داستان دو شهر

داستان دو شهر (nbookcity.com)

دانلود کتاب داستان دو شهر

چارلز دیکنز در سال ۱۸۵۹ داستان دو شهر را برای اولین بار در نشریه‌‌‌ی خودش منتشر کرد.

این داستان فضایی غم‌انگیز و تاریک دارد که نشان دهنده‌ی دگرگونی‌های احوال روحی نویسنده در زمان نگارش داستان است. دورانی که دیکنز از همسرش جدا شده  بود و قضاوت افکار عمومی برای این کار غیرمعمول، روی او تاثیر زیادی داشت.

رمان داستان دو شهر، به شرح حال چند نفر متفاوت می‌پردازد که مهم‌ترین آن‌ها چارلز دارنه و سیدنی کارتن هستند. دارنه یک اشرافی‌زاده است که در جریان انقلاب فرانسه به نوعی قربانی می‌شود و سیدنی کارتن نیز فردی است که پس از تحمل رنج فراوان، در تلاش است تا زخم‌های خود را با عشق به همسر دارنه التیام بخشد.

داستان دو شهر رمانی است که داستانش در لندن و پاریس، قبل و در طول انقلاب فرانسه رخ می‌دهد. این رمان با فروش ۲۰۰ میلیون نسخه در جهان، به همراه «شازده کوچولو» پرفروش‌ترین کتاب‌ های تک‌ جلدی جهان در تمام دوران‌ها است. همچنین کتاب پیش رو یکی از مشهورترین عناوین در ادبیات داستانی است.

نکاتی جالب توجه

چارلز دیکنز در این کتاب مفاهیم شورش و طبیعت آدمى را به نحو دقیق و مقنعى باز مى‌نماید. کارلایل، داستان را به صورت یک تراژدى صرف درمى‌آورد، ولى دیکنز در داستانى که بازمى‌گوید انقلاب را به شکل یک تراژدى ارائه نمى‌دهد، چون مى‌داند که طغیان یا خروج را به‌ندرت مى‌توان تراژدى خواند؛ شورش در حقیقت امر اجتناب از تراژدى است تراژدى حقیقتى گنگ و خاموش است.

مردم با فریادهاى موحش با یکدیگر مى‌ستیزند، زیرا با روح پهلوانى و احساس اخوت غیر قابل تعویض با هم درگیر مى‌شوند. اما درختان در سکون و سکوت مطلق با هم به ستیز برمى‌خیزند، چون نزاعشان همه بی‌رحمى است و امانى در کار نیست. در این کتاب، به عنوان یک تاریخ گیوتین مصیبت نیست، بلکه راه‌حل مصیبت است. گناه سیدنى کارتن گناه عادت است، نه انقلاب. افسردگى او زائیده لندن است، نه پاریس.

او هیچ‌گاه مانند وقتى که سرش از تن جدا مى‌شود شاد و سعادتمند نیست. داستان دو شهر بیشتر آلوده به رنگ دوران آخر عمر دیکنز است. شاید گفته شود که دیکنز همچنان که پا به سن مى‌گذاشت بیش از پیش به افسردگى مى‌گرایید، ولى این ادعا به دو دلیل نادرست خواهد بود.

اول آنکه آدم هیچ وقت پا به پاى گذشت عمر به افسردگى نمى‌گراید، برعکس بسیارى از عشاق جوان و افسرده را مى‌توان یافت که چهل سال بعد دل‌زنده و شادمانند. ثانیآ دیکنز حتى از لحاظ جسمى هم هیچ وقت پیر نشد. آن خستگى و ملالتى هم که در او ظاهر شد در عنفوان شباب بود و علت آن هم نه گذشت عمر، بلکه کار زیاد و طبع‌آزمایى در زمینه‌هاى متعدد بود.

خلاصه کتاب

در کتاب داستان دو شهر، «لوسی» دختر جوانی است که در زمان کودکی، پدرش در دستهٔ زندانیان سیاسی به زندان می افتد و دوست صمیمی پدرش آقای «لاری» که در بانک مرکزی فرانسه کار می‌کند سرپرستی او را به عهده می‌گیرد و او را تا بعد از انقلاب کبیر فرانسه که پدر لوسی از زندان آزاد می شود پیش خود نگه می‌دارد.

پس از آن لوسی به جستجوی پدرش می‌پردازد و او را در اتاق نمناک زیر شیروانی پانسیون کوچکی پیدا می‌کند و پس از آن با پدرش به انگلستان سفر می‌کنند که در آنجا به زندانی سیاسی دیگری به نام «چارلز دارنی» برخورد می‌کنند…

داستان این رمان با آزادی دکتر مانت فرانسوی از زندان بعد از 18 سال و دیدار او با دخترش که قبلا هرگز او را ندیده آغاز می شود. چارلز دیکنز در یک یادداشت کوتاه منبع الهام داستان دو شهر را نمایشنامه ای که توسط دوستش ویلکی کالینز نوشته شده و دیکنز در آن به ایفای نقش پرداخته بود عنوان کرده است، او امیدوار بود با نوشتن این کتاب درک درستی از انقلاب فرانسه و دوران وحشتناک آن زمان به خوانندگان ارائه دهد.

بخشی از متن کتاب

هوا تاریک‌تر شد، درختانی که عمارت اربابی قدیمی را در برگرفته و آن را از مناطق اطراف جدا کرده بودند با وزش باد می‌جنبیدند، گویی در تاریکی، ساختمان تیره و بزرگ را تهدید می‌کردند. بر دو پلکان مقابل ایوان عمارت، باران شدیدی می‌بارید و چون پیک چابکی که ساکنان را بیدار کند بر دروازه می‌کوبید. باد سرکش درون تالار می‌وزید، مویه کشان از پله‌ها بالا می‌رفت و پرده‌های تخت آخرین مارکی را می‌آشفت.

از شرق، غرب، شمال، جنوب، چهار جثه‌ی درهم و آشفته به سختی ره می‌سپردند و در حالی که علف‌های بلند را زیر پا می‌گذاشتند و شاخه‌ها را می‌شکاندند از میان جنگل‌ها پیش می‌آمدند تا در حیاط عمارت به هم بپیوندند. برای لحظه‌ای چهار روشنایی در چهار جهت مختلف حرکت کردند و دوباره همه جا تاریک شد.

نقد کتاب داستان دو شهر

چارلز دیکنز در سال ۱۸۳۶ با انتشار مجموعه پیک و یک خیلی زود به شهرت و ثروتی که همیشه آرزویش را داشت رسید. از آن به بعد کتاب‌هایش یکی بعد از دیگری و با سرعتی باورنکردنی چاپ شدند. داستان دو شهر برای اولین بار در سال ۱۸۵۹ چاپ شد. داستان دو شهر از بسیاری جهات با سایر رمان های دیکنز متفاوت است.

ماجرای این کتاب در زمان گذشته و بخشی از آن در کشوری دیگر -فرانسه- رخ می‌دهد؛ از دیگر رمان‌های این نویسنده کوتاه‌تر است و از مبالغه‌ها و اغراق‌های معروف دیکنز در آن خبری نیست؛ به علاوه فضایی غم‌انگیز و تاریک دارد و طنز و بذله‌گویی در آن زیاد نیست. با این حال، مثل تمام آثار دیکنز از خفقان و خشونتی که زیر پوست جامعه جریان دارد مایه می‌گیرد.

داستان دو شهر مشهورترین اثر داستانی تاریخی چارلز دیکنز است که به فروشی باور نکردنی در طول تاریخ دست پیدا کرده و الهام بخش سریال ها، فیلم ها و نمایش های مختلف بوده است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 4,559 بار

Charles%20Dickens%20 %DA%86%D8%A7%D8%B1%D9%84%D8%B2%20%D8%AF%DB%8C%DA%A9%D9%86%D8%B2 3

عنوان کتاب: داستان دو شهر

جز برترین رمان ها در بریتانیا

جزو برترین رمان های تاریخی

جز برترین رمان ها درباره شهرها

جزو کتاب های برگزیده اپرا وینفری

نویسنده: چارلز دیکنز

مترجم: ابراهیم یونسی

تعداد صفحات کتاب: 455 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 38.6 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

خانم توماس، پالتوی خزی روی دوشش انداخته بود و دوشیزه راکز بیرا خوش پوش‌تر به نظر می‌رسید. مول شوخ طبع بود، اما گستاخ و لجباز؛ کمی هم احمق. هیلدا توماس با گوشه و کنایه سخن می‌گفت...
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 332
در طول داستان، ما شاهد تحول و رشد شخصیت اصلی هستیم. او از یک زن جوانی که از زندگی تکراری خسته شده، به یک فردی با انگیزه برای کشف معنا و هویت تبدیل می‌شود. او در طی سفرهای...
بروزرسانی: 6 ماه قبل
تعداد بازدید: 206

2 پاسخ

  1. این اثر در هر محدوده سنی قابل درک و فهم نیست و پیشنهاد میکنم اگر قلم سنگین تاحالا مورد قبولتون واقع نشده یا متن انگلیسیشو بخونید یا سعی کنید از افراد دیگه کمک بگیرید، چون واقعا متن وزینی داره از همون صفحات اول شاهکار بودن این کتاب براتون اثبات خواهد شد. این کتاب در عین حال که راوی اوضاع وقت هست داستان عجیب زندگی دومرد و یک زن رو به تصویر میکشه در نهایت زیبایی و مهارت.

  2. برای شخص من از زیباترین روایت‌هایی بود که خوندم. این داستان علاوه بر تعریف جدید و نگاهی متفاوت به انقلاب فرانسه، یا حتی میشه گفت انقلاب در معنای عمومی، شخصیت‌های اصیلی رو خلق میکنه در بطن روایتی زیبا. اوج داستان پایان اون هست. پایانی با شکوه، با خلق فضایی که کمتر خواننده‌ای فراموش خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *