نقد ادبی جلد اول

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
نقد ادبی جلد اول (nbookcity.com)

دانلود کتاب 

کتاب نقد ادبی جلد اول ، تالیف دکتر عبدالحسین زرین کوب به نیت آشنا شدن دوستداران وادی ادبیات و ایجاد الفت و انس میان ایشان و اقیانوس بی‌انتها و شگفتی آفرین نقد ادبی است. نقد ادبی به بررسی آثار درجه یک و مهم ادبی می‌پردازد . در اینگونه آثار منتقد ادبی می‌کوشد با تجزیه و تحلیل آن اثر ادبی ساختار و معنی آن را برای خوانندگان روشن کند و قوانینی را که باعث اعتلای آن اثر ادبی شده است توضیح دهد. لذا نقد ادبی از یک سو بکارگرفتن قوانین ادبی در توضیح اثر ادبی است و از سوی دیگر کشف آیین‌های تازه ممتازی است که در آن اثر مستتر است.

بدین ترتیب می‌توان به اهمیت نقد ادبی در گسترش ادبیات و متعلقات آن پی برد زیرا با نقد ادبی اولاً همواره ادبیات و علوم ادبی متحول و زنده می‌ماند، منتقد در بررسی آثار والا از آن بخش از ابزارهای ادبی استفاده می‌کند که کارآمد است و خودبه خود برخی از ابزارهای علمی و فنی فرسوده از دور خارج می‌شوند و ثانیاً با بررسی آثار والا معاییر و ابزارهای جدیدی را کشف می‌کند و به ادبیات کشور خود ارزانی می‌دارد. خوانندگان به کمک منتقدان ادبی معاییری بدست می‌آورند که آثار والا را بشناسند و بدین ترتیب به آثار سطحی وقعی ننهند و این باعث می‌شود که جریانات فرهنگی و ادبی در مسیر درست خود حرکت کنند و صاحبان ذوق و اندیشه و رای و نبوغ مقام شایسته خود را بازیابند.

نقد ادبی همیشه به معنی دیگرگونه خواندن اثر نیست.

گاهی به معنی دقیق‌تر خواندن یا هوشیارانه‌تر مطالعه کردن اثر است.

قسمتی از متن کتاب نقد ادبی جلد اول

چون نقادی به یک تعبیر لازمه‌اش قضاوت درباره آثار ادبی است، و قضاوت درباره آثار ادبی هم بستگی دارد به معرفت و شناخت درست و واقعی آن آثار، ناچار باید اصول و موازینی هم در کار باشد تا این داوری و قضاوت امکان بیابد. اما این موازین و اصول را به آسانی نمی توان بدست آورد و برآنچه بدست می توان آورد نیز اعتماد قطعی و کلی نمی توان کرد. سبب این امر نیز این است که هیچ منتقدی از حب و بغض و میل و هوی به کلی خالی و برکنار نیست ازین رو بسا که گزافه گویی و تعصب به خرج دهد و نیک و بد را به میزان دیگر بسنجد

چنانکه اگر خود شاعر و ادیب سخن آفرین است طریقه و شیوه خود را بر شیوه ها و طریقه های دیگر ترجیح بدهد و اگر خود ادیب و شاعر سخن آفرین نیست بسا که آن شور و شوق و جذبه و الهام را که در سخن شاعر و نویسنده هست ادراک نکند و ارج و بهای واقعی نبوغ و قریحه خلاق معانی را ناچیز و اندک بشمرد. از این گذشته،‌ آن امری هم که موضوع حکم و قضاوت منتقد سخن سنج هست امری مادی و جسمانی که محدود به حیز زمان و مکان باشد، و آن را فی المثل مانند اهرام مصری یا ظروف عتیق بابلی بتوان لمس کرد،‌ نیست بلکه آنچه موضوع قضاوت و مورد حکم اوست فقط عبارتست از تأثیری که قرائت اثر ادبی، در طول زمان،‌ در ذهن و خاطر او باقی نهاده است.

بنابراین به یک تعبیر موضوع نقد و حکم او مدرکات ذهنی خود اوست و شک نیست که این مدرکات ذهنی او با ظروف و احوال دیگر هم مقارن و مماثل است و به آسانی نمی توان آنها را از احوال و مقارنات دیگر جدا کرد و بر آنها حکم قطعی و غیرقابل تغییر نمود. تازه درین هم بحث است که بر فرض بتوان در باب این مدرکات نفسانی حکم و قضاوت نمود؛ آیا این قضاوت و حکم ممکن هست قطعی و جزمی باشد؟ قدر متیقن این است که حکم برین مدرکات از عهدهٔ هر نقادی برنمی آید و کار دشوار است و تحقیقات روانشناسی این نکته را تأیید می کند چون، همانگونه که بنابر تعبیر مشهور روانشناسان و حکما هرگز نمی توان دو بار در یک آب غوطه خورد، هرگز نمی توان دو بار یک شعر یا یک اثر دیگر ادبی را نیز به یک گونه، و بدون تفاوت در احوال و مقارنات دیگر، خواند و ادراک نمود.

قابل توجه کاربران و دانشجویان عزیز و گرامی:

فایلی که هم اکنون معرف حضور شماست جامع ترین و کامل ترین فایل pdf کتاب نقد ادبی جلد اول تالیف دکتر عبدالحسین زرین کوب (جستجو در اصول و روشها و مباحث نقادی با بررسی در تاریخ نقد و نقادان) چاپ سوم 1361  می باشد. این فایل شامل 418 صفحه می باشد. و در غالب فرمت pdf تهیه شده و هم اکنون آماده دانلود است.

امیدواریم که سودمند بوده و مورد استفاده شما سروران گرامی واقع گردد.

تعداد بازدید: 1,861 بار

Abdolhossein%20Zarrinkoob%20 %D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%20%D8%B2%D8%B1%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%DA%A9%D9%88%D8%A8 10

عنوان کتاب: نقد ادبی جلد اول

نویسنده: عبدالحسین زرین کوب

تعداد صفحات کتاب: 418 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6.52 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

کتاب نقد ادبی جلد دوم ، تالیف دکتر عبدالحسین زرین کوب  می باشد که جلد اول آن را قبلا در اختیار کاربران عزیز قرار داده ایم. جلد دوم بررسی مکاتب نقد و نقادان در قرن نوزدهم و بیستم در آلمان، فرانسه، انگلستان، آمریکای شمالی و تاثیرات این مکاتب بر روی نقد در ایران...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 763

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *