لال بازی ها

آخرین ویرایش: 3 سال قبل
لال بازی ها (nbookcity.com)

دانلود کتاب لال بازی ها

مجموعه لال بازی ها متشکل از چند داستان کوتاه در فرم بیانی نمایشی است که در آن بند نخست هر روایت با توصیف مکان آغاز می‌شود. از این نظر می‌توان چنین ادعا کرد که این مجموعه در یکپارچگی موجزش، مجموعه‌ای است به غایت مکان‌مند؛ اما مکان در هیات منفرد خود در هر بخش از مجموعه، محل ظهور آدم‌ها یا رخدادی بین آنها و یا میان آنها و عنصری در طبیعت است و از سوی دیگر در ساختار منسجم و پیوسته کتاب، موتیفی است که به زیبایی در جان روایت نشسته است.

آدم‌های روایت غلامحسین ساعدی در این مجموعه بی‌چهره و شمایل نیستند اما از آنجا که مکان عنصر اساسی پیشبرد روایت است و عامل شناسایی آنهاست و نویسنده از وارد کردن جزییات اضافه به پیکره روایت، خودداری می‌کند و در واقع مکان در کنار راوی نقشی فاعلی در ارایه معلومات مفید به مخاطب دارد. بر این سیاق مکان از همان سطور نخستین کتاب  در داستان اول، محل رویارویی ذهنیت به تصویر درآمده نویسنده با بهت تماشاگر رویدادهای درون روایت است. انگار طیفی شبح‌گونه از اشیا و جانداران آن را پر کرده‌اند و حضور آنها  در داستان با عدم قطعیت همراه است. مکان نه به عنوان تکه جایی سرد و بی‌روح که اندام‌واره است زنده؛ نفس می‌کشد، ریتم دارد و ما از خلال امتداد حضور آن در همه عوامل و اجزای ساختاری صحنه، فاعلیتش را حس می‌کنیم.

چکیده کتاب

لال بازی ها مجموعه‌ای است از ده نمایش‌نامه کوتاه غلامحسین ساعدی که بدون گفت و گو تدوین می‌شود .نویسنده در “لال بازی‌ها”، درماندگی و ناچاری انسان، و روابط نامتعادل میان انسان‌ها در جامعه بشری را وصف می‌کند .نمایش‌نامه‌های کتاب عبارت‌اند از :پوپک سیاه، دشت پیما، فقیر، دعوت، روح چاه، در انتظار، جنگل، طالع، قیچی و طناب، و غمباد.

لال بازی نمایش کوتاه بی‌سخنی است که گاهی در مجالس شادی، با موضوعات خنده‌دار، همراه با یک ساز اجرا می‌شد. برای مثال در یک نمونه بازی، بازیگری درخت می‌شد، بازیگر دیگری باغبان و بازیگر سوم رهگذر. باغبان و رهگذر بودن گفت‌وگو، با حرکت‌های چهره و ادا و اشاره بر سرچیدن میوه دعوای خنده‌دار می‌کردند. در ادامه‌ی نمایش باغبان زیرسایه‌ی درخت می‌خوابید، درخت جایش را عوض می‌کرد و باغبان نفس‌زنان، به دنبال سایه‌ی درخت این‌ور و آن‌ور می‌رفت.

جملاتی از  کتاب

  • مرد کور هر بار که در پی یافتن چیزی است؛ عصایش را بر زمین می‌کوبد، بعد زمین را می‌کند، چیزی از زمین بیرون می‌کشد، لمس می‌کند و آن را کنار می‌گذارد.
  • دخمه‌ای با سه دیوار و سقفی گل‌اندود. سه در کوتاه  و چوبی در سه دیوار. یکی روبه‌رو، دوتا در طرفین. وسط اتاق سفره بزرگ و سفیدی پهن است و توی سفره علم سیاه بزرگی را به زمین فرو کرده‌اند. به چوب علم یک خوشه انگور بسته‌اند.

نقد و بررسی کتاب لال بازی ها

عمده‌ی فعالیت‌های قلمی و نوآوریهای غلامحسین ساعدی، در حوزه نمایشنامه نویسی است، ایشان به همراهی تنی چند، همچون: «بهرام بیضایی»، «اکبر رادی» و «علی نصیریان»، پیش زمینه‌ی تئاتر را بنیان نهادند. بخش دیگر از نوآوری ایشان در زمینه تئاتر، چاپ آثار «پانتومیم»، تحت عنوان لال بازی ها است. این کار در سال 1342 با انتشار کتاب «لال­بازی»ها، که شامل ده لال­بازی (پانتومیم) بود، انجام شد. پانتومیم «فقیر» از آن مجموعه، توسط «جعفر والی»، در تلویزیون اجرا شد.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 1,169 بار

Gholam Hossein%20Sa edi%20 %D8%BA%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%20%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AF%DB%8C 6

عنوان کتاب: لال بازی ها

شامل چند نمایشنامه کوتاه (به صورت پانتومیم)

نویسنده: غلامحسین ساعدی (گوهر مراد)

تعداد صفحات کتاب: 88 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1.6 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

غلامحسین ساعدی، «بهترین بابای دنیا» را در چهار پرده نوشته است. ماجرا بر سر دو کودکی می چرخد که مادر خود را از دست داده اند و با دایی مادر خود زندگی می کنند و او را جانشین پدر و مادر خود کرده اند...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 2610
کتاب ترس و لرز نوشته غلامحسین ساعدی مجموعه به‌ هم‌ پیوسته‌ای است که اجزای آن بر پایه مفهوم گرسنگی و فقر بنا شده و زیبایی‌شناسی قصه‌ها نیز حول همین مفاهیم شکل می‌گیرد. در بیش‌تر قصه‌های کتاب ترس و لرز با مواجهه شخصیت‌های داستان با عاملی خارجی و بیگانه و شبح‌گونه...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1030

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *