مرگ در آند

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
مرگ در آند (nbookcity.com)

دانلود کتاب مرگ در آند

ماریو بارگاس یوسا نویسنده رمان حاضر بینش‌ سیاسی در آثار خود را مدیون دو سال تحصیل در مدارس نظامی است. او ابتدا شیفته‌ی شخصیت فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا شد اما پس از جدایی از جنبش‌های چپ‌گرا به یکی از منقدین صریح او بدل شد و به حمله علیه کاسترو پرداخت. اسم اصلی کتاب «لیتوما در آند» بوده است که مترجم انگلیسی و به تبعش مترجم فارسی مرگ در آند ترجمه کرده‌اند. مرگ در آند ترکیب پیچیده و غریبی است از روایت‌ها، خرده‌پیرنگ‌ها، و شخصیت‌های به‌ یاد ماندنی، در قالب داستانی جذاب و خواندنی.

زن سرخ‌پوستی به گروهبان لیتوما مراجعه می کند و می‌گوید شوهرش گم شده است: او سومین نفر از اهالی روستایی در کوه‌های آند است که مفقود می‌شود. گروهبان لیتوما با معاونش، توماسیتو، جستجویی را برای پیدا کردن سرنخ‌هایی از این واقعه آغاز می‌کند، و در ادامه به چریک‌های راه درخشان می‌رسد. در خلال داستان، توماسیو ماجرای عشق خود به یک روسپی را برای لیتوما می‌گوید. مرگ در آند داستانی نیمه جنایی و نیمه سیاسی است که تصویری از پروِ امروز ترسیم می‌کند: هم از خشونت‌های سیاسی و آشوب‌های اجتماعیِ پرو و هم از فرهنگ بومیِ سرخ‌پوستانِ آن.

چکیده کتاب

ماریو بارگاس یوسا در این رمان تاریک و در عین حال امیدبخش، ترس های کهنه و نو را در هم آمیخته و مستقیم ترین بررسی و کنکاش خود از مشکلات سیاسی پیچیده ی کشورش پرو را به مخاطبین پرشمار و بین المللی اش ارائه می کند. در مکانی دوردست واقع در کوه های آند، دو مأمور امنیتی به نام های لیتوما و کارنو به تحقیق درباره ی ناپدید شدن سه مرد می پردازند که دوتای آن ها، کارگران پروژه ی ساخت اتوبان بوده اند؛ پروژه ای که به خاطر بی ثباتی فزاینده ی سیاسی در منطقه، احتمالا هیچ وقت به پایان نخواهد رسید. چریک های تحت فرمان سندرو لومینوسو به چندین شهر و محله ی مجاور یورش برده اند؛ نیروهایی خشن که در بخش ابتدایی کتاب، دو توریست ناشی فرانسوی را که در حال عبور از این منطقه ی خطرناک هستند، با پرتاب سنگ به کام مرگ می کشانند.

فعالیت های سندرو لومینوسو و اقرار کارنو به جنایات نیروی امنیتی ،اتمسفری آکنده از تهدید و خطر ایجاد کرده است که در بخشی دیگر با عدم توانایی این مأمورین امنیتی در تعامل و برقراری ارتباط با شبه نظامیانی کج خلق و متخاصم، به خوبی به تصویر کشیده شده است. این مردم کوه نشین با لیتوما طوری رفتار می کنند که انگار از مریخ آمده است. درواقع، کشور سرمایه دار و ساحلی پرو می تواند برای سرخ پوست های فقیر کوه سیرا، مریخ به نظر برسد؛ مردمی که چاپلوسی های دو مأمور محلی اسرارآمیز را بیشتر از شعار های مارکسیستی نیروهای چریک پذیرا هستند. بارگاس یوسا در رمان مرگ در آند، ماهیت همیشگی و غیرقابل شناسایی خشونت در آمریکای لاتین را به شکلی بسیار غیرمستقیم به مخاطب عرضه می کند. داستان سرایی استوار این نویسنده و ساختار پیچیده و جذاب کتاب[آمیزش گذشته و حال در روایت شخصیت های متفاوت] حسی از رضایت عمیق و واقعی در خواننده ی این اثر ایجاد می کند.

بخشی از متن کتاب

لیتوما زیر لب گفت آره، می‌فهمم. مگر کار از این کثیف‌تر هم می‌شود که آدم آن مردک زال و آن سرکارگر و آن لالی را بکشد، آن هم به خاطر ارواحی که نه کسی دیده، نه کسی خبر دارد که اصلا هستند یا نه؟ کشتن که چیزی نیست مرد از روی تخت فریاد زد و لیتوما فکر کرد آن‌‌هایی که ته خوابگاه خوابیده‌اند از خواب می‌پرند و بهشان می‌گویند خفه‌خون بگیرند. یا یواشکی می‌آیند و دهن مرد را می‌بندند. بعد هم چون خودش چیزهایی شنیده بود که نبایست بشنود می‌گرفتند و می‌برندنش به معدن متروک و می‌انداختنش ته چاه. مگه همه‌جا کشت و کشتار نیست؟

کشتن که چیزی نیست. چیزی که پدر این جماعت رو درآورده کشتن نیست. من تنها که نیستم، کلی از کارگرهایی هم که رفتند، حال من را داشتند. مسئله یک چیز دیگری بود. این جنگ است هیچ کس حق ندارد بگوید به من مربوط نیست به همه مربوط است،حتی ادم های کرولال، این جنگ برای کندن کلک ارباب هاست و هیچ کس حق ندارد زانو بزند و دست و پای کس دیگر را ببوسد.

نقد کتاب مرگ در آند

داستان در کوهستان‌های رمز آلود و دور دست کشور پرو اتفاق می‌افتد. محور اصلی کتاب بر ماجرای زندگی دو نیروی پلیس استوار شده است. گروهبان لیتوما نقش اصلی این داستان را به دوش می‌کشد. یک پروژه‌ی جاده سازی نیمه کاره و ناپدید شدن سه نفر از اعضای آن منطقه، تکمیل کننده‌ی معماهای داستان مرگ در آند است. او در نگارش این کتاب از سنت و فرهنگ پرو به خوبی بهره برده و با تلفیق مشکلات سیاسی و تحرکات خودجوش مردم بومی، فضایی جذاب و شاخص از پرو را به مخاطب ارائه می‌دهد. داستان نقاط اوج و خیز زیادی را تجربه می‌کند. که آن را می‌توان به توانایی های بی‌نظیر ماریو بارگای یوسا دانست.

تعداد بازدید: 420 بار

Mario%20Vargas%20Llosa%20 %D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%88%20%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D8%B3%20%DB%8C%D9%88%D8%B3%D8%A7 2

عنوان کتاب: مرگ در آند

نویسنده: ماریو بارگاس یوسا

برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات سال 2010

مترجم: عبدالله کوثری

تعداد صفحات کتاب: 324 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

در رمان سال‌های سگی که ماجراى آن در مدرسه نظامى لئونسیو پرادو، همان مدرسه‌اى که نویسنده مدتى دانشجوى آن بوده مى‌گذرد، بارگاس یوسا تصویرى تحقیرآمیز از نظامیان و نظامی‌گرى در پرو به دست مى‌دهد. موفقیت یوسا در این کتاب چنان است که برخى معتقدند هیچ نویسنده‌اى...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1505
کتاب واقعیت نویسنده را می توان خود زندگینامه ی ادبی و فکری یکی از بزرگترین نویسندگان امروز لاتین شمرد که سهمی عمده در اعتلای ادبیات این خطه به سطح جهان داشته است. روایتی ست خواندنی و پرکشش از آنچه بر نویسنده در جریان آفریدن اثر هنری می گذرد. و آنچه به جذابیت این روایت...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 569

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *