اسرار تمدن یونان باستان

اسرار تمدن یونان باستان (nbookcity.com)

دانلود کتاب اسرار تمدن یونان باستان

کتاب اسرار تمدن یونان باستان اثری ست تاریخی از نویسنده خوب کشورمان آقای بهنام محمد پناه.

زئوس پس از غلبه یافتن بر خدایان تیتانی، به مقام فرمانروایی جهان رسید. او با اینکه با خواهرش هرا ازدواج کرده بود، معشوقه‌های زمینی و فرزندان بسیاری داشت. سلاح آتشین او آذرخش، پرنده وفادارش عقاب و درخت مورد علاقه‌اش بلوط بود.

خلاصه کتاب

در کتاب اسرار تمدن یونان باستان جنبه‌های مختلف فرهنگ و تمدن یونان باستان بررسی می شود. خدایان و افسانه ها، تاریخ، معابد و مشاهیر یونان باستان موضوعاتی است که فصل‌های پنج گانه‌ی کتاب را به خود اختصاص داده است. ایلیاد و اودیسه هومر، برجسته ترین افسانه‌ای است که در فصل دوم به آن پرداخته می‌شود. قدیم‌ترین تمدن‌های یونانی همچون تمدن مینویی، تمدن میسنی تا جنگ‌های ایران و یونان در عصر هخامنشی، هم‌چنین ظهور اسکندر و تمدن‌ هلنی، تبدیل شدن یونان به مستعمره‌ی امپراتوری روم و بعدها بیزانس و حتی عثمانی از موضوعات مطرح شده در فصل سوم است.

در فصل بعد سه معبد معروف یونان یعنی آکروپولیس آتن، آپولو در دلفی و معبد زئوس در المپیا بررسی می‌شوند. در فصل پایانی نیز مشاهیری چون سقراط، افلاطون، ارسطو، بقراط، فیثاغورس، بطلمیوس، هرودت، گزنفون، موفوکل و… با اختصار معرفی می‌گردند. در انتهای کتاب اسرار تمدن یونان باستان تصاویری در ارتباط با تمدن یونان ضمیمه شده است.

بخشی از متن کتاب

انسان‌های نخستین که در غارها زندگی می‌کردند، هر شب از سرما می لرزیدند چراکه آتش تنها نزد خدایان بود. در این میان یکی از خدایان نیکوکار به نام پرومته که از قضا پسر عموی زئوس بود، مخفیانه وارد کاخ اولمپ شد و آتش را از آذرخش زئوس دزدید و به انسان‌ها هدیه کرد.

زئوس که از این‌کار پرومته سخت عصبانی شده بود، دستور داد تا او را در کوه‌های قفقاز به زنجیر کشیدند. آنگاه او را محکوم به عذابی ابدی کرد تا هر روز عقابی جگر او را تکه تکه کند و بخورد. پرومته پس از تحمل رنج‌های فراوان، به‌‌دست هرکول نجات یافت و با پادرمیانی دیگر خدایان، سرانجام خدای زئوس او را بخشید.

نقد کتاب اسرار تمدن یونان باستان

یونانیان باستان همچون مردمان هم عصر خود، به وجود خدایانی قدرتمند و جاودانه اعتقاد داشتند؛ با این تفاوت که خدایان یونانی بر خلاف خدایان مصر و بین‌النهرین، موجوداتی هراس‌انگیز و افسانه‌ای نبودند بلکه همه به شکل آدمی‌ و با خصوصیات انسانی تصور می‌شدند. نخستین خدایان در اساطیر یونان باستان، گایا (زمین) و اورانوس۲(آسمان) نام داشتند که به شکل اسرارآمیزی از آشفتگی درون کائنات بوجود آمده بودند.

آنها ازدواج کردند و خدایان غول پیکر تیتانی۳ را به دنیا آوردند. خدایان غول پیکر تیتان، سالها بر سر حکمرانی جهان جنگیدند تا اینکه یکی از آنان به نام کرونوس۴ توانست بر دیگران غلبه کند و فرمانروای مطلق جهان شود. اما کرونوس که در خواب دیده بود یکی از پسرانش بر علیه او شورش کرده و تخت پادشاهی را از او خواهد گرفت، هر کودکی را که از همسرش رئا۵ متولد می شد، بی رحمانه می کشت و جسدش را می خورد.

تعداد بازدید: 1,009 بار

%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%B1%20%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86%20%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%A7%D9%86%20%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%20 nbookcity.com 1

عنوان کتاب: اسرار تمدن یونان باستان

نویسنده: بهنام محمد پناه 

تعداد صفحات کتاب: 131 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 25 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

زندگى گورکى را نه تنها در یک مقاله بلکه در یک کتاب هم نمى‌توان آورد. خود نویسنده در این باره، سه کتاب نوشته است بنابراین آنچه را که ما امروز به نام او مى‌نویسیم فقط به‌خاطر یک وظیفه وجدانى است که حس مى‌کنیم...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 333
رمان اگر شبی از شب های زمستان مسافری ، ابتدا خواننده را به پشت ویترین کتابفروشی برده و پس از مکثی کوتاه، او را به درون آن می برد تا برابر یک لشگر کتاب توقف کند و با چشمان تیزبین و حواس از پیش آماده شده اش، در میان قفسه ها به دنبال آخرین کتاب نوشته کالوینو به گردد...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 1672

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *