زندگی بی دغدغه آمریکایی

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
زندگی بی دغدغه آمریکایی (nbookcity.com)

دانلود کتاب زندگی بی دغدغه آمریکایی

کتاب زندگی بی دغدغه آمریکایی یکی از قدرتمندترین رمان های فیلیپ راث و یک اثر هنری به شدت تأثیرگذار است.

«فیلیپ راث» یکی از مهمترین نویسندگان آمریکا در پنجاه سال گذشته به شمار می رود. بسیاری از آثار او توسط کمپانی های مطرح فیلمسازی آمریکا به فیلمهای پرفروش و قابل اعتنایی تبدیل شده اند. این رمان جذاب و خواندنی در سال 1998 برنده جایزه معتبر «پولیتزر» شده است. فیلیپ راث تقریبا تمام جوایز معتبر دنیای کتاب را به خود اختصاص داده است و فقط در ویترین افتخاراتش جای نوبل ادبیات خالی ست.

خلاصه کتاب

کتاب زندگی بی دغدغه آمریکایی، که در سال 1998 موفق به کسب جایزه ادبی پولیتزر شده، داستان یک نویسنده را به تصویر می کشد که به روایت زندگی قهرمانِ دوران نوجوانی‌اش می پردازد. این کتاب داستان یک خانواده‌ی یهودی را به تصویر می کشد که به آمریکا مهاجرت کرده و در آنجا تشکیل خانواده داده‌اند. پسر بزرگ این خانواده که سوئید نام دارد، ورزشکار نیز هست، در محله‌شان به شخصیت افسانه‌ای و بی‌نظیرش معروف است و همگان خصوصا دختران شیفته‌ی او و توانایی‌های مثال زدنی او هستند.

داستان کتاب توسط یکی از هم‌محله‌ای‌های سوئید روایت شده و داستان زندگی وی را به تصویر می کشد، که در چندین رشته ورزشی از جمله فوتبال توانایی بسیاری دارد و میان نوجوانان محله ویکوآییک شهرت بسیاری پیدا کرده است. این پسر علاوه بر ورزش علاقه‌ی زیادی به ارتش نیز دارد. سوئید سعی دارد تا از دستاوردها، زندگی و همچنین خانواده‌اش به هر سختی که شده محافظت کند.

در ادامه داستان، نامزدی سوئید با دختری که اهل کارولینای جنوبی است، به هم می‌خورد و بعد از گذشت چند سال با ملکه پیشین زیبایی نیوجرسی ملاقات کرده و پس از مدتی با او ازدواج می‌کند. سوئید پس از فارغ‌التحصیلی، مدیریت کارخانه دستکش‌سازی پدرش را بر عهده می گیرد و موفقیت‌های بسیاری را در این حوزه نصیب خود می کند اما در اواسط داستان  زندگی بی دغدغه آمریکایی اتفاقات وحشتناکی که برای او رخ داده است روایت می شود.

بخشی از متن کتاب

خیابان کی یر جایی بود که یهودی­ های ثروتمند در آنجا زندگی می­ کردند، یا اکثر خانواده­ هایی که در آپارتمان­ های اجاره ­ای دو، سه، و چهار واحدی، با سکوی­های آجری لازم برای زندگی ورزشی بعد از مدرسه، سکنی گزیده بودند. به نظر آنها این خانواده­ های یهودی ثروتمند بودند: بازی­های بی ­سروته، بازی بیست­ویک، توپ کنار سکو، این بازی ها تا زمانی که توپ لاستیکی درب­ وداغان بی­رحمانه با ضربه ای شدید به پله ها برخورد کند و بترکد، همچنان ادامه داشت.

اینجا، در مدار خیابان­ های پوشیده از درخت اقاقیا جایی که در آن مزرعه­ ی خانواده­ ی لایِنز در طول سال­های ترقیِ اوایل دهه­ ی بیستم تقسیم ­بندی شده بود، اولین نسل بعد از مهاجران یهودیان نیوآرک در منطقه ­ای جمع شده بودند که بیشتر از روند کلی زندگی آمریکایی الهام گرفته بودند تا از اِشتِتِل لهستانی که والدین عبری زبان آنها در اطراف خیابان پرینس در منطقه ­ی سوم فقیرنشین آنجا را بازسازی کرده بودند. یهودیان خیابان کی یر، با زیرزمین­ های حاضر و آماده­ ی خود، دالان­های سرپوشیده، پلکان ورودی سنگ­فرش­ شده­ که به نظر می­ رسید مهمترین قسمت آن باشد، مانند پیشگامان بی­پروا ادعا داشتند امکانات رفاهی آمریکایی را به صورت عادی جلوه دهند.

در پیشرفته ­ترین جای آنجا خانواده­ ی لیواو بودند، کسانی که سوئید خودمان را به ما ارزانی داشته بودند، پسری تقریباً غیر یهودی که نصیب­مان می­شد. خود خانواده­ ی لیواو، لوو و سیلویا بودند، والدینی که به طرز مشهودی، به اندازه­ ی پدر و مادر خودم، نه بیشتر و نه کمتر آمریکایی بودند، البته مادر من اصالتاً یهودی و متولد جرسی بود. افرادی کمابیش با فرهنگ، خوش صحبت، یا فرهیخته. چنین چیزی برای من یک غافلگیری بزرگ بود. جدا از خانه ی تک­واحدی خیابان کی یر، مانند تفرقه­ ی میان رعیت­ها و طبقه­ ی اشراف که در مدرسه درباره­اش آموخته بودم میان ما هیچ نوع تفرقه­ای وجود نداشت…

نقد کتاب زندگی بی دغدغه آمریکایی

همزمان با پایان پریشان و ناآرام عصری که با عنوان «قرن آمریکا» شناخته می شد، فیلیپ راث، رمانی با عظمتی بی حد و حصر به مخاطبان عرضه می کند که مرثیه ای برای همه ی وعده و وعید ها در دستیابی به موفقیت، نظم اجتماعی و سعادت و کامروایی در سده ی جاری است. شخصیت اصلی راث در رمان زندگی بی دغدغه آمریکایی، ورزشکاری افسانه ای در دبیرستان نیوآرک به نام سویید لووف است.

کسی که در سال های پررونق پس از جنگ بزرگ می شود و با دختر شایسته ی ایالت نیوجرسی ازدواج می کند، کارخانه ی دستکش سازی پدرش را به ارث می برد و به خانه ای سنگی در روستای اولد ریمورک نقل مکان می کند. اما یک روز در سال 1968، رویای آمریکایی دل نشین سویید، او را ترک می گوید.

دختر عزیز سویید، مری، از کودکی دوست داشتنی و باهوش، به نوجوانی کج خلق و بی عقل تبدیل می شود و یک شبه، سویید از زندگی بی دغدغه آمریکایی خود بیرون رانده شده و به درون آشفتگی ذاتی زندگی در آمریکا کشیده می شود. رمان پیش رو، داستانی به شدت خواندنی است که با نیروی محرکه ی اندوه، خشم و عشق عمیق به شخصیت هایش پیش می رود و شاهکار فیلیپ راث به حساب می آید.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 513 بار

Philip%20Roth%20 %D9%81%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%BE%20%D8%B1%D8%A7%D8%AB

عنوان کتاب: زندگی بی دغدغه آمریکایی

برنده جایزه پولیتزر سال 1998

برنده جایزه بهترین کتاب خارجی فرانسه

نویسنده: فیلیپ راث

برنده جایزه ی فرانتس کافکا در سال 2001

برنده جایزه ی استوریاس در سال 2012

مترجم: سالومه خدابخشی

تعداد صفحات کتاب: 437 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 47.8 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

رمان ربه کا با درآمیختن عشق، معما و خشونت، به داستانی جذاب و پرکشش تبدیل شده است؛ نوشته‌ای خوش‌خوان و پر از تعلیق که خواننده را با خود تا پایان کتاب همراه می‌کند. کتاب حاضر، رمانی است كه انسان را در هر فصل دچار شگفتی بیشتری می‌كند تا جاییكه متوجه...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 2444
رمان فهرست مهمانان داستان خود را با خونسردی کامل پیش می‌برد، شما را با شخصیت‌های مهم آشنا می‌کند و درست زمانی که کیک عروسی بریده می‌شود یکی از پیشخدمت‌ها جسدی را می‌یابد. لوسی فولی...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 5462

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *