ما همه باید فمینیست باشیم

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
ما همه باید فمینیست باشیم (nbookcity.com)

دانلود کتاب ما همه باید فمینیست باشیم

فمینیست به معنای برتری زنان بر مردان نیست، بلکه فمینیست بودن تنها به معنای این است که حق و حقوق زنان در تمام زمینه‌ها اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، ادبی و حتی در زندگی مشترک مورد توجه قرار گیرد. کتاب ما همه باید فمینیست باشیم، به قلم چیماماندا انگزی آدیچی، پر‌فروش‌ترین کتاب آمازون در حوزۀ مطالعات عمومی جنسیتی است.

این اثر، دیدگاه های شخصی نویسنده را در قالب مجموعه مقالاتی جذاب و آموزنده مطرح می کند. عنوان ما همه باید فمینیست باشیم برگرفته از نام سخنرانی آدیچی در همایش های TED است. ادیشی در این کتاب با شوخ طبعی و نثری ساده، تعریفی منحصر به فرد از فمینیسم برای قرن بیست و یکم ارائه می دهد؛ تعریفی که ریشه در مشارکت جمعی و آگاهی دارد. او در این اثر نه تنها بر تاریکی هایی چون تبعیضات آشکار نور می تاباند، بلکه از رفتارهای بعضا سازمان یافته ای سخن می گوید که زنان را در سراسر دنیا به حاشیه می رانند.

او بدین ترتیب، به مخاطبانش کمک می کند تا واقعیات پنهان درباره ی سیاست های جنسیتی را بهتر درک کنند. این نویسنده ی خوش سخن، از تجربیات خودش در آمریکا، در زادگاهش نیجریه و کشورهای دیگر بهره می گیرد تا به شکلی هنرمندانه توضیح دهد چرا شکاف جنسیتی برای زنان و مردان، به شکلی یکسان زیان آور است.

خلاصه کتاب

این کتاب درمورد تفاوت‌های بی‌اساس و بی‌منطقی است که انسان‌ها برای زنان و مردان قائل هستند. در این کتاب یاد می‌گیریم که هیچ جنسیتی برتر یا بهتر از دیگر نیست. به نظر من خواندن کتاب ما همه باید فمینیست باشیم برای همه ما ضروری می باشد. چه مرد و چه زن. زنان باید این کتاب را بخوانند تا از حقوق خود آگاه شوند و مردان باید این کتاب را بخوانند تا از حقوق زنان آگاه شوند و به آن احترام بگذارند.

نمی‌شود در مورد جنسیت به راحتی صحبت کرد. این موضوع مردم را ناراحت و گاهی وقت‌ها زودرنج می‌کند. هم مردان و هم زنان در برابر حرف زدن پیرامون جنسیت مقاومت می‌کنند و یا این که بلافاصله از زیر مشکلات مربوط به جنسیت شانه خالی می‌کنند. چرا که فکر کردن به تغییر وضعیت و تبدیل آن به یک شرایط جایگزین اغلب ناراحت‌کننده و خسته‌کننده است.  بیشتر مردم می‌پرسند: «چرا کلمه‌ی فمینیست؟ چرا فقط نمی‌گویی حقوق بشر و یا چیزی شبیه به این؟» چون این حرف صادقانه نیست و فمینیست به ‌طور قطع قسمتی از حقوق بشر است، اما در انتخاب اصطلاح گنگ و مبهم «حقوق بشر» ما مشکل کاربردی و ویژه‌ی جنسیت را رد می‌کنیم.

بخشی از متن کتاب

اکولوما یکی از بهترین دوستان دوران کودکی من بود. او در خیابان ما زندگی می کرد و برای من حکم یک برادر بزرگ تر را داشت: مثلاً اگر من از پسری خوشم می آمد حتماً نظر اکولوما را می پرسیدم. اکولوما پسر بامزه ای بود و البته باهوش. همیشه یک جفت پوتین کابویی می پوشید که از آن مدل نوک تیزها بود. او در دسامبر سال ۲۰۰۵ در یک سانحه ی هواپیمایی در نیجریه ی جنوبی از دنیا رفت. هنوز هم برای من سخت است که بخواهم احساسم را نسبت به این مسئله در قالب کلمات بیان کنم.

اکولوما شخصی بود که من با او بحث می کردم، می خندیدم و صادقانه با اوحرف می زدم. او اولین نفری بود که مرا فمینیست صدا زد. من حدوداً چهارده ساله بودم. در خانه ی آن ها بودیم و با همان دانش نصفه نیمه ای که از خواندن کتاب ها به دست آورده بودیم در حال بحث و مشاجره بودیم. خوب به یاد نمی آورم که این بحث خاص دقیقاً بر سر چه موضوعی بود. فقط به یاد دارم که بحث کردیم و بحث کردیم و ناگهان اکولوما به من نگاهی کرد و گفت: « تو می دانی که یک فمینیست هستی؟

نقد کتاب ما همه باید فمینیست باشیم

جنسیت ما نمی‌تواند انسان بودن ما را زیر سوال ببرد، اگر زن ها قرار است مادر بشوند و رشد نسلی همراه با عشق و محبت به عهده‌ی آنهاست، پس صاحب فکر، اراده و علم هستند و بهتر است که در کنار آن ها نیز باید مردی از حنس عشق و نور باشد تا با هم بتواند تربیت نسلی را در پیش بگیرند. موضوع جنسیتی در سرتاسر دنیا وجود دارد، ولی همگی برای بهتر شدن و دنیایی متفاوت باید تلاش و برنامه‌ ریزی کنیم، دنیایی عادلانه‌تر برای همه‌ی انسان‌ها، دنیای سرشار از عشق و محبت، دنیای زیباترو دنیایی با وجود زنان و مردان شادتر.

اگر نگاهی به تاریخ بکنیم هر جا نامی از تبعیض آمده باشد یعنی تحقیر یکی از دو جنسیت که به دنبال این رفتار‌ها هرج و مرج و شورش‌هایی بوده که اوضاع اجتماعی و روابط انسانی جامعه در‌حال رسیدن به نابودی است. ما باید دختران و پسران متفاوتی را تربیت کنیم، ما خیانت بزرگی در حق پسرانمان کرده‌ایم و انسانیت را در آن‌ها کشته‌ایم. ما مردسالاری را البته به‌روش جدید و کوته‌فکرانه‌ای به آن‌ها آموزش داده‌ایم. با خواندن کتاب ما همه باید فمینیست باشیم به دید وسیعتر و کاملتری نسبت به این موضوع می رسید.

تعداد بازدید: 833 بار

Chimamanda%20Ngozi%20Adichie%20 %DA%86%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%20%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B2%DB%8C%20%D8%A2%D8%AF%DB%8C%DA%86%DB%8C 1

عنوان کتاب: ما همه باید فمینیست باشیم

از پرفروش ترین کتاب های آمازون در حوزه ی مطالعات عمومی جنسیتی

جز کتاب هایی که همه زنان باید بخوانند

جز پرفروش ترین کتابها در ایران

نویسنده: چیماماندا انگزی آدیچی

مترجم: مریم طباطبائیها

تعداد صفحات کتاب: 48 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 2.2 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب با من بیشتر حرف بزن نخستین بار در سال 2018 انتشار یافت. کلی کوریگان نویسنده کتاب، در این شرح حال پرشور و تکان دهنده، به کاوش در ماهیت زبان و نزدیکی انسان ها می پردازد و برخی از مهمترین و سخت ترین چیزهایی را که افراد به یکدیگر می گویند...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 272
چرا ملت ها شکست می خورند نشان می‌دهد هرجا شکوفایی اقتصادی به بار می‌نشیند الیگارشی رخت بربسته و هرجا اقتصاد زمین می‌خورد الیگارشی حاکم است.  تجربه کشورهای مختلف از اروپای شرقی و شوروی سابق گرفته تا آفریقا و آمریکای لاتین مسجل...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2817

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *