ماجرای شگفت انگیز توتان خامون

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
ماجرای شگفت انگیز توتان خامون (nbookcity.com)

دانلود کتاب ماجرای شگفت انگیز توتان خامون

کریستین ژاک در کتاب ماجرای شگفت انگیز توتان خامون توصیفی کامل و بدون غرض‌ورزی از فعالیت‌های افراد حقیقی را ارائه می‌دهد که نام‌شان در این اثر به همراه وظایف‌شان تشریح شده است.

فارغ از مثبت یا منفی بودن کاراکترهای این کتاب، داستان توتان خامون یک نقطۀ مبهم تاریخی را روایت می‌کند. می‌توان گفت تاریخ و افسانه دو قطب مخالف در یک محور هستند؛ حال آن که در این اثر شاهد ترکیب این دو عنصر هستیم. در حقیقت جایی که اسناد تاریخی متقنی وجود نداشته باشد، افسانه و قصه آغاز می‌شود. داستان کتاب حاضر، به ماجرای کشف هیجان‌ انگیز حلقۀ مفقوده تاریخ مصر باستان پرداخته است.

کریستین ژاک، پیش‌از این‌که نویسنده باشد، باستان‌شناس و مصرشناس است، علاقه‌اش به بازگوکردن سرگذشت فرعون‌ها و رویدادهای تاریخی زمان آن‌ها در کشور باستانی مصر، باعث شده بیش‌تر به گزارش و تجزیه و تحلیل این رویدادها بپردازد و شخصیت‌هایش را از افراد حقیقی دست‌اندرکار این ماجراها انتخاب کند. طبعآ قلم شیوا و سبک روان و جذابش به این کتاب‌ها جنبه‌ای رمان‌گونه هم می‌دهد.

خلاصه کتاب

یکی از ویژگی‌های مثبت کتاب ماجرای شگفت انگیز توتان خامون آن است که نویسنده، حوادث تاریخی را به نحوی دلنشین و زیبا با عناصر داستان‌ نویسی پیوند زده است که در عین مطالعه برشی از تاریخ مصر باستان، شما احساس می‌کنید در حال خواندن یک رمان هستید. توتان خامون یکی از فراعنه مصر، مرگش نیز مانند زندگی‌اش مرموز و ماجرایی بود. به طوری که یافتن آرامگاه او تا سالیان سال برای باستان‌شناسان و مصر‌پژوهان به معمایی حل نشدنی تبدیل شده بود.

به گفتۀ هوارد کارتر کاشف مقبره توتان خامون، پرده برداشتن از این راز تاریخی به قدری هیجان‌انگیز و دور از انتظار بود که هیچ فردی پیش‌بینی آن را نمی‌کرد. سال‌ها تلاش بی‌نتیجه کاوشگران برای یافتن نشانه‌ای از محل دفن این فرعون، آن‌ها را متقاعد نمود که توتان خامون افسانه‌ای بیش نبوده و هیچ‌ وقت شخصیت حقیقی به این نام وجود نداشته است!

خواننده با این کتاب نه‌تنها ماجرایی داستان‌گونه، افسانه‌وار و پرکشش را دنبال می‌کند، بلکه انگار کتابی مستند و تاریخی را بخواند، با همه‌ی جزییات این ماجرا که در زمان خودش در دنیا شهرت همگانی یافت و رویدادی استثنایی به‌شمار رفت، آشنا می‌شود. تمامی علاقمندان رمان‌های تاریخی مخاطبان اصلی این کتاب هستند؛ همچنین کتاب ماجرای شگفت انگیز توتان خامون را به تمامی دوست‌داران ادبیات فرانسه توصیه می‌کنیم.

بخشی از متن کتاب

کارنارون خوشحال از این که توانسته بود با دریافت پولی حاصل از فروش تدریجی اشیای مجموعه اش به امریکاییها، هزینه های کارتر را تأمین کند، با پیشرفت آلمانی ها در فلاندر و مارن دچار تردید شد. سرنوشت جنگ داشت مشخص میشد. در خانه کاوشها که افراد احمد که درست کاری شان را تضمین کرده بود، شب و روز از آن حفاظت می کردند، کارتر نقشه «دره شاهان» را روی میز پهن کرده بود. ساعتها آن را نگاه کرد و بارها به بررسی نشانه هایی که روی محل های کوچک و بزرگ کاوش شده گذاشته بود پرداخت.

چگونه می توان حقیقتی انکارناپذیر را نادیده گرفت؟ باید کوچکترین گوشه و کنار را کاوش کرد، حتا یک وجب از خاک را کندوکاو نکرده رها نکرد، برای این کار باید «دره» را به قطعه های کوچکتری تقسیم کند و از کاویدن هیچ یک از آنها چشم نپوشد. کارتر همچون پدری مهربان از «دره» مراقبت می کرد تا از هرگونه آسیب رساندن و چپاولی جلوگیری کند. خودش سرکشی می کرد تا مطمئن شود نگهبان ها به خوبی از عهده انجام وظیفه شان برمی آیند و مدام به گشت زدن ها و مراقبت هاشان ادامه می دهند.

دیروز مردی امریکایی را که ظرف قیر به دست داشت اسمش را روی دیوارهای آرامگاهی می نوشت از آن محیط بیرون کرد. این گونه آدمها را باید به زندان می انداختند؛ در گذشته، صدمه زدن به بنایی مقدس، بزرگترین جرمها به شمار می رفت. با رسیدن بهار، سروکله رفيعه مهربان پیدا شد و با شکیبایی خاص زنهای شرقی، خواست معشوقش را به خود جلب کند؛ اما او را خیلی دور و کم و بیش دسترس ناپذیر یافت، اگرچه عشقش نسبت به او به ظاهر دست نخورده باقی مانده بود. دختر مصری نسبت به زیبایی خودش دچار تردید شد، در آرایشش دقت بیشتری به خرج داد، فوت و فن های دلربایی را به کار بست و همچون نامزدی بهشتی نرم و مهربان شد.

کارتر به اظهار محبت های او پاسخ می داد، اما روحش جای دیگری سیر می کرد. رفيعه فهمید ترسناکترین رقیبش، یعنی «دره شاهان» قلب او را ربوده و حاضر هم نیست این زنجیرهای پوچ و بیهوده ای را که به پاهای او بسته باز کند. یک مرد چگونه می توانست با سنگ ها، شن ها و گورها عشق بازی کند؟ کارتر داشت محل کاوش های آینده اش را بررسی می کرد که دید احمد دارد به طرف او می دود. رییس گروه اهل شتاب به خرج دادن نبود. به کارتر گفت: – زود باشید، بیایید. – چه اتفاقی افتاده؟ – فاجعه ای برای مان پیش آمده… از جزییاتش خبر ندارم.

نقد کتاب ماجرای شگفت انگیز توتان خامون

از جمله آثار به یادماندنی ژاک می‌توان به مجموعۀ پنج جلدی در مورد فرعون رامسس دوم اشاره کرد. این نویسندۀ پاریسی از همان دوران نوجوانی به تحقیق درباره مصر باستان علاقمند شد و آثار ژاک پیرنه را مطالعه می‌نمود. کریستین تا 18 سالگی‌اش هشت کتاب منتشر کرد. کتابها و رمانهای تاریخی برای تصمیم گیری در حوزه جامعه شناختی و حوزه سیاسی کمک کننده خواهد بود. پس توصیه میکنیم کتاب ماجرای شگفت انگیز توتان خامون را بخوانید و از آن استفاده کنید.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 428 بار

Christian%20Jacq%20 %DA%A9%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86%20%DA%98%D8%A7%DA%A9

عنوان کتاب: ماجرای شگفت انگیز توتان خامون

برنده جایزه خانه ی مطبوعات فرانسه سال 1992

نویسنده: کریستین ژاک

مترجم: پرویز شهدی

تعداد صفحات کتاب: 419 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 38.81 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتابی است کم نظیر، از آن رو که به زندگی بیست دیکتاتور خونخوار قرن بیستم می‌پردازد. بیست فصل کتاب، یعنی حسب حال بیست دیکتاتور بنام دنیا، حاصل چندین سال کار گروهی از مهمترین نویسندگان و مورخان و...
بروزرسانی: 2 ماه قبل
تعداد بازدید: 490
شاید از اسم این کتاب اینطور به نظر برسد که مخصوص آشپزهای حرفه ای است ولی اینطور نیست. این یک کتاب جامع و کامل از تمام نکته ها و تکنیک های آشپزی است که هر کسی به آن نیاز دارد.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 3902

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *