به سوی تمدن بزرگ

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
به سوی تمدن بزرگ (nbookcity.com)

دانلود کتاب به سوی تمدن بزرگ

در کتاب به سوی تمدن بزرگ، محمدرضا پهلوی در واقع رسالت خود و هر فرد ایرانی را برای جامعه بشری ترسیم می‌ کند. رسالتی که به نظر می‌آید برای ایران آن روز منطقی نبود.

صحبت شاه از مولفه‌هایی همچون حقوق و مسئولیتهای ملت ایران، مشارکت آزادانه و افزایش آگاهی ملت در مقدمه این کتاب گویای آن است که از نظر وی انقلاب سفید نقطه عطف تحول بزرگی در ایران بوده که ایران جدیدی را برای جهانیان به نمایش گذاشته و در نتیجه این انقلاب موفقیت آمیز بوده است. حال که ایران این تحول مترقی را طی کرده، می‌تواند دروازه تمدن باشد.

اگر شاه پهلوی در کتاب اول درصدد همذات پنداری با غرب بود، در کتاب به سوی تمدن بزرگ ترسیم‌گر چشم اندازی است که غرب را نیز پشت سر می‌گذارد. شاه مبدا واقعی تلاش برای سازندگی ایران را 28 مرداد 1332 می‌داند. از نظر محمدرضا پهلوی پیشرفتهای سالهای پس از کودتا فاصله ایران با کشورهای غربی را کاهش داده است.

خلاصه کتاب

این کتاب از سوی محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۵۵ منتشر گردیده و بعدها نیز تجدید چاپ شده است. در این کتاب که در دوران حاکمیت شاه بوده، وی با نگاه خوش بینانه و آرمانی، به پیشرفت‌های جاری و برنامه‌های آینده ایران اشاره کرده و برنامه‌ها و آرمان‌های خود را برای ایران و مردم ایران تصویر کرده است. در کتاب به سوی تمدن بزرگ، شاه علاوه بر توصیف پیشرفت‌های کشور در طول ۱۵ سال پس از انقلاب سفید، به بیان چشم‌انداز خود برای تبدیل ایران از یک کشور عقب‌مانده به یک کشور پیشرفته پرداخت که با اجرای برنامه عمرانی ششم درهای تمدن بزرگ برای ایرانیان گشوده خواهد شد.

از نظر شاه تمدن بزرگ تمدنی بود که «در آن بهترین عناصر دانش و بینش بشری، در راه عالی‌ترین سطح زندگی مادی و معنوی برای همه افراد جامعه به کار گرفته شده باشد. تمدنی که بر پایه انسانیت پی ریزی شده و در آن هر فرد آدمی در عین برخورداری از رفاه کامل مادی، از حداکثر تامین اجتماعی و از غنای سرشار روحی و اخلاقی بهره‌مند باشد.» شاه معتقد بود که بیش از هرچیز تضمین رفاه جامعه ایرانی مورد توجه است و اگر تمدن بزرگ ما جذابیتی داشته باشد، از مرزها عبور می‌کند و در اختیار دیگران قرار می‌گیرد.

ایده به سوی تمدن بزرگ هم در کتاب و هم در واقعیت جامعه ایران آن روز قابل نقد و رد است. امیر عباس هویدا در اعترافات خود این کتاب را بیشتر حاصل کمک شجاع الدین شفا می‌دانست. فریدون هویدا سفیر ایران در سازمان ملل بیان داشته بود که اگر این کتاب را حاصل تراوشات مغز یک مجنون ندانیم، چاره ای نداریم جز اینکه مطالبش را نوعی هذیان گویی تلقی کنیم. هویدا معتقد بود شاه جامعه‌ای را ترسیم کرده بود که نمی‌شد نمونه آن را در هیچ جا یافت. و ما از واکنشهای منفی نسبت به ترجمه این کتاب نگران بودیم. فریدون هویدا معتقد بود پول حاصل از فروش نفت شاه را به توهم راجع به آینده سوق داده بود، گویی که یکی از بزرگان جهان است.

بخشی از متن کتاب

در ابتدا شهرسازی صحیح وجود نداشت و در نتیجه خدمات عمومی با کمبودهای زیاد مواجه بود. تعداد واحدهای مسکونی، مدارس ، پارکها ، تئاترها ، کتابخانه ها و مراکز تفریحات سالم بسیار محدود بود. بنابراین لازم بود که تسهیلات رفاهی شهری هر چه بیشتری ایجاد شود ، و از این نظر يک طرح ریزی اساسی برای شهرسازی بمنظور برآوردن نیازها و خواسته های حقه مردم ضرورت داشت تا بر مبنای این طرح ریزی دستگاههای مسئول در راه نوسازی و عمران شهرها بسیج شوند. طبق قانونی که بر اساس این اصل انقلاب تصویب شد و تهران و ۷۲ شهر دیگر را شامل گردید.

«نوسازی و عمران و اصلاحات اساسی و تأمین نیازمندیهای شهری و اصلاح و توسعه معابر و ایجاد پارکها و پارکینگ ها و میدانها و حفظ و نگهداری پارکها و باغهای عمومی و تأمین سایر تأسیسات مورد نیاز عمومی و نوسازی محلات و مراقبت در رشد موزون و متناسب شهرها » از وظایف اساسی شهرداریها تعیین شد. در اجرای این قانون شهرداریها موظف شدند با استفاده از تجارب عملی و با نظر کارشناسان فنی شهر سازی مقدمات این نوسازی را از طریق تنظیم نقشه های جامع فراهم کنند و این طرحها را بتدریج در شهرهای مختلف مورد اجرا گذارند. برای حسن اجرای این اصل ، مالیاتهای پیچیده گذشته حذف شد و در عوض يك نظام مالیاتی مترقی بجای آن وضع گردید .

نقد کتاب به سوی تمدن بزرگ

محمدرضا پهلوی برای تئوریزه کردن اندیشه‌ های خود درباره ایده‌ها و اندیشه‌هایش پیرامون آینده توسعه ایران در سال ۱۳۵۵ کتاب به سوی تمدن بزرگ را منتشر کرد. کتاب توسط «مرکز پژوهش و نشر فرهنگ سیاسی دوران پهلوی» با همکاری «کتابخانه پهلوی» چاپ و توسط فریدون هویدا و سهیلا شاهکار به زبان فرانسه و توسط فؤاد روحانی به زبان انگلیسی ترجمه گردید. در خلال دادگاه امیر عباس هویدا یکی از خبرنگاران از فرصتی کوتاه استفاده کرده و از وی می‌پرسد که آیا نویسنده واقعی کتاب مذکور را می‌شناسد؟ هویدا در پاسخ می‌گوید: «از قول من ننویسید، ولی به کمک شجاع الدین شفا نوشته شده بود. :/

تعداد بازدید: 4,265 بار

Mohammad%20Reza%20Pahlavi%20 %D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B6%D8%A7%20%D9%BE%D9%87%D9%84%D9%88%DB%8C 3

عنوان کتاب: به سوی تمدن بزرگ

نویسنده: محمدرضا پهلوی

تعداد صفحات کتاب: 320 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 32.8 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

یکی از کتاب‌های مهم «گابریل گارسیا مارکز» است. او مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. کتاب عشق در زمان وبا یکی از عاشقانه های معروف جهان رمان است. فلورنتینو، جوانی لاغر‌اندام...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 8799
اطلاعات زیادی پیرامون شرح حال یوهان گوتنبرگ در دسترس نیست. تنها می دانیم که او در حدود سال ۱۴۰۰ در شهر ماینز آلمان به دنیا آمد و در اواسط قرن تمام فعالیت خود را وقف هنر چاپ کرد. معروف‌ترین کار او کتاب مقدس...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 238

6 پاسخ

    1. سلام. برای باز کردن فایلهای زیپ شده از برنامه ای که در صفحه راهنمای کاربر قرار دادیم استفاده کنین.
      بررسی کنین اگه بازم سوالی داشتین با کمال میل درخدمتیم.

        1. سلام وقت بخیر. این کتاب چاپ قدیم است و هیچ گونه سانسوری روی فایل آن صورت نگرفته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *