پرندگان می‌روند در پرو می‌میرند

آخرین ویرایش: 3 سال قبل
پرندگان می روند در پرو می میرند (nbookcity.com)

دانلود کتاب پرندگان می‌روند در پرو می‌میرند

پرندگان می‌روند در پرو می‌میرند نوشته رومن گاری از تاثیرگذارترین نوشته های اوست که سال ۱۹۶۸ از روی آن فیلمی ساخته شد. داستان ماجرای پرندگانی است که از جزایر «گوانو» به سمت ساحلی در صدکیلومتری «لیما» حرکت می کنند تا به هر زحمتی شده به آن جا برسند و بمیرند. این کتاب مجموعه پنج داستان کوتاه است که اولین بار سال ۱۳۵۲ «ابوالحسن نجفی» آن را به فارسی برگرداند و پس از چاپ سومش در سال ۱۳۵۷ اجازه چاپ مجدد نگرفت.

داستان های کتاب

  1. پرندگان می‌روند در پرو می‌میرند
  2. بشر دوست
  3. ملالی نیست جز دوری شما
  4. همشهری کبوتر
  5. کهن ترین داستان جهان

نقد و بررسی

مجموعه پرندگان می‌روند در پرو می‌میرند  روایتی ساده و خطی و زاویه‌ی دید دانای کل روایت می‌شود. جز داستان نخست که بیش از دیگر داستان‌ها توصیف و شخصیت‌پردازی و گفت‌وگو در آن مشهود است، باقی داستان‌ها حالتی شعارزده دارند و از شرح‌وبسط داستانی چندان در آن‌ها خبری نیست. بااین‌همه، نمی‌توان طنز تلخ و تلنگرزننده‌ای را که در داستان‌های «بشردوست» و «هم‌شهری کبوتر» و «کهن‌ترین داستان جهان» است، نادیده گرفت و در زیبایی و گیراییِ دست‌کم پیام و محتوای داستان‌ها تردید کرد.

با تمام این اوصاف، من درخشان‌ترین داستان این کتاب را همان داستان نخست می‌دانم که عنوان کتاب برگرفته از آن است. این داستان با فضاسازی‌های قوی و توصیف‌های پرمایه، زندگی پرملال صاحب‌کافه‌ای را به ‌نمایش می‌گذارد که گمان می‌رود تنهایی عمیقش برطرف‌شدنی است؛ اما کمی که می‌گذرد، این خیالِ واهی، مثل پرندگانی که برای جان‌سپردن به حوالی آن کافه‌ی ساحلی می‌آیند، جان می‌سپارد و او دوباره با تنهایی چاره‌ناپذیرش وانهاده می‌شود.

معرفی رومن گاری

رومن گاری ، روسی تبار و متولد لیتوانی بود که تا چهارده سالگی در لهستان زندگی می کرد، مدرسه را در مارسی (جنوب فرانسه) تمام کرد، در پاریس به دانشگاه رفت، در ارتش آزادی فرانسه علیه آلمان نازی جنگید، سفیر و نماینده ی فرهنگی فرانسه در سازمان ملل و برخی کشورهای دیگر شد، مدتی برای روزنامه ای آمریکایی مطلب می نوشت، با هنرپیشه ای آمریکایی (جین سیبرگ) ازدواج کرد و… با این همه تقریبن تمام عمر، یک سوسیالیست وفادار باقی ماند.

در اغلب رمان هایش، چه اولی ها که سوسیالیسم با ایده آلیسم آغشته است، و چه آخری ها که با وجود لحنی تلخ، هم چنان امیدوارانه به صلح و آرامش جهان می اندیشد، همه جا به رستگاری نهایی انسان و پایان درد و رنج بشر می اندیشید.

بخشی از متن شاعرانه‌ی این داستان:

همیشه موجِ نهم تنهایی، قوی‌ترین موج، همان که از دورترین نقطه می‌آید، از دورترین جای دریا، همان است که تو را سرنگون می‌کند و از سرت می‌گذرد و تو را به اعماق می‌کشاند و سپس ناگهان رهایت می‌کند؛ همان‌قدر که فرصت کنی تا به سطح آب بیایی، دست‌هایت را بالا ببری، بازوهایت را بگشایی و بکوشی تا به نخستین پرِ کاه بچسبی. تنها وسوسه‌ای که کس هرگز نتوانسته است بر آن غالب شود: وسوسه‌ی امید…

این مرد یک سال تمام هرروز تو را شکنجه داده است. تو را زجرکش کرده و به صلابه کشیده است. و حالا به عوض اینکه پلیس را خبر کنی هرشب برایش غذا می بری؟ آیا ممکن است؟ آیا خواب نمی بینم؟ تو چطور می توانی این کار را بکنی؟ بر چهره ی مرد قربانی حالت مکری پرمعنی آشکار شد و از ژرفای قرون صدایی چندین هزارساله برخاست که مو بر اندام خیاط راست کرد و قلبش از حرکت باز ماند: قول داده است که دفعه ی دیگر با من مهربان تر باشد!

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. ارباب و نوکر
  2. پرندگان مرده
  3. مهاتما گاندی
  4. شنل قرمزی
  5. عقل سرخ

تعداد بازدید: 1,308 بار

Romain%20Gary%20 %D8%B1%D9%88%D9%85%D9%86%20%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C

عنوان کتاب: پرندگان می‌روند در پرو می‌میرند 

نویسنده: رومن گاری

مترجم: ابوالحسن نجفی

تعداد صفحات کتاب: 74 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 2.13 مگابایت

نوع فایل: RAR

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

سگ سفید، روایتی مستندگونه از آمریکای بعدِ از مرگِ مارتین لوتر کینگ است. زمانی که رومن گاریِ نویسنده، به عنوانِ کاردار فرهنگی یا چیزی شبیه به این، از طرف کشورش فرانسه، عازم ایالات متحده می‌شود. فضای ملتهب آمریکای آن سال‌ها، مایه‌های داستانی کم ندارد. خب، وقتی کسی...
بروزرسانی: 3 سال قبل
تعداد بازدید: 717
داستان کتاب خانواده تیبو شرح زندگی دو خانواده کاملا متفاوت است که زندگی آن‌ها از طریق پسرهای خانواده به هم گره خورده است. از این دو خانواده یکی پیرو مذهب کاتولیک و دیگری پیرو مذهب پروتستان است. تمرکز کتاب نیز بر دو شخصیت از خانواده تیبو به نام‌های آنتوان و ژاک است. این رمان شرح ارتباط...
بروزرسانی: 10 ماه قبل
تعداد بازدید: 3243

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *