کارهای کرده و ناکرده، از موضوعاتی است که چون حس کنجکاوی آدم‌ها را در مواجهه دیگر ادم‌ها با شرایط مشابه یا متفاوت زندگی خود ارضا می‌کند، برای بسیاری لذت بخش یا دست‌کم جذاب است. از دیگر سو، نوشتن اعترافات و اقرار به مسائل شخصی زندگی، سابقه ای طولانی در ادبیات غرب دارد؛ کتاب اعترافات نوشته ژان ژاک روسو (اندیشمند فرانسوی) که در سال‌های ۱۷۶۵ تا ۱۷۷۰ میلادی نوشته شده و روسو در آن تمام وقایع زندگی خویش را تا سال ۱۷۶۶ بیان کرده است نمونه‌ای از این دست کتاب‌هاست که نویسنده در آن کاملاً شفاف از وقایع زندگی خویش صحبت کرده‌است.

چکیده کتاب

کتاب اعترافات، که روسو گاه از آن با عنوان خاطرات یاد می کند، همه رویدادهای زندگی او را از کودکی تا سال های پایانی عمر، با ذکر جزئیات، دربر می گیرد. اما این کتاب بیش از آنکه به نقل اعمال و افعال او در موقعیت های گوناگون زندگی اش بپردازد و شرح حوادثی باشد که از سر گذرانده است، داستان احساسات و اندیشه های اوست. روسو در این کتاب روح خود را عریان به خوانندگانش نشان می دهد، بی هیچ پرده پوشی به عیب ها و خطاهایش اعتراف می کند و می گوید که در گیرودار حوادث چه ضعف هایی داشته و چه اشتباهاتی از او سر زده که مایه شرمساری اش شده است.

همچنین از عشق بی پایانش به طبیعت، که با دل و جانش درآمیخته بود، به تفصیل سخن می گوید.  روسو کتاب اعترافات را در سال های ۱۷۶۵ تا ۱۷۷۰ نوشت و زندگی خود را از آغاز تا سال ۱۷۶۶ که جزیره سن پی یر را ترک گفت، در این کتاب صادقانه باز نمود. بنابراین، نکته مبهمی در زندگی اش وجود ندارد و تکرار رویدادهای آن در اینجا ملال انگیز خواهد بود. اما به نظر می رسد که افزودن چند سطری به گفته های او، برای آگاهی خوانندگان از آنچه در خلال سال های ۱۷۶۶ تا ۱۷۷۸ ( سال مرگ روسو ) بر او گذشت و تکمیل زندگی نامه خودنوشت او بیجا نباشد.

ژان ژاک روسو پس از آنکه به فرمان سنای ژنو از جزیره سن پی یر رانده شد، به انگلستان رفت و در خانه ای که هیوم فیلسوف در اختیارش نهاده بود سکونت گزید. اما او که از مدت ها پیش سلامت خود را از دست داده بود و علاوه بر آن، به بیماری سوءظن نیز مبتلا شده بود در هیچ جا احساس امنیت نمی کرد. نه در انگلستان ، نه در نرماندی در نزد شاهزاده دوکنتی، و نه در لیون، مونکن و دوفینه. در هیچ جا آسوده خاطر نبود.

بخشی از متن کتاب

ژان ژاک روسو که در نوجوانی از خانه فرار می کند، ملاقاتش با کشیشی کاتولیک قابل تامل است. کشیش که می داند خانواده روسو پروتستان هستند او را تشویق به برگشت به خانه نمی کند و فقط در این فکر است که این پسر نوجوان کاتولیک شود. جای هیچ تردید نبود که او مرا وامی نهاد تا از فرط سیه روزی از میان بروم یا پسری بزهکار شوم. چه اهمیتی داشت که مردی شریف یا بی سروپا باشم؟ مهم این بود که در مراسم عشا ربانی شرکت کنم. وانگهی نباید پنداشت که این طرز تفکر ویژه کاتولیک هاست. این طرز تفکر ویژه همه مذاهبی است که بر پایه اصول جزمی بنا شده اند و اصل را ایمان می دانند نه عمل.

در جوامعی که چنین مذاهبی وجود دارد معمولا دارای بیشترین فساد هم هستند چون کردارهای بد انسان معمولا با اعترافات یا یک زیارت پاک می شوند. سارتر در فلسفه اگزیستانسیالیسم مسئول بودن انسان در برابر کارهایش را مهمترین اصل فلسفه اش خواند و شاید همین باعث شد که جوامع اروپایی از این لحاظ پیشرفت زیادی بکنند.

نقد و بررسی کتاب اعترافات

کتاب اعترافات زندگینامه فیلسوف و نویسنده فرانسوی به قلم خود اوست که پس از مرگش منتشر شد ،شامل ۱۲ دفتر است که در دومرحله به چاپ رسیده است. نویسنده در این کتاب بدون پرده پوشی به عموم خطاهای خود را اعتراف کرده و این اعترافات با تاریخ آن روزگار در آمیخته است. ژان ژاک روسو در این کتاب پیش از آنکه در بند اعتراف باشد در پی توصیف خویشتن است تا بنحوی اشتباهات خود را توجیه کرده باشد بر این گمان است که هر گاه خود را “در حقیقت سرشت خود”نشان دهد نقشی اساسی در تاریخ انسانها ایفا کرده است.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 1,982 بار

Jean Jacques%20Rousseau%20 %DA%98%D8%A7%D9%86 %DA%98%D8%A7%DA%A9%20%D8%B1%D9%88%D8%B3%D9%88 1

عنوان کتاب: اعترافات

زندگینامه ژان ژاک روسو به قلم خودش

جزء پرفروش ترین کتاب ها و رمان های ایران

نویسنده: ژان ژاک روسو

مترجم: مهستی بحرینی

تعداد صفحات کتاب: 851 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 30.2 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب تفکرات تنهایی را می توان بعد از اعترافات خواند یعنی ادامه همان تفکرات است البته بی خیال تر و آرام تر. روسو آخرهای عمر خود را طی می کند و حوصله ثابت کردن چیزی را به کسی ندارد. حتی حوصله تفکر و بحث کردن با مردم را هم ندارد. البته در این کتاب هم نظریاتش در خصوص آرامش...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1845
کتاب من چگونه اروین یالوم شدم آخرین و شخصی ترین کتاب اروین یالوم می باشد که توسط اعظم خرام ترجمه گردیده است. اروین یالوم متولد ۱۹۳۱ در آمریکا می باشد، او را پایه گذار روانشناسی اگزیستانسیال می دانند.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1569

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *