نقد ادبی جلد دوم

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
نقد ادبی جلد دوم (nbookcity.com)

دانلود کتاب نقد ادبی جلد دوم

کتاب نقد ادبی جلد دوم ، تالیف دکتر عبدالحسین زرین کوب  می باشد که جلد اول آن را قبلا در اختیار کاربران عزیز قرار داده ایم. جلد دوم بررسی مکاتب نقد و نقادان در قرن نوزدهم و بیستم در آلمان، فرانسه، انگلستان، آمریکای شمالی و تاثیرات این مکاتب بر روی نقد در ایران از دوران مشروطیت به بعد را شامل می شود.

شانزده سال پیش که دکتر زرین کوب نقد ادبی را در يك مجلد و با فصولی محدودتر منتشر ساخت، با وجود آنکه خود در آغاز مقدمه اشاره به ضعف و بیمارگونه بودن «نقد» در آن روزگار کرده بود، کتاب با استقبال کم نظیر خوانندگان روبرو شد. درست است که پیش از دکتر زرین کوب کسان دیگر هم به این دانش جدید پرداختند اما حقیقت اینست که کار آنان بصورت يك تفنن و نوجویی جلوه کرد تايك كوشش دقیق علمی.

چاپ دوم این کتاب که اکنون در اختیار خوانندگان قرار می گیرد فصولی در باب ادبیات غربی و فلسفه ی نقادی و نقد بر چاپ اول افزون دارد. گذشته از این در چاپ اخیر سیر تحول نقد از شرق به غرب و از یونان باستان تا دنیای امروز بنحوی دنبال شده است که خود بیانگر مفهوم نقد تطبیقی است. دو مجلد کتاب نقد ادبی مجموعة از۱۸ بخش ويك فصل شامل یادداشتها و در آخر فهرست اعلام و كتب و قبایل و فهرست گزیده مطالب تشکیل یافته است.

قسمتی از متن کتاب نقد ادبی جلد دوم

در اواخر قرن چهاردهم با انحطاط سریع دنیای شوالری و با ترقی تدریجی شهرهای آزاد و اتحادیه های آنها ادبیات نیز رنگ ملوک طوایفی را تدریجاً از دست داد و رفته رفته رنگ زندگی شهری را گرفت. چنانکه در آستانه ظهور انقلابات مذهبی نه فقط ادبیات پهلوانی به طور بارزی روی به انحطاط داشت بلکه شعر عاشقانه درباری و اشرافی هم اندک اندک روی به انحطاط آورد و آنچه طبقات متوسط و عامه را درین دوره مشغول داشت و ذوق و قریحه شاعران را برانگیخت عبارت از ترانه های عامیانه و ترانه های استادان بود.

ترانه های عامیانه که مخصوصا شامل ترانه های عشقی،‌ تصنیف های راجع به رقص و مستی،‌ و نغمه های مربوط به جنگ و حوادث بود درین دوره با وفور قابل ملاحظه ای انتشار یافت. چنانکه حکایات مضحک و نادر هم مثل آنچه در مجموعه داستانهای معروف تیل اولن اشپیگل جمع شده بود معروف روح عامه بشمار می آمد. ترانه های عشقی هم که در گذشته مخصوصا در درگاه امیران محلی رواج داشت در آثار شاعران منسوب به طبقه متوسط خود را با روح زندگی بورژوا که درین هنگام جایگزین روح فئودالی شده بود منطبق کرد و بدینگونه در طی قرن چهاردهم تا شانزدهم مرده ریگ سرایندگان ترانه های عشقی،‌ در نزد این طبقه جدید که خود را استاد خنیاگر می خواندند ادامه پیدا کرد.

این شاعران تازه نیز هر چند شعرشان در باب مضامین مربوط به عشق و عاشقی بود اما نه در آن گونه مضامین محدود می شد و نه عشق را به آن آداب مقید می کرد. به علاوه اینها دیگر با نجیب زادگان، شهرزادگان، و درباریان منسوب نبودند بلکه بیشتر از پیشه‌وران و ارباب حرفه بشمار می آمدند و همین نکته سبب می شد که رنگ زندگی عادی شهری در آثارشان مشهود شود. استادان خنیاگر مخصوصاً از آن جهت که در اشعار خویش قواعد و اصولی را با نظم و ترتیبی مبتنی بر سلسه مرابت رعایت می کردند آثار آنها از لحاظ نقد ادبی و تحول آن در تاریخ ادب آلمانی اهمیت خاصی دارد.

شما میتوانید هر دوجلد این کتاب را بصورت رایگان از شهر کتاب دانلود و مطالعه نمایید.

تعداد بازدید: 763 بار

Abdolhossein%20Zarrinkoob%20 %D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%20%D8%B2%D8%B1%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%DA%A9%D9%88%D8%A8 10

عنوان کتاب: نقد ادبی جلد دوم

نویسنده: عبدالحسین زرین کوب

تعداد صفحات کتاب: 529 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 8.03 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

کتاب نقد ادبی جلد اول ، تالیف دکتر عبدالحسین زرین کوب به نیت آشنا شدن دوستداران وادی ادبیات و ایجاد الفت و انس میان ایشان و اقیانوس بی‌انتها و شگفتی آفرین نقد ادبی است. نقد ادبی به بررسی آثار درجه یک و مهم ادبی می‌پردازد . در اینگونه آثار منتقد ادبی می‌کوشد...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1860

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *