کشتن مرغ مقلد

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
کشتن مرغ مقلد (nbookcity.com)

دانلود کتاب کشتن مرغ مقلد

هارپر لی نویسنده کتاب کشتن مرغ مقلد یکی از تاثیرگذارترین نویسنده‌های تاریخ ادبیات دنیاست.

او که در تمام عمر فقط همین یک کتاب را نوشت به عقیده منتقدان حتی با همین یک کتاب به عنوان یکی از بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های رمان دنیا لقب گرفته است. نخستین نسخه کتاب در سال ۱۹۶۰ به چاپ رسید و تبدیل به یکی از شاهکارهای ادبیات کلاسیک شد.

هارپر به خاطر این کتاب برنده یکی از معتبرترین جوایز ادبی یعنی «پولیتزر» شد. کتاب کشتن مرغ مقلد رمانی فراموش نشدنی درباره‌ی دوران کودکی است. دوران کودکی، در محله‌ای خواب زده در جنوب آمریکا که معصومیت هر لحظه در برابر بی عدالتی و تعصب نژادی، قربانی می شود.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

رمان کشتن مرغ مقلد با به تصویر کشیدن بحران و عذاب وجدانی تکان دهنده، بلافاصله پس از انتشار در سال 1960، تبدیل به پرفروش ترین کتاب شد و نظر مساعد منتقدین را به خود جلب کرد. کتاب حاضر در سال 1961 جایزه ی پولیتزر را از آن خود کرد و فیلم ساخته شده بر اساس آن، موفق به دریافت جایزه ی اسکار شد.

کتاب کشتن مرغ مقلد که بسیار دراماتیک و تأثیرگذار است، به اصل و ریشه های رفتار های انسان، معصومیت و تجربه، مهربانی و بی رحمی، عشق و نفرت، و شوخ طبعی و ترحم می پردازد. این رمان بومی و محلی نوشته ی زنی جوان اهل آلاباما، اکنون بیش از 18 میلیون بار چاپ و به چهل زبان ترجمه شده است و طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد.

هارپر لی، نویسنده‌ی کتاب کشتن مرغ مقلد همیشه آن را داستان عاشقانه ای ساده توصیف کرده است. این اثر امروزه به عنوان شاهکاری در ادبیات آمریکا در نظر گرفته می شود.

خلاصه رمان

داستانِ کتاب کشتن مرغ مقلد از زبانِ دخترِ نوجوانی به نام «اسکات فینچ» روایت می شود که در شهر کوچکی در ایالت آلاباما آمریکا زندگی می کند. پدر اسکات وکیل است و در زمان وقوع داستان پرونده‌ مرد سیاه‌پوستی را پذیرفته که متهم است به دختر سفیدپوستی تجاوز کرده است و… مرغ مقلد یا همان مرغ مینا در این کتاب نمادی از معصومیت است.

کیتلین ده ساله نوعی بیماری اتیسم دارد. او همراه پدرش زندگی می کند. قبل از حادثه ی تیراندازی در مدرسه ی برادرش، آن ها خانواده ای سه نفره بودند، و کیتلین همچون مرغ مقلد از راهنمایی های برادرش، دون، برای کنترل رفتارهای اتیسمی اش استفاده می کرد. بعد از حادثه تیراندازی در مدرسه و کشته شدن دون، کیتلین و پدرش از این خادثه سخت آزرده و رنجور می شوند.

دون پیش از کشته شدن بر روی پروژه ای اجرایی برای مدرسه اش کار می کرد که کیتلین را درگیر می کند، پروژه ای که تلاش می کند آن را به پایان برساند، پایان پروژه ای که می تواند پایان رنجی باشد که او و پدرش می کشند. تلاش های کیتلین که همیشه زندگی را سیاه و سفید می بیند و مسئولان متعهد مدرسه منجر به تغییر دید کیتلین به زندگی می شود و او کشف می کند رنگ های زندگی تنها سیاه و سفید نیستند.

شاید اگر در رمان کشتن مرغ مقلد دقیق شویم و بخش‌های مختلف آن را در نظر بگیریم با یک کتاب قوی و یا فوق‌ العاده روبه‌رو نباشیم. اما وقتی کتاب تمام می‌شود و شما قسمت‌های مختلف آن را در کنار هم قرار می‌دهید، آن‌وقت است که به عظمت رمان پی می‌برید. هارپر لی واقعا یک رمان به یاد ماندنی خلق کرده است که تاثیر آن برای همیشه با شما خواهد بود.

بخشی از متن کتاب

در جایی از کتاب کشتن مرغ مقلد آمده: همین‌ که پدرم جواز وکالت گرفت، به می‌کمب مراجعت کرد تا شروع به کار کند. می‌کمب در فاصلهٔ تقریباً بیست مایلی مشرق آبادی فینچ، مرکز استان می‌کمب، بود. اثاثیهٔ دفتر آتیکوس در عدلیه از یک جالباسی، یک سلفدان، یک تخته شطرنج و یک کتاب دست‌ نخوردهٔ قانون آلاباما تجاوز نمی‌کرد. نخستین مشتریان او آخرین دو نفری بودند که در زندان استان می‌کمب به دار آویخته شدند.

آتیکوس اصرار کرد مساعدت مقام‌های رسمی را که به آن‌ها اجازه می‌داد به‌عنوان مجرم درجهٔ دوم شناخته شوند تا زندگی‌شان را نجات دهند بپذیرند، ولی آن‌ها از خانوادهٔ هورفورد بودند و در استان می‌کمب این نام مرادف با کله‌خر است. هَوِرفوردها بهترین آهنگر شهر را در منازعه‌ای بر سر یک مادیان کشتند. ادعایشان این بود که آهنگر مادیان را به‌ قصد دزدی نزد خود نگاه داشته است و آن‌ قدر بی‌پروا بودند که عمل قتل را در حضور سه نفر شاهد مرتکب شدند.

برای دفاع از خودشان در قبال جنایتی که مرتکب شده بودند، به عقیدهٔ آن‌ها کافی بود تکرار کنند «پدرسگ حقش همین بود» می‌خواستند حتماً به‌عنوان مجرم درجهٔ اول، بی‌تقصیر اعلام شوند و در نتیجه تنها کاری که آتیکوس می‌توانست برای مشتریانش انجام دهد، این بود که در مراسم خداحافظی ابدی آن‌ها حضور یابد و شاید از همین جا بود که تنفر عمیق پدرم نسبت به وکالت در مدافعه‌های جنایی شروع شد. (ص211 کتاب کشتن مرغ مقلد)

نقد کتاب کشتن مرغ مینا

نویسنده کتاب کشتن مرغ مقلد متاثر از حادثه ی تیراندازی در دانشگاه ویرجینیا، داستانی خلق می کند تا خواننده را درگیر ( به تفکر ) حوادثی کند که بی جهت اتفاق می افتد. هارپر لی بر این عقیده است که برای پیش گیری از این حوادث، انسان ها باید در راه هایی قدم بردارند بیشتر بتوانند همدیگر را درک کنند. خلق شخصیت اصلی داستان که به اتیسم مبتلاست نیز نوعی درگیری دیگر است از جنس درک کردن انسان های متفاوت.

نویسنده از زبان نوجوانی مبتلا به اتیسم با زبانی عاطفی داستان را روایت می کند. شخصیت های همگی باورپذیر هستند و نشانه ها و کنش ها، تصویرهایی روشن از فضای داستان می سازد. روایت ساده است و مخاطب به راحتی با داستان ارتباط برقرار می کند. پایان بندی داستان و یافتن راه حل برای تسکین یافتن رنجی که کیتلین و پدرش و بقیه ی جامعه ی کوچک شان می کشند، ساده در عین حال بسیار امیدوارکننده است.

کتاب کشتن مرغ مقلد منحصر برای گروه ویژه ای نیست، زیرا حول دو محور می چرخد، پرهیز از خشونت و درک کردن یک دیگر، و توجه به بیماران مبتلا به اتیسم و رفتارهای آن ها. 

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 10,110 بار

Harper Lee هارپر لی

عنوان کتاب: کشتن مرغ مینا (کشتن مرغ مقلد)

برنده جایزه پولیتزر داستان سال 1961

جزو برترین رمان های انگلیسی گاردین

جز کتاب هایی که به بیشترین زبان های دنیا ترجمه شده اند

جزو برترین رمان های ادبیات نوجوان

جز صد رمان برتر مدرن لایبرری به انتخاب مخاطبین

جزو برترین آثار نویسندگان زن

جز کتاب هایی که باید خوانده باشید

جزو برترین رمان ها در بریتانیا

جز برترین رمان های تاریخی

جزو برترین آثار داستانی با شخصیت اصلی زن

جز برترین آثار تبدیل شده به فیلم و سریال

جزو الهام بخش ترین رمان های BBC

جز برترین کتاب ها درباره کتاب ها

جزو برترین رمان های نخست

جز کتاب های برگزیده به انتخاب آمازون

جزو رمان های برگزیده درباره بلوغ و دوران نوجوانی

جز کتاب های برگزیده به انتخاب استیون کینگ

نویسنده: هارپر لی

مترجم: فخرالدین میررمضانی

تعداد صفحات کتاب: 416 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.21 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

با اینکه بیش از چهار قرن از زمان حیات شکسپیر می‌گذرد، اما شاهکارهای او همچنان بارها و بارها در دنیای هنرهای تصویری و نمایشی هم مورد اقتباس قرار گرفته‌اند. در کتاب در باب قدرت گزیده‌ای از صحنه‌های...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 211
رمان پیش رو اثری متفاوت با تصویرهایی به یاد ماندنی است. کتابی خواندنی و لذتبخش که مثل مافیای سیسیل (که خانواده برایشان بسیار مهم است) در این کتاب هم ثابت می‌شود که خانواده، تنها دوستِ...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 155

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *