زندگی خصوصی درختان

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
زندگی خصوصی درختان (nbookcity.com)

دانلود کتاب زندگی خصوصی درختان

نوع بیان آلخاندرو زامبرا در کتاب زندگی خصوصی درختان بسیار ساده و روان است.

به نظر می رسد که شخصیت اصلی، خولیان، هر آنچه به ذهنش می رسد را بیان می کند. اما در این قصه‌ کوتاه، زامبرا موفق می شود تا با مقایسه روابط عاشقانه شخصیت ها مانند رابطه‌ی کارلا و خولیان، ورونیکا و فرناندو و خولیان و ورونیکا واقعیات زندگی زناشویی را به شکلی انتقادی و روزمره مطرح کند. رمانی تحسین برانگیز که یکی از منتقدانش درباره‌اش گفته است: «این اثر طلسمی دارد که شمارا وادار می‌کند دوباره و دوباره به آن بازگردید.» این کتاب، جایگاه نویسنده را در میان جذاب ترین نویسندگان نسل جوان تثبیت می کند.

داستان در شیلی می گذرد و زاویه‌ی دید داستان دانای کل محدود به خولیان است. کتاب نثری ساده، تمیز و سنجیده دارد . روایت‌ها پیچیدگی ندارند اما داستان دارای لایه‌های زیرین قابل کندوکاوی است. داستان نویس شیلایی در این رمان به آسیب شناسی مسائل و گرفتاری های اجتماعی مانند تنهایی در دنیای امروز نیز پرداخته است. دغدغه‌های او دغدغه‌های جهان شمولی هستند که باعث هم‌ذات پنداری خوانندگان با نوشته‌ی او می شود.

خلاصه کتاب

کتاب زندگی خصوصی درختان درباره خانواده‌ای است که مادر در یک شب، ناگهان دیگر به خانه بر نمی گردد. شوهر این زن که شخصیت اصلی داستان است، در انتظار بازگشت همسرش، همراه با فرزندشان شروع به رویاپردازی می کند. این رمان دو فصل دارد گل‌خانه و زمستان. کتاب حاضر، در واقع شبیه به یک یادداشت طولانی است. داستان از جایی آغاز می شود که خولیان، برای خواباندن دخترخوانده‌ خود، دانیلا، داستانی تعریف می کند. این داستان بخشی از مجموعه داستان کودکانه نوشته ی خود او درباره‌ دوستی دو درخت است که هر شب یک قسمت از آن را برای دانیلا می گوید.

پس از به خواب رفتن دانیلا، خولیان تا زمان بازگشت ورونیکا از کلاس طراحی، خود را سرگرم کرده و به تدریج از قصه‌ آشنایی خود با ورونیکا و زندگی‌اش سخن می گوید. خط زمانی داستان منظم نیست و خولیان از شاخه‌ای به شاخه دیگر می پرد. هرچقدر که ورونیکا بیشتر دیر می رسد، او نگران‌تر می شود و افکار عجیبی به سراغش می آیند. خولیان هنگام تعریف از خود بسیار واقع‌بین بوده و خصوصیات خوب و بدش را بیان می کند. خواننده به تدریج مانند مراحل کامل شدن یک پازل با خولیان و دیگر شخصیت‌ها آشنا می شود.

مثلا می فهمد که او نویسنده است و ادبیات اسپانیایی تدریس می کند، ورونیکا دانشجوی هنر بوده و در دوران دانشجویی ناخواسته باردار می شود و آن دو یک روز به صورت اتفاقی وقتی خولیان برای دریافت سفارش کیک خود به خانه ورونیکا می رود با یکدیگر آشنا می شوند. خولیان شخصیتی خیالباف و رویایی دارد اما ورنیکا محتاط‌تر و جدی‌تر است. خولیان از رابطه خود با نامزد سابقش کارلا و فرناندو، همسر قبلی ورونیکا و رابطه عاشقانه نافرجامشان نیز حرف می زند. به این ترتیب خواننده کم و بیش با تمام شخصیت‌های رمان زندگی خصوصی درختان آشنا می شود.

بخشی از متن کتاب

شب می شود، کتابخانه ی جدید را در اتاق نشیمن می چینند و پدر همه ی اعضای خانواده را دور صفحه ی بازی متروپولیس جمع می کند. خانواده هایی هست که سر ساعت نه شب مردشان خودش را به مشروب می سپرد و زنشان به اتو زدن لباس ها، بی خبر از سرنوشت بچه ها که در ایوان بازی می کنند و ادای زخمی شدن درمی آورند، یا در تاریکی اتاقشان سر می کنند، یا در دستشویی با صابون حباب می سازند یا در آشپزخانه با شیر ترش دسرهای عجیب و غریب درست می کنند. خانواده هایی هم هست که حین گفت و گوهای جدی در اتاق نشیمن گذشتن شب را نظاره می کنند.

همینطور خانواده هایی که در این ساعت شب به یاد مردگانشان اند و هاله ای از درد چهره شان را در بر گرفته است. نه کسی بازی می کند و نه کسی حرفی می زند: بزرگترها نامه هایی را بازنویسی و اصلاح می کنند که هیچکس نخواهد خواندشان و بچه ها سوال هایی می کنند که هیچکس پاسخشان نخواهد داد.

در عوض این خانواده هم هست که ساعت های حکومت نظامی را به بازی متروپولیس می گذراند. همه چیز مهیاست: بیمارستان، زندان، سینما، بانک، تاس ها و ورق های بازی، خانه ها، ساختمان ها و خیابان ها. بازیکنان یکی مردی است که جدی بازی می کند و از صفر شروع می کند و برنده می شود، یکی زنی خوش قیافه و غمگین است، یکی دخترکی زیبا و ظریف است و یکی پسرکی هشت نه ساله به نام خولیان، که اسمش دراصل خولیو بود. ماجرایی غریب اما واقعی است: می خواستند اسمش را خولیو بگذارند و این اسمی بود که به کارمند اداره ی ثبت گفتند اما طرف خولیان شنید و در شناسنامه خولیان نوشت و پدر و مادر خولیان از خیر اصلاحش گذشتند، چون آن سال ها کارمند اداره ی ثبت هم سزاوار احترام و ترس بی حد و حصر بود.

نقد کتاب زندگی خصوصی درختان

رمان کوتاه زندگی خصوصی درختان را می توان رمانی عاشقانه دانست. احساسات خولیان به عنوان مردی که احتمال می دهد ترک شده و هم‌چنین نگرانی‌اش از آینده‌ی دخترخوانده‌اش عواطف خواننده را برمی‌انگیزد. دو راهی‌ها و پرتگاه‌های عمیقی در طول داستان ذهن خولیان را درگیر می کند و خواننده را در اضطراب پیش‌آمدهای نامعلوم قرار می دهد. پس از گذشتن نیمه‌ی پرِ شب، خولیان اندوه وضعیت خود را کنار می گذارد و به آینده‌ی دخترخوانده‌اش می پردازد.

این منطق نشان می دهد خولیان دیگر در بند یک درامای عاشقانه نیست و مابقی این رمان را در افکار و عواطف پدرانه غور می‌کند؛ پدر خوانده‌ای که حتی در پرسش نامه‌های مدرسه دخترش جایگاهی ندارد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 283 بار

Alejandro%20Zambra%20 %D8%A2%D9%84%D8%AE%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%88%20%D8%B2%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%A7

عنوان کتاب: زندگی خصوصی درختان

از پرفروش ترین کتاب ها در آمریکا

نویسنده: آلخاندرو زامبرا

مترجم: ونداد جلیلی

تعداد صفحات کتاب: 51 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.1 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

داستان کتاب توسط بانویی والامقام و مورد احترام روایت می شود که در فرانسه به دنیا آمد و اکنون به عنوان بیوه ای هشتاد ساله در انگلستان زندگی می کند. بانو دیانا در واقع با نام «آنت بودین» در یکی از زاغه های پاریس به دنیا آمد...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 407
داستان توسط «بلانش» روایت می شود، دختری که به تازگی تحصیل در دانشگاهی در «بروکسل» را آغاز کرده و هنوز با پدر و مادرش زندگی می کند. او که کم سن و سال تر از اغلب همکلاسی هایش است، و به شکل کلی نیز فردی درونگرا...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 259

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *