اگر شبی از شبهای زمستان مسافری

آخرین ویرایش: 12 ماه قبل
اگر شبی از شبهای زمستان مسافری (nbookcity.com)

دانلود کتاب اگر شبی از شب های زمستان مسافری

کتاب شامل مباحثی بر تجارب خواندن است و بنظر میرسد ایتالو کالوینو در این اثر خواندن را به نوشتن ارجح دانسته است. رمان اگر شبی از شب های زمستان مسافری ، ابتدا خواننده را به پشت ویترین کتابفروشی برده و پس از مکثی کوتاه، او را به درون آن می برد تا برابر یک لشگر کتاب توقف کند و با چشمان تیزبین و حواس از پیش آماده شده اش، در میان قفسه ها به دنبال آخرین کتاب نوشته کالوینو به گردد.

کتاب در حقیقت مجموعه ای از داستان هایی است که هیچ گاه تمام نمی شوند . آقای خواننده روزی کتابی را می خرد و ما همراه با او مشغول خواندن داستان می شویم اما در جای پرهیجان ،کتاب تمام می شود و خواننده عصبانی از نیمه کاره بودن کتاب به کتاب فروشی می رود و در آنجا با خانم خواننده آشنا می شود . آنهانسخه درستی از کتاب را می گیرند که متوجه می شوند تماما داستان دیگری است که به علت بدی چاپ، ادامه اش قابل خواندن نیست و به همین ترتیب ما ۱۰داستان نیمه تمام را در ماجرای اصلی کتاب دنبال می کنیم.

چکیده داستان

کتاب اگر شبی از شبهای زمستان مسافری شامل دوازه فصل و ده داستان نـیمه‌تمام اسـت. در دوازده بخش این کتاب، خوانندهٔ کتاب از دیدگاه دوم‌شخص با خوانندهٔ مردی آشنا مـی‌شود کـه در حال خوانش کتاب اگر شبی از شب‌های زمـستان مـسافری، نـوشتهٔ ایتالو کالوینو است. مرد بعد از اتمام فـصل اول مـتوجه می‌شود که فصل خوانده‌شده، تا انتهای کتاب به کرات تکرار شده است. مـرد کـتاب را پیش کتاب‌فروش می‌برد و در آنجا بـا خـوانندهٔ زن و مشکل مـشترکشان روبـه‌رو مـی‌شود. این دو در پی کنکاش‌ها درمی‌یابند، کتابی را که خـوانده‌اند، نـوشتهٔ کالوینو نیست. آنان که علاقه‌مند به ماجرای کتاب شده‌اند، تصمیم می‌گیرند ادامـهٔ کـتاب را بیابند و آن را بخوانند.

این هدف مشترک، بـاعث الفت و دوستی بین دو فـرد مـی‌شود تا جایی که مرد بـا خـواهر دیگر زن آشنا می‌شود و به دانشگاه زن دعوت می‌شود. مرد در پی شرکت در نشست دانشگاهی و آشـنایی بـا اساتیدی که عقاید متضادی نـسبت بـه هـم دارند، نه‌تنها مـتوجه سـرقت‌های ادبی بیشمار می‌شود، بـلکه بـا انواع خواننده‌های حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای نیز برخورد می‌کند.

او که برای یافتن این به‌هم‌ریختگی‌ها بـه سـازمانی انتشاراتی مراجعه می‌کند، متأسفانه آنجا را بـسیار بـه‌هم‌ریخته‌تر از هر مـکان دیـگری مـی‌یابد. مرد در مسیر یافتن شـخصیتی به نام «هرمس مارانا» که تنها به خاطر توجه و جلب اعتماد زن، دست به سرقت‌های بـیشمار ادبـی، از نوشته‌های نویسنده‌ای چون «سیلاس فلانری» زده اسـت، بـا خـوانش داسـتان‌های نـیمه‌تمام و تودرتوی شاخه‌های ادبـیات، درگـیر و همراه می‌شود. مرد در حین سفر مشغول خواندن داستان دیگری است که توسط گروهی دستگیر می‌شود و از آنـجا بـه اسـتیپ‌های شمالی برده می‌شود.

لیلی گلستان دربارهٔ ترجمهٔ این کتاب گفته‌است:

چون هر قصه با سبک خاص خودش نوشته شده بود، پس کتابی بود با سبک‌های مختلف. هم خوانش آن سخت بود و هم اینکه تا می‌آمدم با سبک یک قصه خو بگیرم قصه تمام می‌شد و قصه‌ای دیگر با سبکی دیگر شروع می‌شد. ترجمهٔ آن بسیار برایم جذاب و درواقع یک‌جور کشتی‌گرفتن با متن بود.

بخشی از متن اگر شبی از شب های زمستان مسافری

نور را طوری میزان کن که دیدت را خسته نکند. این کار را فورا بکن. چون به‌محض اینکه گرم خواندن شوی، دیگر امکان حرکت برایت نیست. طوری بنشین که صفحهٔ مقابلت در سایه نیفتد؛ انگار انبوهی حروف سیاه در زمینه‌ای خاکستری، به‌مثال لشکری از موش‌ها. اما خوب مراقب باش تا نور شدید به کتاب نتابد و با انعکاس آن روی سفیدی خام کاغذ، انبوه سایهٔ حروف، مثل تابش نور خورشید جنوب روی نماها، به‌هنگام ظهر، نشود. از همین حالا سعی کن هرچه که قرار است تو را از خواندن منفک کند، پیش‌بینی کنی. دیگر چه مانده؟ شاش داری؟ این دیگر با خودت است.

قرار نیست در این کتاب به‌خصوص منتظر چیز به‌خصوصی باشی. تو آدمی هستی که به‌دلیل اصول زندگی‌ات هیچ انتظاری از هیچ چیز نداری. آدم‌های بسیاری از تو جوان‌تر یا از تو پیرتر، زندگی‌شان در انتظار تجربه‌های فوق‌العاده گذشته. تجربه با کتاب‌ها، آدم‌ها، سفرها و ماجراها و با تمام چیزهایی که آینده در چنته دارد. اما تو، نه. تو می‌دانی به بهترین چیزی که می‌توانی امید داشته باشی، این است که از بدتر احتراز کنی.

این نتیجه‌ای است که در زندگی خصوصی‌ات به آن رسیده‌ای، چه در مورد مسائل فرادنیایی و چه مسائل دنیایی. و اما با کتاب؟ البته! چون این هدف را در تمام زمینه‌های دیگر رد کرده‌ای، فکر می‌کنی می‌توانی به خودت اجازه دهی که دست‌کم لذت خاص پرامید دوران جوانی را در یک مقطع کاملاً محدود چون کتاب، با تمام خطرکردن‌ها و مهلکه‌هایش داشته باشی. شکست خیلی سخت نیست.

خواندن کتاب اگر شبی از شبهای زمستان مسافری را به همه رمان دوستان توصیه میکنیم.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. شیطان به قتل می رسد
  2. زندگی جنگ و دیگر هیچ
  3. فراسوی نیک و بد
  4. مردی که می خندد
  5. اسطوره های خاورمیانه

تعداد بازدید: 1,680 بار

Italo%20Calvino%20 %D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84%D9%88%20%DA%A9%D8%A7%D9%84%D9%88%DB%8C%D9%86%D9%88

عنوان کتاب: اگر شبی از شب های زمستان مسافری

نویسنده: ایتالو کالوینو

مترجم: لیلی گلستان

تعداد صفحات کتاب: 315 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.66 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

در کتاب تغییر مسیر شریل سندبرگ با گفتن از زندگی خود و موانع پیشرفتش، از زنان می‌خواهد توانایی‌های خود را باور کنند و گرفتار کلیشه‌هایی که درباره آنها رواج دارد نشوند. با قدرت جلو بروند و شغل و کاری را که عاشق آن‌اند برگزینند. این کتاب سرشار از جملات انگیزشی و راهکارهای...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 3155
ایلهان برک در سال ۱۹۷۹ با کتاب  خاکستر جایزه‌ی فرهنگستان زبان ترکی، در سال ۱۹۸۰ با کتاب استانبول جایزه‌ی شعر بهجت نجاتی گیل، در سال ۱۹۸۳ با کتاب کهنه دریا جایزه‌ی شعر یدی تپه و در سال ۱۹۸۸ با کتاب رودخانه...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 377

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *