صومعه درخت پرتقال

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
صومعه درخت پرتقال (nbookcity.com)

دانلود کتاب صومعه درخت پرتقال

نویسنده کتاب، سامانتا شنن، خلاقیت بالایی در توصیف و ساختن یک دنیای بی‌همتا دارد و در کتاب صومعه درخت پرتقال از هیچ چیزی دریغ نکرده.

از رابطه‌ها و دوستی‌ها، جادوها و اژدهایان، تفاوت‌های فرهنگی بین ملت‌ها (که کاملا با چیزی که الان تجربه می کنیم متفاوت است)، فضای فمنیستی خوب و مناسب، و البته روند داستانی جذاب که خواننده را تا انتها با خود همراه می کند و حتی بعد از تمام شدن کتاب شما باز هم می خواهید که بخوانید تا بیشتر با این جهان آشنا شوید و خو بگیرید. در یک جمله: این کتاب معرکه است!

دنیایی دوپاره. قلمروی بدون وارث. دشمنی باستانی که از خواب برمی‌خیزد. خاندان برثنت هزار سالی ست که بر اینیز حکومت می‌کند. ملکه سابران نهم، باید دختری آبستن شود تا قلمرواش را از ویرانی بازدارد؛ اما قاتلین هرلحظه به بارگاهش نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند. اید دوریان فردی بیگانه درون دربار است. گرچه مقام او به جایگاه ندیمه ملکه ترفیع داشته، او همچنان به جامعه‌ای مخفی از افسونگران متعهد است. اید، سابران را تحت نظر داشته و از او با جادوهای ممنوعه مراقبت می‌کند.

آن‌سوی دریای سیاه، تانی تمام عمر خود را آموزش دیده تا به یک اژدها سوار تبدیل گردد؛ اما مجبور به گرفتن تصمیمی است که امکان دارد منجر به فروپاشی زندگی‌اش شود. دراین‌بین، شرق و غربِ دوپاره شده، حاضر به مذاکره باهم نبوده و عاملین آشوبی عظیم از خواب خود برمی‌خیزند… در یک سوم پایانی کتاب صومعه درخت پرتقال، اتفاقات خیلی شتاب می گیرند و عنصر شانس هم دخیل می شود و فرجام خوشی رقم می زند.

خلاصه کتاب

«اید» باید در مقابل قاتلینی که در تاریکی کمین کرده اند، از ملکه محافظت کند. ملکه، «سابران نهم»، به خاندانی جادویی تعلق دارد که وجودشان، اژدهایی بزرگ و ترسناک را در قعر اقیانوس، در بند نگه داشته است. در آنسوی جهان، دختری جوان به نام «تانه» که سوار بر اژدهایی آرام تر و اهلی تر سفر می کند، قانون مهم منطقه خود را زیر پا می گذارد و به تعدادی از دریانوردان اجازه ورود می دهد. این اتفاق باعث رقم خوردن رویدادهایی می شود که نشان می دهند شاید خاندان «سابران»، دلیل اصلی در بند بودن اژدهای بزرگ نباشد.

حالا هر سه شخصیت اصلی داستان باید تمام توان خود را به کار بگیرند تا از نژاد انسان در مقابل هیولای ترسناک دفاع کنند… در کتاب های فانتزی پیش از این، معمولا زنان فقط به منزله دست آویزی برای مردان دیده می شدند که مورد سوء استفاده قرار می گرفتند. شنن به گفته خود با نوشتن کتاب صومعه درخت پرتقال زنجیره این رخدادها راه پاره کرده و دنیایی را به تصویر کشیده است که گرچه زنان در آن قدرت را به دست دارند؛ اما در آن برابری رفتاری مابین تمام جنسیت ها به چشم می خورد. او در کتاب خود با نژادپرستی نیز به مبارزه پرداخته است و در آن هیچ یک از افراد به خاطر جنسیت یا نژادشان برخورد متفاوتی را با خود نمی بیند.

این مسئله توجه بسیاری از منتقدین را به خود جلب کرده و آنها را در این شگفتی قرار داده که چقدر ترسیم دنیایی برابر ساده بوده و فقط نیاز به فردی داشته تا این مسیر را شروع کند. در دنیای شنن، ملکه ها و پادشاهان هر یک درست همانند هم بر کشورشان حکمرانی می کنند، شوالیه ها، مشاورین، فاضلین و خدمتکاران را همگی، هم زنان و هم مردانی تشکیل داده اند که تمامی شان از احترامی برابر و حقوقی برابر برخوردارند. تمامی افراد صرف نظر از جنسیت می توانند قدرت و فرصت های زیادی به دست آورند؛ و رد این برابری نه تنها در زمینه ی جنسیت که در زمینه ی نژاد نیز به چشم می خورد.

تنها چیزی که مردمان سرزمین شنن را از هم متمایز می کند، باورهایشان است. غربی هایی که از اژدها فراری اند و شرقی هایی که آنها را می پرستند. شنن در کتاب های پیشین خود نشان داده توانایی بسیار بالایی در درهم آمیختن وقایع و به ثمر رساندن داستانی خیره کننده دارد و بار دیگر این توانایی را در صومعه درخت پرتقال به تصویر می کشد. او که باظرافت و به زیبایی، برخی سنت های کنونی در سرتاسر دنیا را در داستان خود جا داده پیوسته خواننده را به فکر رفتارهایی که بسیاری در زندگی خود پیش گرفته اند می اندازد و شاید باعث شود حتی بعد از پایان داستان خواننده با دیدی مهربان تر به دنیای اطراف خود بنگرد.

بخشی از متن کتاب

لایا کنار نیکلیس نشست. «چند خدمه دیگه رو هم درمان کن و اون وقت ممکنه بهت گوشت پخته بدن. و یه جای بهتری هم برای خواب در اختیارت بذارن.» – میدونی احتمال اینکه یکیشون رو بکشم خیلی بیشتره. توی کالبدشناسی مدرک دارم؛ اما نمیشه بهم گفت استاد جراح. زن قدری از شنلش را روی او انداخت و گفت: «بهت پیشنهاد میکنم جور دیگه ای تظاهر کنی. بیا. گرمت میکنه.» ممنونم.» لبخندی شرمگین زد و خود را به زن نزدیک تر کرد.

«لطفا حواس منو پرت کن تا نفهمم چی دارم می خورم. بهم بگو چی شد که با سلطانه طلایی همراه شدی.» حینی که داشت دانه های برنج تمیز را از آنهایی که به خون آغشته شده بود جدا می کرد، زن داستان زندگی اش را بازگو کرد. لایا در شهر زیبای کومنگا به دنیا آمده بود که به خاطر فرهنگستان ها، شراب خورشیدی و آب های زلالش معروف بود. در کودکی او تشنه کسب تمام دانشی بود که دنیا در چنته داشت و این علاقه از سمت پدرش که یک کاشف بود تشدید می شد، به همین دلیل چندین زبان را آموخت.

گفت: «یه روز اون به شرق رفت و قصد داشت اولین مرد جنوبی ای باشه که بعد از قرنها پا به درون اون کشور گذاشته. البته واضحه که هیچوقت برنگشت. هیچ کس برنمیگرده. چند سال بعد من به دزدهای دریایی دریای کارمنتوم پول دادم تا منو از آبیز رد کنن و بتونم پدرم رو پیدا کنم. یکی از کشتی های همین ناوگان بهمون حمله کرد. همه رو کشتن؛ اما من به زبون لاكوسترینی طلب بخشش می کردم و این کاپیتان رو شگفت زده کرد. منو پیش سلطانه طلایی آورد و من شدم مترجم اون. یا باید مترجمش میشدم، یا اینکه اعدام می شدم.» باران از گونه هایش به پایین می لغزید. – چند وقته که براش کار میکنی؟

نقد کتاب صومعه درخت پرتقال

رمان صومعه درخت پرتقال در سال ۲۰۱۹ نوشته شد که شنن خود آن را داستانی فمینیستی و الهام گرفته از افسانه سنت جرج و اژدها می نامد. این کتاب که نامزد بهترین کتاب فانتزی سال ۲۰۱۹ در سایت گودریدز نیز شده بود برخلاف شاهکار پیشین نویسنده در دنیایی، در گذشته رخ می دهد. فضاسازی های بسیار بدیع و توصیفات هنرمندانه نویسنده در کتاب شما را درون فضایی قرار می دهد که در آن همه چیز برای تان قابل تصور و لمس پذیر است و می توانید شخصیت ها را به چشم خود ببینید.

همان طور که شنن خود نیز به این مسئله اشاره داشته این رمان، رمانی است که در آن زنها رشته قدرت و هدایت اتفاقات را در چنگ دارند. سه شخصیت کلیدی کتاب، سه زن هستند که هر یک به گونه ای قدرتمند بوده و با وجود داشتن ضعف هایی که در هر انسان به چشم می خورد طوری وقایع را پیش می رانند که خواننده توانایی واکنشی جز احترام به آنها را ندارد.

با وجود داستانی که در دل دنیایی فانتزی با اژدهایان و جادوگران به وقوع می پیوندند، شنن توانسته مسیری را پیش روی خواننده رسم کنند که در آن تمام اتفاقات منطقی به نظر رسیده و درنهایت همه چیز به زیبایی و چنان خلاقانه در کنار هم چیده می شود که خواننده را از لذت خواندن داستانی بسیار ناب بهره مند می کند. 

کتاب صومعه درخت پرتقال شاهکاری است که انتظار می رود رد پای آن در داستان های فانتزی پیش رو به چشم خورده و الهام بخش نویسندگان در آثار آینده شان باشد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 626 بار

Samantha%20Shannon%20 %D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%A7%20%D8%B4%D9%86%D9%86

عنوان کتاب: صومعه درخت پرتقال (دیر درخت نارنج)

نامزد جایزه بهترین داستان فانتزی گودریدز سال 2019

از کتاب های پرفروش نیویورک تایمز

نویسنده: سامانتا شنن

مترجم: اطلسی خرامانی

تعداد صفحات کتاب: 1110 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 108.82 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

بی‌شک یک روانشناس به همان اندازه که از کتاب‌ها و کلاس‌ها یاد می‌گیرد از بیماران خود نیز می‌آموزد. بیماران هزار چهره از روان رنجوری را به شما نشان می‌دهند و با دیدن یک روان رنجور در اینجا و...
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 1859
وارد حیاط می‌شود، کنار حوض می‌ایستد. سارا همان جلوی در خشکش زده و ساغر از پشت شیشه اتاق یونس به حیاط نگاه می‌کند. خانباجی همان طور که ساطور سبزی خردکنی اش در دستش...
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 289

2 پاسخ

  1. ممنون از شما 😊😁 خیلی عالی میشه اگر از این نشر بیشتر کتاب قرار بدین 😊

  2. ممنون از شما، واقعا سریع درخواستی هارو قرار میدید موفق باشید😍❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *